Publicerat Juni 21, 200916 yr Har nu under några år jagat med ett leupold varix2 3-9X40 och har väl tills för något år sedan varit nöjd med det. Men allt efter hur jakten ändras och man blir mer och mer erfaren om vad det är man vill ha har jag börjat fundera på att skaffa mig ett annat sikte och det är här jag kommer till träsket. Jag kollade i ett ziess 50a varipoint och det var som pertan skrev i en anna tråd "Första gången jag glodde i en zeiss så var det WOW mot det jag var van vid " Siktet var bara så underbart och jag gilllar att det i stort sett inte finns något som helst tunnelseend. Efter det har jag bara som hastigast kikat på ett flertal olika sikten men förutom swarovski och nu under elmia också leica så har jag inte fastnat för något annat sikte. Då kan man ju tänka så här. Jamen vad är det att fundera på det är ju bara att slå till och köpa ett ju. Ja det hade jag gjort om det inte hade varit för att dom kostar runt 20000. Den jakt jag bedriver är vakjakt på räv/grävling purch på rådjur smygjakt och älgjakt hoppas även på vildsvin innom något år. Sen är det ju det är med tiden. Jag kan väl säja att jag inte jagar jättemycket inte så mycket som jag hade velat i alla fall det blir på premiärerna sen blir det en gång i veckan kanske några till utöver det. Det känns ju sådär att slänga ut 20000 på ett sikte då, sen så vet jag ju att jag kan ha siktet välldigt länge och då är det ju inte så mycket pengar Sen kommer det till villket vapen jag ska ha siktet på. just nu har jag en 222 som jag har använt till räv och rådjur och en 30-06 som jag har haft till rådjur och älg. En tanke var såhär att jag tar mitt leupold och sätter det på 222 och mitt nya sikte på 30-06 för att kunna täcka vildsvinen med den kalibern. Men då blir ju nästan 222 överflödig för den använder jag ju mest i gryning och skymning och det vill jag ju ha det nya siktet till. Men då klarar jag väl inte att täcka in vilsvinsjakten. Förslag till vad jag ska göra och ta mig till.
Publicerat Juni 21, 200916 yr Byt in 222an när du köper ditt nya sikte. Men behåll Leupolden som "backup" i fall det nya siktet skulle gå sönder eller behöva servas. Du får ändå inte många korvören för det så behåll det , om inte annat till ett salongs gevär i framtiden eller liknande. Om man inte jagar mkt är ett sikte för 20000 ganska så dyrt , men har man en bra budget så har man.
Publicerat Juni 24, 200916 yr Författare Byt in 222an när du köper ditt nya sikte. Men behåll Leupolden som "backup" i fall det nya siktet skulle gå sönder eller behöva servas. Du får ändå inte många korvören för det så behåll det , om inte annat till ett salongs gevär i framtiden eller liknande. Om man inte jagar mkt är ett sikte för 20000 ganska så dyrt , men har man en bra budget så har man. Jo att det blir dyrt förstår jag men det blir ju ännu dyrare att sitta med ett sikte för 10-15 tusen och inte vara nöjd. Kanske man skulle ¨byta ut 222 och 30-06 till en 308 i stället vad tror ni
Publicerat Juni 24, 200916 yr Jo att det blir dyrt förstår jag men det blir ju ännu dyrare att sitta med ett sikte för 10-15 tusen och inte vara nöjd.Kanske man skulle ¨byta ut 222 och 30-06 till en 308 i stället vad tror ni Jag och många andra har gjort sig av med sina 222or och sen saknat dem nått år senare. Men jag va nästan i samma sits som du och behövde ett nytt bra sikte. Så jag böt in 222an och slanta upp en bunt "papper" till och köpte mig en Helia 3-12*56 med belyst kors och nu med ett skapligt stort antal fälda vilt under de mörka timmarna så har jag inte ångrat mig nångång.
Publicerat Juli 2, 200916 yr Författare Jag och många andra har gjort sig av med sina 222or och sen saknat dem nått år senare.Men jag va nästan i samma sits som du och behövde ett nytt bra sikte. Så jag böt in 222an och slanta upp en bunt "papper" till och köpte mig en Helia 3-12*56 med belyst kors och nu med ett skapligt stort antal fälda vilt under de mörka timmarna så har jag inte ångrat mig nångång. Det jag funderar på är att byta 222 till en 223 för det jag inte gillar med min 222 sako vixen är att den glappar så i slutstycket. En tanke som jag fick igår var att man kanske skulle byta siktena och sätta leupolden på 222 för 30-06an kommer tillsvidare bara att användas till älg och där behövs ju inte så mycket ljus... Några tankar? /Danne