Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spårträning på annans mark....

Featured Replies

Publicerat

Under älgjakten i dag så hörde vi att det var en hund som skällde på vår mark, efter ett tag så tjöt den och ylade som om den blivit skadad. Jag gick mot den plats där jag hörde ylet och fick se en kungsörn på låg höjd, fick givetvis onda aningar ang. detta och kopplade ihop örnen med tjutet. efter ett tag så hördes ännu ett tjut och min pappa gick åt det hållet. Ha kom då fram till en vändplan där det satt fyra personer och grillade korv. Han kände igen en av dem som aktiv i brukshundsklubben varpå han undrade vad dom höll på med, grillade korv blev givetvis svaret. Han kunde på snitslarna omkring platsen där de satt se att de hade lagt en massa spår och i bilarna hade dom sina hundar. Diskussionen som följde gav inte mycket, dom kunde inte se att deras verksamhet kunde vara något problem och att dom med denna störde vår jakt. Vad dom gjorde för att få hundarna att skrika så hjärtskärande vågar jag inte ens tänka på.....

För några år sedan så hade dom lagt ett spårprov och drog i gång med det mitt i den såt som vi jagade. Det var då massor med folk med skällande hundar samt skrik och skratt, då vi kom till platsen så insåg dom sitt misstag och pep snabbt iväg från platsen efter en snabb ursäkt. Ett misstag kan alla göra och vi hoppades givetvis att det inte skulle hända igen, men inte....

Den här gången så var det bland annat några kaxiga tjejjer som minsann kunde träna sina hundar var dom ville. då det inte gav något att fortsätta diskussionen så avbröt vi jakten och lämnade området. Man kan konstatera att vårt jaktområde frekvent används av brukshundsklubben till detta ändamål då det hänger spårsnitslar både här och där (ni ska inte tro att dom städar upp efter sig). Vi har nu beslutat att gå till styrelsen i klubben och be att dom åtminstone ringer och kollar med oss innan dom "använder" området, både för deras och vår säkerhet.

Har plöjt genom lagtexten men hittar inget bra att stödja sig på för att "förbjuda" deras verksamhet. Egentligen är det ju inte det vi är ute efter men då dom inte verkar respektera oss och vår verksamhet som vi betalt dyra pengar för så är vi ju inte intresserade av att ha dom på området över huvud taget.

Någon som varit med om liknande problem och funnit en bra lösning?

Publicerat

Jo det är så att Brukshundklubbarna har rätten/möjlighet att träna på marken. Men de flesta som håller på brukar kontakta markägarna, för en övenskommelse.

Men vad jag förstår för dej/er, så arrenderar ni jakten?

Och då är ju frågan vad markägaren och klubben har gjort för överenskommelse.

Så det jag skulle göra om jag var i era kläder, vore att prata med markägaren först, och klubben sedan. det brukar ju kunna gå att komma överens. Men det går faktiskt att hindra exempelvis en Brukshundklubb att bedriva organiserad träning/tävling på en mark som man har arrenderat eller äger. Men det  blir ju ingen trevlig stämning då.

Någonting som jag vet har varit effektivt på en annan ort är att jaktlaget räknade ut sina omkostnade för sin spolierade helg. Några hade rest väldigt långt, så där ingick förrutom arrendet, även reseersättning. Och så skickade de en räkning med ersättningskrav till klubben på orten. På så sätt så fick de igång en dialog som SBK inte velat ha tidigare. Money talks, eller vad det heter.

Försök att komma överens om några helger per år som de kan hålla till på marekn, så tror jag nog att de är nöjda.

Publicerat

Som de förgående skribenter redan påpekat så har inte hundägaren rätten/lagen på sin sida utan det är markägaren/arrendator som skall tillfrågas innan träning/spårning påbörjas. (Ganska självklart eftersom ett "falskt blod spår" kan försvåra ett riktigt eftersök)

Men jag tror säker att det går att samsas och komma överens i de flesta fallen. Som sagt så ligger det ju allas intresse att komma överens, vi jägare behöver ju tillgång till duktiga eftersökshundar och hundägarna behöver någonstanns att träna sina hundar.

/Marcus

Publicerat
  • Författare
Jo det är så att Brukshundklubbarna har rätten/möjlighet att träna på marken.

Rätten/möjligheten att träna, med stöd av vad? ???

I länken som håkan skickade så klargjorde ju Naturvårdsverket att hundträning inte ingick i allemansrätten?

Vi ska kolla med markägaren om dom har gett något tillstånd till hundträning. Om så är fallet så får vi ju be dem överväga detta eftersom BHK i det här fallet inte verkar vara speciellt villiga att samarbeta och dessutom (för)stör den jakt som vi betalt för.

Marcus: Den spårträning som BHK bedriver är uteslutande personspår. Om dom tränar blodspår så är det ju jaktträning och det fins det ju ett regelverk för.

Men som du skriver, det bästa vore om det gick att komma överens. i det här fallet så tycker jag att det borde vara BHK som står med kepsen i hand och söker samarbete och inte vi >:(