Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjare på smyjakt

Featured Replies

Publicerat

Nu är det så att jag har tänkt träna på smygjakt i sommar inför bockjakten i augusti och skulle behöva hjälp.

Jag har aldrig följ med på någon smygjakt tidigare pga att jag inte vet av någon som sysslar med det och har därför ingen erfarenhet av det.

Det jag vill veta är verkligen allt som kan hjälpa en total nybörjare.

Publicerat

MMh Hej hej.

För det första, hur mycket tid har du tänkt lägga ner på förberedelser? Ett väldigt hett tips är att du ser ut dina smygarrundor på förhand o "tillverkar" en stig t.ex genom att kratta o röja kvistar o kottar o annat skit som kan knaka o prassla!

Ett annat ännuhetare tips är att du får tag i några traktorlass med sågspån.. o lägger ut på din krattade stig. Då hörs det inte ett ljud ifrån dina fötter. Sågspån vet jag inte om någon annan någonsin använt men jag älskar det! finns nog inget tystare att gå på.

Sen det där med smygandet är att ha tålamod, tålamod och tålamod att ta det lugnt i alla situationer och inte stressa. Djuren tar det lugnt dom med. :P

Skaffa ett bra lövcamo (ASAT såklart) så du blir osynlig.

Skaffa benstöd till bössan.

mvh Carl-Adam

Publicerat

Okej, jag har skaffat mig bra löv-camo och kör även med camo-färger i ansiktet.

Jag har provat camo setet 2 gånger nu och det är lika ljudlöst som ett par mjukisbyxor och sitter perfekt.

Jag har hittat några bra stigar med spår efter rådjur där det inte behövs krattas eller något för att jag ska ta mig fram tyst.

Är det bra eller dåligt att använda samma stigar som djuren? Finns det risk att de slutar gå där?

Och sen undrar jag hur pass bra hör rådjuren? Om man t ex råkar kliva på en torr kvist så den brakar sönder, hur långt bort kan det ha hörts?

Publicerat

jadu vad ska du tänka på till att börja med ska du camoflera dig. ta på dig camoflage ställ,handskar och täck ansiktet tex med ett myggnät, är det soligt ute så blänker vapnet det kan du åtgärda genom att täcka med typ tejp tex camoflagetejp som finns att köpa på olika jaktbutiker på nätet. är inte ute efter att göra reklam men kan rekommendera racerback.se. glöm jaktkängorna när du är ute och smygjagar ta på dig några lätta joggingskor eller liknande eller gör som jag. ta ett par tjocka strömpor och fyll med något mjukt material tex skumgummi eller lägg några strumpor under foten och trä på strumpan. :huh:

bockar hör väldigt bra och ser inte lika bra men de ser lätt konjukturer. så tänk på att inte gå på toppen av höga kullar och liknande gå med bakgrund. man kan säga lite ironiskt att man ska gå så att man har ett bra kulfång i bakgrunden på sig själv :)

tänk att du är ett med naturen tex en sten eller buske. bara för att du inte ser några djur så kan de ligga bakom en sten eller liknande. de kanske är på väg ut på hygget eller ängen. du ska inte göra några hastiga rörelser, gå rakt och då menar jag att du inte ska vicka på dig åt sidorna. har varit med många gånger när rådjur har sprungit ifrån mig på bara 30-50 m håll. bockar också tyvärr. de där djuren hör precis allt.

schaman skrev något jätte bra att lägga ut sågspån och planera vart man skall gå. det är också jätte viktigt att tänka på vart man sätter ner foten. tänk på vart du går minsta lilla kvist kan få rådjuren att sticka eller bli uppmärksammade på att någon rör sig i skogen.

hoppas jag fått med det mesta nu. fråga om det är något mer du behöver veta. hoppas det jag skrivit kommer till någon användning -_-

för annan information kan jag säga att det närmasta jag har varit ett oskrämt rådjur är ca 5m och det var get med 2 kid. de stod och åt och sedan gick de lungt vidare utan att ha blivit störda av att jag stod och lutade mig mot en stubbe :P

gå gärna in på jaktprylar.bloggsida.se där finns ett camoflage ställ som jag har skrivit om och använder själv

Publicerat

Tror inte det är en bra idé att ta viltstigarna när du ska smygjaga.

När jag smygjagar brukar jag ta mig försiktigt till ställen där jag vet att det brukar finnas djur & ta mig till en lämplig skottplats.

