Publicerat Juni 24, 200916 yr Hejsan jag undrar om man skulle kunna gräva ner ett plaströr i backen med bete därnere Så kanske mink eller annan vessla kryper ner och kommer inte upp som levadefångstfälla??? Typ de vita röret ner i backen. Skulle man kunna göra så?? eller... Mvh : JaktPoppe
Publicerat Juni 24, 200916 yr Hejsan jag undrar om man skulle kunna gräva ner ett plaströr i backen med bete därnere Så kanske mink eller annan vessla kryper ner och kommer inte upp som levadefångstfälla??? Typ de vita röret ner i backen. Skulle man kunna göra så?? eller... Mvh : JaktPoppe tror den skulle måsta vari helt vertikal och bred och djup så skulle det säkert kanske fungera men vet inte om lagligheten med det?
Publicerat Juni 24, 200916 yr Det är nog inget som är lämpligt att ens försöka. Detta är en väldigt plågsam metod och vad jag vet, inte godkänt av Naturvårdsverket. Så att använda en icke-godkänd anordning är inte lagligt, så släpp de tankarna och försök med en godkänd fälla. Finns en länk här någonstans om vilka fällor som är godkända.
Publicerat Juni 24, 200916 yr Författare Det är nog inget som är lämpligt att ens försöka. Detta är en väldigt plågsam metod och vad jag vet, inte godkänt av Naturvårdsverket. Så att använda en icke-godkänd anordning är inte lagligt, så släpp de tankarna och försök med en godkänd fälla. Finns en länk här någonstans om vilka fällor som är godkända. Skulle ju vara om dom slår i någon på nervägen. Lagliheten i det kanske inte finns men godkännda fällor är så dyra ju! Men blir väl till att spara då Mvh : Pontus aka JaktPoppe
Publicerat Juni 24, 200916 yr Kan man inte lämna in en ansökan om att få fälltypen godkänd? Den verkar kunna fungera i mina ögon iaf.. Håkan H
Publicerat Juni 24, 200916 yr Författare Kan man inte lämna in en ansökan om att få fälltypen godkänd? Den verkar kunna fungera i mina ögon iaf..Håkan H Kodå funkar gjör den säkert men sånt kostar säkert pengar men mest av allt tid. Vet inte hur dom skulle se på mej att komma med ett sånt förslag jag är 15 år. Någon som vet om man behöver nån sorts licens för Fällor??? (är tappad bakom en vagn)
Publicerat Juni 24, 200916 yr Kodå funkar gjör den säkert men sånt kostar säkert pengar men mest av allt tid. Vet inte hur dom skulle se på mej att komma med ett sånt förslag jag är 15 år. Någon som vet om man behöver nån sorts licens för Fällor??? (är tappad bakom en vagn) du behöver väl inte nämna ålder eller någonting. Bara du vet vart du ska lämna in din ansökan eller vad det heter. Gör en ritning som ser fin ut o lämna in en prototyp med olika skärningar o vinklar o berätta hur o varför du inte anser djuren plågas i denna fälla mer än i en annan godkänd fälla. I denna fälla kan jag dock tänka mig att djuret får någon typ av ångest då den sitter fast upp o ner i ett trångt utrymme. Kan bli svårt att förklara bort det är jag rädd. Men fällan funkar garanterat.
Publicerat Juni 24, 200916 yr Författare du behöver väl inte nämna ålder eller någonting.Bara du vet vart du ska lämna in din ansökan eller vad det heter. Gör en ritning som ser fin ut o lämna in en prototyp med olika skärningar o vinklar o berätta hur o varför du inte anser djuren plågas i denna fälla mer än i en annan godkänd fälla. I denna fälla kan jag dock tänka mig att djuret får någon typ av ångest då den sitter fast upp o ner i ett trångt utrymme. Kan bli svårt att förklara bort det är jag rädd. Men fällan funkar garanterat. Men om man har ett utrymme därnere då det skulle väll kunna funka?. E det licens på fällor. lämna in prototypen hos länstyrelsen eller??
Publicerat Juni 24, 200916 yr Gissar på naturvårdsverket som ska godkänna fällor.. ska du testa den skarpt så att säga så måste även det sökas tillstånd för. Tror det kan bli lite knixigt att få de tillstånd du söker, känns som det kan bli lite trångt för något fångat vilt.. sen blir det nog lite bökigt att avliva med.. Kolla med din lokala krets eller länsförening där du bor, inte omöjligt att de säljer subventionerade fällor. Då får du godkända fällor till ett rimligare pris och slipper balansera på slak lina avseende etiken och juridiken. Mvh!
Publicerat Juni 24, 200916 yr Ja jag hittar inte så många fördelar utom priset skulle inte vara så mycket när man själv är fattig Att samla ihop pantburkar för 400kr borde väl inte vara så svårt? då har du ju en genomgångsfälla á la mink sedan.
