Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Letar ny jaktmark

Featured Replies

Publicerat

Mors,

jag har haft en diskussion med mig själv på vägen hem från jaktmarken nu i helgen. Jag bor i Stockholmstrakten och jagar en dryg timme norrut, stora marker och billigt arrende och inte mycket folk i jaktlaget, det som finns är förbannat trevliga och jag gillar dem skarpt. Låter det fint? Jovisst, så långt är det som det ska men det känns ändå som om något har dött i min relation med den marken.

Det är platt mark med industriskog. Det är så förbannat klena småviltstammar att man knappt nämns skjuta ett rådjur längre. I januari-februari har man sällan längre än 30 meter till ett lodjursspår, det är inte klokt - och rådjur, räv och hare har tagit dyngstryk av detta. Det finns inga vattendrag, inga sjöar eller höjder, egentligen inga fält heller. Det ger en klaustrofobisk känsla. 8-9 av 10 gånger som jag jagar på min jaktmark har jag inte ett enda tillfälle då det ens blir spännande... Naturupplevelsen som brukar kompensera en kass jakt består i mitt fall av granar i snörräta rader, blandat med block av björksly för tät att ta sig igenom. Älgjakten var fin förut men stammen i norra Uppland är inte vad den har varit, det finns en viss numerär men ålder och kvalitet på djuren är under isen.

Så nu letar jag ny jaktmark. Som det känns nu kan jag lika gärna kliva av helt och snylta på farsan och ett par polare, jag har hellre 5 bra jakter på ett år än 30 kassa. Fast det bästa var ju om det fanns en öppning någon annanstans.

Är knappast någon Überjäger, men försöker i alla fall tänka lite när jag jagat i stället för att sätta mig på det vanliga passet.. Det jag skjuter på brukar trilla, och jag har en Bayersk Viltspårhund som gärna tar över om så inte är fallet. Det finns flera dokumenterade tillfällen då jag avstått att skjuta då läget var sådant att man bör göra det (säkerhet för folk, omtanke om viltet etc). Jag kan möjligen hitta någon som kan gå i god för att jag inte är en skitstövel som person heller, om jag får lite tid på mig. ;) Jag tar övningsskytte och jaktetik på allvar, jag ställer nog högre krav på mig själv än jag ställer på andra.

Jag förväntar mig inga mirakel, eller ens några resultat, med detta inlägg. Men om någon kommer ihåg att "Visst fan, HerrBerg letade ju ny mark" när vakanser i jaktlaget diskuteras så skulle det vara alldeles för jävla bra. I den bästa av världar är det nära Stockholm och bra pris/prestanda på marken, men 1 av 2 är helt OK vad dessa frågor anbelangar.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Hoppas du finner vad du letar.

Publicerat

Du är välkommen till norrland, visst är det dåligt här också ibland men det är större marker att vara ensam på. :)

Publicerat
Är knappast någon Überjäger, men försöker i alla fall tänka lite när jag jagat i stället för att sätta mig på det vanliga passet.. Det jag skjuter på brukar trilla, och jag har en Bayersk Viltspårhund som gärna tar över om så inte är fallet. Det finns flera dokumenterade tillfällen då jag avstått att skjuta då läget var sådant att man bör göra det (säkerhet för folk, omtanke om viltet etc). Jag kan möjligen hitta någon som kan gå i god för att jag inte är en skitstövel som person heller, om jag får lite tid på mig. ;) Jag tar övningsskytte och jaktetik på allvar, jag ställer nog högre krav på mig själv än jag ställer på andra.

Tja, någon Überjäger kan man väl inte kalla HerrBerg, även om han gärna överdriver beträffande hagelvikten i vissa patroner av märket Fiocchi. Det han skjuter på har kontaterats trilla, likaså har muggen från HerrBergs "dyraste termos i affären" bevisligen trillat ner i nedre våningen på ett grävlingsgryt, varefter han till allas glädje uppvisade något som liknade verklig bytesmedvetenhet, vid grävandet efter densamma. Det finns dokumenterade tillfällen då HerrBerg låtit bli att skjuta, det är sant, om det sen berodde på omtanken om mårdhunden lär ingen få veta. Men att HerrBerg skulle hitta någon som kan gå i god för att han inte är någon skitstövel tror jag inte är så lätt. Det skulle isåfall vara någon som han inte envisas med att bjuda in från de viltrika skogarna i österled till de marker han här själv bedömmer som kassa och händelslösa! ;D

mvh

PeltoPekka

Publicerat

Är med PeltooPekka här, HerrBerg lär få slita om han ska hitta ngn nykter referent som inte sitter på psyket typ  ;D Ska kolla dock om du inte kan packa Skodan full av prylar och köra norrut i trekvart i helgen..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Är med PeltooPekka här, HerrBerg lär få slita om han ska hitta ngn nykter referent som inte sitter på psyket typ  ;D

Då fungerar i alla fall inte ni två, det är ett som är säkert  ;D ;D ;D

Nykter? Tja, det är ju bara att kolla nationaliteten hos PeltooPekka. Nu är de ännu oklart om vi talar om mannen som på fullt allvar hävdade att ölbacken han köpte på Finlandsfärjan var halvfull när han fick den, eller om det är den lille smurfliknande kamraten som bara genom sin blotta närvaro fick min hund att kräkas - efter 15 sekunder - sist vi sågs.

