Publicerat Juni 23, 200917 yr Jag och en kompis försöker komma på vilken ammunition vi ska använda till kaliber 6,5x55. Tanken är att det ska vara en bra kula som fungerar på det mesta viltet som kan dyka upp framför pipan. 6,5:orna använder vi mest när det är rådjur eller älg som står på programmet. Men eftersom det är ganska gott om gris på markerna så vill man att det ska fungera på det med. Vi har tittat på Lapua i första hand, och i en annan tråd framgick det att Mega var en bra kula. Men nu finns det folk på annat håll som framhåller Naturalis framför Mega. Prisskillnaden är ju ganska stor mellan dessa två kulor. Är fördelarna med Naturalis så stora att prisskillnaden är motiverad. Eller klarar man sig bra med Mega? Även tips på andra fabrikat och kulor är av intresse i kalibrarna 6,5x55, 9,3x57 samt 30.06. Det har ju blivit en djungel med ammunitionstyper eller så är det bara jag som varit borta från jakten för länge!
Publicerat Juni 23, 200917 yr Megan duger utan tvekan och en stor fördel med den är att den oftast skjuter rysligt bra. Mvh!
Publicerat Juni 23, 200917 yr Mega är en skitfin kula som skjöt fruktansvärt bra i min Tikka 65. Tyvärr fick jag pga av den trubbiga formen på kulan matningsfel med den ibland så jag vågar inte använda den mer.
Publicerat Juni 23, 200917 yr jag jagar inte älg med 6,5x55 men vad jag sett kan oryx eller woodleigh vara ett alternativ.
Publicerat Juni 23, 200917 yr Författare Jag har Oryx till min 9,3x57:a men där finns det inte så mycket annat (som jag hittat i alla fall). Men jag är öppen för idéer till den med! Jag är lite av en 6,5x55 fantast eftersom jag skjutit ohyggligt mycket med den kalibern tidigare i livet. Dessutom så tycker jag att den är förhållandevis billig att skjuta med jämfört med 9,3 och 30,06. Vilket gynnar träningsskjutningen. Men som sagt kapitlet jaktammunition upplever jag har blivit en djungel sedan 80 talet. Eller så är det bara jag som har dåligt minne. Så därför behöver jag lite hjälp att navigera mig fram till en bra ammunition som fungerar bra på det som kan dyka upp framför pipan.
Publicerat Juni 23, 200917 yr mega kulan är fin den borde funka till de mesta o som andra säger.. brukar skjuta fint i dom flesta vapnen!
Publicerat Juni 23, 200917 yr skjuter med mega i 6,5. den är av rätthårdhet och mular inte ett rådjur mer än nödvändigt, förjävligt bra precision. i grövre kalibrar kan du ta dig en titt på sierra game king. en kula som är billig och fungerar mkt bra. svampar upp fint och skjuter med bra precision. en riktig slägga. En tanke jag haft är att oryx mfl är mjukare än de tyngre blyspetsar som kalibern sköts med när den togs fram. de tunga kulorna ska nog vara lite hårdare för att behålla kursstabiliteten i större vilt. Megan gör detta bra. /Kalle
Publicerat Juni 25, 200917 yr Författare Tackar för bra svar. Ska absolut testa megan så fort jag fått licensen på 6,5:an.
Publicerat Juni 26, 200917 yr Vi har tittat på Lapua i första hand, och i en annan tråd framgick det att Mega var en bra kula. Men nu finns det folk på annat håll som framhåller Naturalis framför Mega.Det har ju blivit en djungel med ammunitionstyper eller så är det bara jag som varit borta från jakten för länge! Om jag inte mins fel så klar inte Naturalis kraven för en klass 1 Som jag har för mig är: Kulvikt på 10 Gram. 9 Gram med en anslagsenergi på minst 2700 Joule på 100 M från mynningen. Jag har för mig att det är därför det inte blev något med Blyförbudet för det inte fans någon godkänd kula till 6,5X55
Publicerat Juni 26, 200917 yr Om jag inte mins fel så klar inte Naturalis kraven för en klass 1Som jag har för mig är: Kulvikt på 10 Gram. 9 Gram med en anslagsenergi på minst 2700 Joule på 100 M från mynningen. Jag har för mig att det är därför det inte blev något med Blyförbudet för det inte fans någon godkänd kula till 6,5X55 Helt rätt att om kulan inte väger över 10 gram skall den åtminstone väga över 9 och då ha 2700Joule istället för 2000. Problemet med kulor som innehåller för liten andel bly är att de blir lite i längsta laget om man försöker få upp dem över 10 gram. (OBS vi pratar bara 6.5 nu) Kan ge problem med stabilitet och precision. Men för den som laddar själv är det sällan några problem att få upp 9grammarna i 2700 Joule. Personligen föredrar jag dock 10,1 grammare til min 6,5:a. Verkar för mig som att ju snabbare kulan går desto svårare har jag att få till lämplig balans mellan uppsvampning, köttförstöring och penetration. Just nu kör jag Oryx. Har absolut inga problem med att den är för mjuk. (vilket den verkar vara i 9.3:an...) När jag hade lite för långsam laddning hände det dock någon gång att den knappt svampade alls i rådjur. MVH // Henrik
Publicerat Juni 26, 200917 yr Nuförtiden är ju de allra flesta kulorna bra bara att de kanske passar lite olika i olika bössor och alla har olika smak! 6.5an är ju en bra och billig kaliber det som många inte tycker räcker när det gäller gris är blodflödet på dåliga skott. Så om du skjuter skott som inte är riskfylda funkar 6.5an bra till all sorts svensk jakt! Jag använder mega i min 6.5a och det har funkat fint på de djuren jag har skjutit!! Mvh!
Publicerat Juni 26, 200917 yr Författare 6,5x55 är en bra kalliber, sen är resten upp till skytten! Jag ska som sagt testa Megan och jag hoppas den funkar bra till min (när nu licensen kommer) bössa. Den ammunitionen ligger ju ganska bra prismässigt också. Fast när jag tänker efter. Ingen kalliber är väl bättre än skytten?