Publicerat Juni 23, 200917 yr Sköt för ca 1,5 timme sedan min första gris! Återkommer med bilder och mer text. Ska sova nån timme innan jag åker iväg med den till en kompis som har kyl- och slaktrum.. /Må
Publicerat Juni 23, 200917 yr Jag slänger in en bild ja fick i natt Kan vara ett självporträtt men jag kan tycka att det påminner lite om ett vildsvin
Publicerat Juni 23, 200917 yr Författare Kan vara ett självporträtt men jag kan tycka att det påminner lite om ett vildsvin Gyltan var betydligt sötare och hade mer hår på skallen, annars ganska lika... Kul var det i alla fall... Kom ut på åteln runt 23. Enligt våra kameror har det varit aktivitet så "tidigt" som runt 23, så jag smög så gott det gick in i kojan. Inget hände och jag satt och små-sov till klockan var runt 01.30-01.45. Då ramlar det ut 3-4 stora suggor, några "halvstora" och ett dussin kultingar. Jaha, va kul, tänkte jag. Äntligen efter ett antal sittningar på åtlar nu under vintern och våren. Till en början stod de tätt tillsammans och de små kultingarna for omkring och stod inte stilla många tiondelar. Men efter ett tag så började en av suggorna buffa runt tunnan vilket gjorde att de spred ut sig bättre. Jag kan tänka mig om man har en spridare, att det är bra om den kastar ut ordentligt åt sidorna. Efter ett tag ställde sig en gylta fri med fin bredsida, med Varipointen tänd och snelltrycket på Sako:n uppspänt så gick skottet strax efter 2. Hon la sig på platsen med en perfekt lungträff. Jag sköt med kal 308win och 11,7 gram Nosler Accubond (fabriks Sako Arrowhead II). Kulan gick rakt igenom med ett minimalt utgångshål (syns på bilden nere till höger). Kan inte ha mött nått motstånd direkt och kulan kanske är av den hårdare typen... Vi ska inflyttningsfest hemma i sommar och jag har utlovat egenskjutet grillat vildsvin. Så det var en jäkla tur att det blev nåt till slut.. mvh/Må
Publicerat Juni 23, 200917 yr Fan va lyxigt, själv har jag just tomt på grishalvor i frysen Inflyttningspartaj med egenskjuten gris är inte fy skam. Var det den åteln bortåt Kung Karls eller?
Publicerat Juni 23, 200917 yr Författare Fan va lyxigt, själv har jag just tomt på grishalvor i frysen Inflyttningspartaj med egenskjuten gris är inte fy skam.Var det den åteln bortåt Kung Karls eller? Nej, SO över E20 från kyrkan sett, uppe i skogen en bit. Gratulerar till grisen! Tack för det. /Må
Publicerat Juni 23, 200917 yr Gratulerar! Är verkligen inte ett DUGG sugen på att prova på att jaga gris... En del har det bra! Kul att det skjuts lite runt om i landet så man åtminstone får se och höra om jakten så här på sommaren. MvH Patrik
Publicerat Juni 26, 200917 yr Författare Shit! va' snabbt trikinprovet gick. Skickades in i onsdags och svaret kom nu: "Trichinella sp. larver har ej påvisats i 1 prov." Blir att tända upp grillen när man kommer hem... /Må
Publicerat Juni 26, 200917 yr Svaret får man samma dag som provet mottages. Posten verkar ha tagit en extra dag på sig. =) Shit! va' snabbt trikinprovet gick. Skickades in i onsdags och svaret kom nu:"Trichinella sp. larver har ej påvisats i 1 prov." Blir att tända upp grillen när man kommer hem... /Må
Publicerat Juni 26, 200917 yr Författare Svaret får man samma dag som provet mottages. Posten verkar ha tagit en extra dag på sig. =) Med tanke på att det är semestertider tycker jag att det är rätt ok.. /Må
Publicerat Juni 27, 200917 yr Klart det är okej. Jag la ett på lådan i onsdags och hade svaret torsdag förmiddag. Riktigt bra. Grattis till grisen btw! Med tanke på att det är semestertider tycker jag att det är rätt ok.. /Må
Publicerat Juni 28, 200917 yr Författare Grattis till grisen btw! Grattis till No 1 Tack för det! Första 4 kotletterna grillades i kväll... Mumma! /Må
Publicerat Juli 8, 200917 yr Grattis!! Nu blir man själv lite taggad att ge sig på grisarna, men har bestämt mig för att inte köpa bössa förrän jag vet vad som händer i höst.. Kliar i fingrarna nu i dagarna när beskedet ska komma..
Publicerat Juli 11, 200917 yr kapar tråden lite fick min första gris för 7 dagar sedan utan för kalmar. fy fasiken vilken rolig jakt '=) det blev en liten gyllta på 20 kg hängandes i slakt boden