Sitter på psyket? Tja, Hipshot. Hur många år har du varit engagerad i psykvården?  ;D ;) Visst, du säger att du jobbade inom psykvården men jag har fortfarande inte några oberoende vittnesmål om huruvida du var vårdare eller patient  ;D

Jag vill vördsamt be alla läsare av denna tråd bortse från de två inläggen härovan. Jag känner inte dessa människor.  8) :o:( >:( ;D :D;):) :-* :-X :-[ :P ::)

För övrigt laddar jag mina egna plugg och gör numera saker som får Fioccis 50-grammare att likna en stilla västanfläkt. ;D Det är inte klokt vad man kan göra med BlueDot-krut egentligen. Tunga laddningar, höga hastigheter med låga gastryck.

Publicerat

;D

Har en skitcool bild på mej själv i en (snodd) vit rock o namnbricka o hela köret..

Har förövrigt behörigheskortet kvar så jag kommer in i patientjournalerna på psykkliniken Danderyds Sjukhus.. Kan nog jobba lite extra där och rekrytera en och annan referent åt dej om du vill? Man kan få folk till vad som helst om man mutar med lite extra Stesolid på missbruksavdelningarna..

Mvh!

Publicerat
Du är välkommen till norrland, visst är det dåligt här också ibland men det är större marker att vara ensam på. :)

..och inte dom ockerpriserna som det kan vara el. är söderut på vissa ställen el. annars gifter man in sig i ett hemman.

;)

Publicerat
  • Författare
Har förövrigt behörigheskortet kvar så jag kommer in i patientjournalerna på psykkliniken Danderyds Sjukhus.. Kan nog jobba lite extra där och rekrytera en och annan referent åt dej om du vill? Man kan få folk till vad som helst om man mutar med lite extra Stesolid på missbruksavdelningarna..

Hipshot, du har mail...  :o ;D

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

HerrBerg, jag har några bilder av dig sittande vid matbord iklädd underställ och nätbrynja som jag kan maila dig ifall du vill infoga dem i ditt CV...  :o

Nu är jag ju beteendevetare och inte veterinär, men någon sorts omdöme om din person skall jag väl kunna ge om du önskar...  ;D

Hälsningar,

Martin  8)

Publicerat
  • Författare

Jag är inte så säker på att de var en bra idé att ta upp denna diskussion här....  ::) ::) ::):o

Publicerat
Jag är inte så säker på att de var en bra idé att ta upp denna diskussion här....  ::) ::) ::):o

Du kan helt bortse från Hippens inlägg eftersom han är nyttjare av den undermåliga kalibern .243 ..............så det så.

;D

/Micke

Publicerat

Men det var då själva fan! Krävs tydligen fler fångskott för att få Mr Mauser att lugna sig  ;D

Själv kan jag nog skramla fram en bild på HerrBerg på bröllop iförd snödräkt så jag tror nog han ska vara glad för en sjysst referens från en veterinär..

Sket sig i helgen, kommer inte att bevista vår egen mark alls så tja då är det lite kört för mej dessvärre..

Ang ditt mail HerrBerg så är det en lysande affärsidé att plocka fram skojiga detaljer ur div förmöget folks psykjournaler och sedan låta kvällspressen o de aktuella ha budgivning på informationen men tja med all respekt för din företagsamhet så tror jag att jag hoppar ditt förslag  ;D

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Själv kan jag nog skramla fram en bild på HerrBerg på bröllop iförd snödräkt så jag tror nog han ska vara glad för en sjysst referens från en veterinär..

Det finns de som är ännu värre, jag vet en person på detta forum som anbefallde jaktklädsel till gästerna på sitt eget bröllop!

;D

MVH

/HerrBerg

P.S.

Man får utmärkt plats med en tredelad kostym under en snödräkt... Och man får glädjen att under sitt middagstal börja med att förklara för bruden om hur man har haft tvångstankar hela dagen om att klä av sig inför alla bröllopsgästerna... D.S.

:o :o :o ;D

Publicerat

Så grymt besviken på att vi missade att filma det talet faktiskt.. Filmade en massa annat skit men missade talet..  >:(

Mvh!