Det viktigaste är att du känner dina marker & vet hur djuren brukar röra på sig & framförallt att du har koll på vinden.

Vet du detta så har du kommit mycket långt på väg....

Ofta så kommer man inte så himla nära djuren vid smygjakt...vanligtvis 60-100 m, jag har kommit så nära som 5-10 m en gång men då hade jag sådan puls att jag missade(berätta inte för någon annan på forumet så jag slipper skämmas). :P

Publicerat
Okej, jag har skaffat mig bra löv-camo och kör även med camo-färger i ansiktet.

Jag har provat camo setet 2 gånger nu och det är lika ljudlöst som ett par mjukisbyxor och sitter perfekt.

Jag har hittat några bra stigar med spår efter rådjur där det inte behövs krattas eller något för att jag ska ta mig fram tyst.

Är det bra eller dåligt att använda samma stigar som djuren? Finns det risk att de slutar gå där?

Och sen undrar jag hur pass bra hör rådjuren? Om man t ex råkar kliva på en torr kvist så den brakar sönder, hur långt bort kan det ha hörts?

använd inte samma stigar som djuren. du lämnar vitring efter dig och då går inte djuren där.

rådjuren hör jätte bra. kan tyvärr inte säga hur långt bort de hör det men har själv märkt att de kan stå och lyssna när andra rådjur rör sig kanske 100-150 m bort :P

Publicerat

En bruten kvist bryr dom sig inte om mera än att dom tittar åt det håll några sekunder där ljudet kom ifrån. Så efter att man råkat trampa en kvist kan man ta en paus i 1-2 minuter så har djuret sedan glömt vad som hänt. En bruten kvist är ett naturligt ljud i skogen.

Publicerat
En bruten kvist bryr dom sig inte om mera än att dom tittar åt det håll några sekunder där ljudet kom ifrån. Så efter att man råkat trampa en kvist kan man ta en paus i 1-2 minuter så har djuret sedan glömt vad som hänt. En bruten kvist är ett naturligt ljud i skogen.

När du smygjagar - här är några tips från mig:

1. Håll koll på vindriktningen! Lägg upp din smygrutt så att du rör dig mot vinden.

2. Håll koll på hur mycket det låter när du rör dig. Om det är skogsterräng och torrt låter det som fanken när det går. Vid smygjakt är varje steg en investering. Om det är prassligt är det smartast att vänta på ett ställe där man har bra överblick och ser man ett djur på långt håll smyger man i håll. Det blinda smygandet är en dålig investering under sådana förhållanden.

3. Det finns alltid stöd att tillgå när man skjuter.

4. Vänta aldrig på att djur självmant går inom håll för dig. Om du ser en bock på 300 meter har du 10% sannolikhet att den tar sig inom håll för dig för egen maskin. Om du smyger på den har du 50% att komma i håll och komma till skott. Tag dig ALLTID i riktning mot viltet om avståndet är för långt. Om du bara har 5 minuter kvar av skjutljuset och 500 meter till bocken är det bättre att gå raskt än att sitta kvar på plats och häcka.

5. Det är inte alltid så att bocken vet vem du är för att den blir skrämd. De cirklar ofta runt störningsmakaren för att fånga vittring av den och de VILL veta, det kanske är en konkurrerande bock? Stöter du en bock - vänd dig med ansiktet ned emot vinden och gör dig beredd att skjuta. Var inte främmande för att snabbt ta dig nedåt i vindriktningen kanske 100 meter. Men pass på, dessa skottchanser kommer som en snigel och försvinner som en blixt.

6. Handskar är viktigare än ansiktsmask, men använd mask också naturligtvis.

7. När du har ett läge som är tillräckligt bra skall du skjuta. Vänta inte på något läge som är bättre än ett läge där du vet att du sätter 10 skott av 10.

8. Se till att ha en bra eftersökshund inom räckhåll.

9. Stäng av mobiltelefonen :P

Publicerat
bockar hör väldigt bra och ser inte lika bra men de ser lätt konjukturer.

Då kanske bockarna ska börja jobba inom ekonomin då? :lol:

Nej då, men det allra viktigaste är dock att ta det lugnt och kamouflera sig själv.

//

Gabbe

Publicerat

Okej, är det bäst att smyga sig fram mot öppna områden för att se om det finns djur i närheten?

Är det meningslöst att smyga efter stigar inne i skogen i hopp om att få se ett djur?

