Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mellanlandning?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Är i valet och kvalet att spara ihop till en ljuddämpare alternativt mellanlanda med en mynningsbroms och sedan spara ihop till en ljuddämpare så småningom och då ha mynningsbromsen som kompliment.

Vad tycker ni här? Är jag galen om jag köper en rostfri rekyldämpare/mynningsbroms för att framåt nästa år komplitera med en ljuddämpare?

Tänkte ha den på min långhållsbössa (6mmBR:en)

MVH/Jocke

Publicerat

Jupp

en 6 br behöver ingen broms, den tarvar dämpare.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret Christian!

Och som så ofta förr så blir utgången en helt annan än vad man tänkt ;) och så även den här gången. Berättade för min lärare att jag skulle köpa en broms och då undrade han varför inte jag gör en på kursen som jag går nu. Sagt och gjort nästa vecka börjar jag tillverkningen av min egen mynningsbroms och den kommer så småning om att få vara kompliment till en kommande ljuddämpare. Broms på banan och dämpare i skogen.

Det kommer en tråd under projekt så snart jag sätter fart med bromsen.

MVH/Jocke

Publicerat

Jobbade inte du som svarvare, då är det väl enkelt att göra en egen broms bara för att testa. Sedan är väl frågan hur man ska använda bössan för rent banskytte skulle jag inte montera varken broms eller dämpare på en 6br. men upplever du rekylen besvärande kan en broms hjälpa är smällen jobbig får bromsen motsatt effekt. Mitt tips är att man skjuter med både proppar och kåpor både för att vara rädd om hörseln men för många hjälper det även skyttemässigt med dubbla hörselskydd

Publicerat
  • Författare
Jobbade inte du som svarvare, då är det väl enkelt att göra en egen broms bara för att testa. Sedan är väl frågan hur man ska använda bössan för rent banskytte skulle jag inte montera varken broms eller dämpare på en 6br. men upplever du rekylen besvärande kan en broms hjälpa är smällen jobbig får bromsen motsatt effekt. Mitt tips är att man skjuter med både proppar och kåpor både för att vara rädd om hörseln men för många hjälper det även skyttemässigt med dubbla hörselskydd

Hej Lars!

Du har helt rätt!

Jag vill dock betona jobbade då man i dessa tider förlorar arbeten till höger och vänster, så även jag ;)

Dock har jag börjat på Lernia och går där en utbildning med inriktning mot manuellt styrda fräsar och svarvar och sedan kommer jag att få en praktikplats på Vapensmedjan i Oskarström efter utbildningen på Lernia.

Jag är varken besvärad av knall eller rekyl i dagsläget men jag tillhör den skaran som är säker på att desso mindre rekyl dessto bättre skjuter du så även om man inte är besvärad av något så kan det kanske ändå bli bättre. Det återstår att se. Som jag skrev i inlägget innan så ska vi tillvärka en egen så får man väll se hur man upplever det hela. Kanske blir den bara liggande eller så blir den väl använd. Det återstår som sagt att se.

MVH/Jocke