Publicerat Juni 24, 200916 yr Författare Att samla ihop pantburkar för 400kr borde väl inte vara så svårt? då har du ju en genomgångsfälla á la mink sedan. Skulle ju va det ELLER att sluta dricka Saft
Publicerat Juni 24, 200916 yr och att dom kostar 400hundra kronor Tipsar om sommarjobb och att satsa på lagliga fällor! Att ens tänka sig använda både olagliga och förmodligen oetiska fällor i början av sin jägarkarriär bör man skippa..
Publicerat Juni 24, 200916 yr Författare Tipsar om sommarjobb och att satsa på lagliga fällor! Skulle ju vart det men har inte hittat något än :/ Finns säkert nån gammal dam som vill ha gräset klippt
Publicerat Juni 24, 200916 yr Hej Satsa på godkännd fälla. Men observera att du faktiskt får bygga en fälla själv om du följer de krav som NVV anger. Behöver alltså inte bli så dyrt! Sedan kan det eventuellt vara så att markägare/Jakträttsinnehavare runt omkring kan tänka sig att sponsra mot att du hjälper dem med predator kontrollen. Finns det bra kräftvatten i närheten finns all anledning för dem att försöka hålla koll på minken. Finns det någon bonde med frigående höns vill han säkert ha hjälp med Mickel! MVH // Henrik
Publicerat Juni 24, 200916 yr Författare HejSatsa på godkännd fälla. Men observera att du faktiskt får bygga en fälla själv om du följer de krav som NVV anger. Det Behöver alltså inte bli så dyrt! Sedan kan det eventuellt vara så att markägare/Jakträttsinnehavare runt omkring kan tänka sig att sponsra mot att du hjälper dem med predator kontrollen. Finns det bra kräftvatten i närheten finns all anledning för dem att försöka hålla koll på minken. Finns det någon bonde med frigående höns vill han säkert ha hjälp med Mickel! MVH // Henrik Bondar? vafan e de??! Jag bor i jämtland de skulle vara skogsägare eller jakträttsinehavare isåfall. Men jag som inte har vapenlicens måste Skaffa IHÄL fälla va??? eller får man avliva mindre djur med luftgevär? Kräftor fins bara i frysdisken men det finns ju odlingar så Tack för tipsen Behövs det licens för Fällor av mindre storlek upp till mård? MVH : Pontus
Publicerat Juni 24, 200916 yr Raderat en del inlägg och jag skulle vilja be herrarna sansa sig lite. Grejen är att era spekulationer om vad som skulle kunna funka eller ej osv är olagligt i samma sekund som JaktPoppe testar idéerna praktiskt...sannolikt redan på planeringsstadiet. Resonemanget kring vad som kan funka eller ej har inte här att göra på ett publikt forum och tipset är att ni skippar ämnet helt och hållet. Tråden i sin helhelt ligger ruskigt löst redan. Visst har man själv varit inne i samma tankegångar när man var ung och gjort en del experiment, vem har inte fångat råttor i div ladugårdar tex? Grejen är att när man sätter igång och beskriver det i text på detta sättet så blir det fel! Vad JaktPoppe gör hemma är helt och hållet upp till JaktPoppes samvete men när det ska halas ut publikt här så blir det helt fel. Så försök behärska er, det finns goda skäl till att alla fällor ska typgodkännas nämligen. Vi ska inte och får inte utsätta vilt i någon form för div experiment likt dessa fällor. I all välmening! / Rikard
Publicerat Juni 24, 200916 yr Författare Raderat en del inlägg och jag skulle vilja be herrarna sansa sig lite.Grejen är att era spekulationer om vad som skulle kunna funka eller ej osv är olagligt i samma sekund som JaktPoppe testar idéerna praktiskt...sannolikt redan på planeringsstadiet. Resonemanget kring vad som kan funka eller ej har inte här att göra på ett publikt forum och tipset är att ni skippar ämnet helt och hållet. Tråden i sin helhelt ligger ruskigt löst redan. Visst har man själv varit inne i samma tankegångar när man var ung och gjort en del experiment, vem har inte fångat råttor i div ladugårdar tex? Grejen är att när man sätter igång och beskriver det i text på detta sättet så blir det fel! Vad JaktPoppe gör hemma är helt och hållet upp till JaktPoppes samvete men när det ska halas ut publikt här så blir det helt fel. Så försök behärska er, det finns goda skäl till att alla fällor ska typgodkännas nämligen. Vi ska inte och får inte utsätta vilt i någon form för div experiment likt dessa fällor. I all välmening! / Rikard Jag förstår helt och hållet vad du menar. Jag aldrig någonting som skulle tynga ner mitt samvete eller utsätter någon vilt för onödigt lidande sådet är ingenting att oroa sig för. Hela tråden handlar igentligen om En fångstfälla av billigare modell men tråden har spårat ur jag är tacksam för att onödiga medelanden tagits bort tackar rickard jus doing u job . Mvh : Pontus