Sen en sak jag också funderade på är att om jag skulle råka komma nära några djur på ca 50 meter men de upptäcker mig först och springer iväg. Springer de långt då eller är det nån idé att smyga efter dem?

Publicerat
Sen en sak jag också funderade på är att om jag skulle råka komma nära några djur på ca 50 meter men de upptäcker mig först och springer iväg. Springer de långt då eller är det nån idé att smyga efter dem?

Som jag sade, tag dig 100 meter ned i vind och vänta på dem... INte tvärsäkert, men kommer att fungera bättre än att leka drivande hund. :lol:

Publicerat
Okej, är det bäst att smyga sig fram mot öppna områden för att se om det finns djur i närheten?

Är det meningslöst att smyga efter stigar inne i skogen i hopp om att få se ett djur?

det beror på vad du menar med öppna områden. är det bergigt och du har en bakgrund som ajg skrev tidigare så går det bra men är det plan mark är det bättre att sätta sig vid något lämpligt ställe och vänta på djuren i stället.

en bra grej är att kombinera smyg och vakjakt.

rådjur vad jag har märkt springer i väg tills de har kommit till något skygg tex en ungskog. eller liknande.

och ja det är meningslöst att springa runt inne i skogen och leta efter djuren. har funkat för mig på vintern med hagelbössa men det var ett par år sen :lol:

Publicerat
Tror inte det är en bra idé att ta viltstigarna när du ska smygjaga.

När jag smygjagar brukar jag ta mig försiktigt till ställen där jag vet att det brukar finnas djur & ta mig till en lämplig skottplats.

Det viktigaste är att du känner dina marker & vet hur djuren brukar röra på sig & framförallt att du har koll på vinden.

Vet du detta så har du kommit mycket långt på väg....

Ofta så kommer man inte så himla nära djuren vid smygjakt...vanligtvis 60-100 m, jag har kommit så nära som 5-10 m en gång men då hade jag sådan puls att jag missade(berätta inte för någon annan på forumet så jag slipper skämmas). :)

Inget att skämmas för !!! :rolleyes:

Publicerat

Jag är ungefär lika mycket nybörjare som du, det ända som skiljer är att jag har skjutit två rådjur på det viset.

När jag var ute så hade jag ingen camoflering utan ett par svarta brallor och en grön jacka, jag tror mer på att du inte ska göra några hastiga rörelser, ta den tid du behöver och framförallt att hitta ett bra stöd det blir mycket skönare ifall viltet ligger första gången än om du ska gå på eftersök!

När jag smög så hade farsan sett en bock på andra sidan av en kulle, tanken var då att jag skulle smyga igenom backen och sedan skjuta den på andra sidan, bocken hade då redan sprungit upp i backen och jag stötte den. Den sprang ca 150m sedan började den beta igen, då tog jag den tid jag behövde och kom in på kanske 90-100 m fick ett tillräckligt bra stöd och elda på. Jag hade med största sannolikhet tur att inte bocken sprang längre än vad den gjorde men jag tänkte iallafall att det var värt att berätta ;)

Hoppas det går bra för dig!

Mvh!

Publicerat

Herr Berg hade sammanfattat det hela rätt bra.

Men jag har ett extra lite udda tipps du kan variera med.

Speciellt om du inte är så väldigt duktig på att smyga så kan det ibland löna sig att låta bli!

DVS gå framåt längs någon väg som tar dig mellan öppna ytor där rådjur evntuellt kan finnas. (Eller rättare sagt där de setts tidigare) Gå i rask takt ungefär som om du tog svärmor på motionspromenad...

Det här innebär att du rör dig som allt annat än en predator på jakt. Rådjuren svarar förvånansvärt ofta med att ligga kvar och trycka någonstans ute på hygget. På lämplig plats gör du halt. Var beredd på snabbt skott när nicke nyfiken tittar upp för att få koll på dig.

Självklart fungerar detta "knep" bättre på marker där rådjuren är någorlunda vana vid kontakt med icke jagande människor.

MVH // Henrik

Publicerat

Finns inte så mycket att tilägga. Enhetlig klädsel, vantar, tysta skor, myggstift, motvind, handkikare och en välinskjuten studsare med stödben/skjutkäpp är basen. Kunskap om marken kommer på sikt, det är halva framgångssagan. ;)

Jag har lämnat camouflage och ansiktsbeklädnad, brukar få till det ändå ibland. ;)

Lycka till!

Publicerat
Jag har lämnat camouflage och ansiktsbeklädnad, brukar få till det ändå ibland. ;)

Funkar även att som 115kg/190 cm okammoflerad smyga sig rätt på över nysådd ärtåker... Bara man hukar sig lite.. :D

mvh/Mårten

Publicerat
Funkar även att som 115kg/190 cm okammoflerad smyga sig rätt på över nysådd ärtåker... Bara man hukar sig lite.. :D

mvh/Mårten

Hörde du skjutit gris - grattis var det den du smög på? Köpt Smens gamla trötta S&B också? ;)

Publicerat
Hörde du skjutit gris - grattis var det den du smög på? Köpt Smens gamla trötta S&B också? ;)

Tack för det! Nej, det var vårbocken... :D

Måste ju ha nån glugg på 8x57:an oxå. Får duga tillsv. /Må

Publicerat
Tack för det! Nej, det var vårbocken... :D

Måste ju ha nån glugg på 8x57:an oxå. Får duga tillsv. /Må

Skojar bara, bra kikare till bra peng! ;)

Sorry för OT

Publicerat

Hallo!

Vad det gäller cammoflage så har jag märkt att det inte nödvändigt med fullt ställ.

Men om man har det så ökar röligheten väldigt mycke.

Jag har själv vid flera tillfällen lyft både bössa och handkikare när bocken står på ca 50 M och tittar på mig.

Det brukar inte var nogon ide om man inte har Handskar och Andsiktsmask.

Om rådjuren är vana vid mycket mäniskor så kan det löna sig att inte smyga utan bara gå i jämn takt som de är vana att se mäniskor.

Man kan bli väldigt inponerad över vilken koll de har om man lämnar de stigar där de är vana att se mäniskorna.

Publicerat

Glömmer aldrig min första bock.

Följde med kompisen ut på hans mark, ca 2500 Ha. Han drog iväg längre bort och medd att där han släppte av mig skulle duga bra till en färsking.

Gick ner på en flat stenhäll och laddade bössan, samt började spana av omgivningarna i kikaren. Efter ett tag dök det upp en bock på ca 60 meter, men den kom lite under mig så jag fick skjuta i nerförsbacke så att säga. Hade bocken på kornet, svettades i händerna, torkade av pannan och sköt. Tyckte i mitt lite stressade tillstånd att den gjorde en liten krum av skottet, MEN drog sedan vidare i hyfsad hög fart. ;)

FAAAN tänkte jag, BUT SHIT HAPPENS... Släppte iväg den lite innan ansmygningen började. Hade klätt mig i mitt nya camoställ för dagen. Marinekårens woodlandställ. Kom iväg efter bocken efter jag kollat vindriktningen och väntat lite. Smög över ett kalhygge, och gick ganska snabbt då han var utom synhåll, men fick sakta ner då han kom nära. Var stundtals så nära som ca 6 meter. Stannade i steget och väntade tills han började beta igen. Han var medveten ibland om "någons" närhet, MEN han såg mig nog aldrig. Trodde vid flera tillfällen att han hörde min puls, för den måste nog ha slagit som en stånghammare i bröstet. Både av ansträngningen men mest av spänningen. Fäljde efter den ca 6-700 meter över ett hygge i böljande terräng. Han gick in i en grantätning och följde en traktorstig in i denna tätning och det var bara att vänta lite och sedan följa efter. Kom in ca 200 meter och kom fram till en öppning inne bland granarna, och hade ett stort jäkla krondike framför mig. Till höger om mig fanns en öppning på ca 2 meters bredd. DÄRUTE stod han. MED bredsidan åt mig, och spanandes in i tätningen han just lämnat. Han stod i fullt dagsljus och ute i solskenet så jag gjorde bedömningen att, mig, var nog det sista han såg inne i mörkret bakom sig. Lyfte bössan för ett nytt skott, och drog av ett precis när han var på väg att gå igen. Nu reagerade han bättre men försvann ur mitt synfält. Kom ur tätningen och började ånyo att gå efter den. Kom ca 20 meter från där han stod vid skottillfället, och där låg han. Skönt tänkte jag att han inte hann längre denna gången också. Döm om min förvåning när jag bara upptäcker ETT skotthål i hans pyjamas. Jag hade missat första gången totalt. Var helt övertygad om min träffsäkerhet och valde att fälja efter den istället för att hämta en hund i bilen. Tänk vad man kan missta sig grundligt ibland. :D;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Skaffa dig en fin kamera och träna med den vettja ;) Kul som fasen om man lyckas =)