Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt

Featured Replies

Publicerat

Hur ser det ut där ni jagar toppfågel? Hur brukar fågel tillgången vara och vad tror ni om i år? Själv har jag en del marker som jag jagar på, det är inga super marker för tjäder men de har varit bättre. Nu i år är jag ännu mera osäker på hur de kan vara, jag har medvetet låtit dem vara under hösten för att förhoppningsvis se någon fler fågel än i fjol.

ps. vet någon hur toppfågeljakten brukar vara i Kronogård?

Publicerat

Jag såg och såg och vart jag såg så såg jag hygge vid hygge >:(

Markerna har genomgått en förändring signerat SCA under de senare åren så om sanningen skall fram så är det inte mycket till tjädermark kvar. På södra sidan om gränsen på Sveaskog är det faktiskt glädjande nog forfarande ok men en del plastband skvallrar om att det snart är kalat där också. Jag börjar bli tveksam till att jaga tjäder då jag bara sett fyra st under hela älgjakten. Orrarna klarar sig naturligtvis så jag få sikta in mig på dem istället. Markerna i sig skulle nog kunna hålla mycket fina stammar av all skogsfågel. Varierad terräng på ett bra sätt men ont om gammal skog (här som på andra ställen antar jag)

Publicerat

ja det sägs vara ganska bra, var där på praktik under mars förra året såg en del tjäder och orre, men vilka marker! men jag har en kompis som jagar på grannmarken till kronogård och enligt hans utsago så verkar det vara lite fågel där iår..men jag vet inte, jag såg också lite fågel under aug-sep iår, men nu har jag varit o jagat fredag och idag och vi har haft en hel del fågelkontakter.

Publicerat

:-[ :-[

Attans! Jag talar alltså om min mark inte om Kronogård! Bara så att ingen blir snurrigare än vad jag är ;)

Publicerat
  • Författare
Attans! Jag talar alltså om min mark inte om Kronogård! Bara så att ingen blir snurrigare än vad jag är

Lugn Trigger, jag ville veta både eran egen mark OCH Kronogård.

Publicerat

Min mark är väll inget att tala om...men min morbror jagar i Gällevare/Nilivara*, och han tycker att det är hyffsat med Tjäderfågel, men allt är ju relativt, enligt han så är det bara vissa områden som det är bra, och vissa dagar inte en fågelkontakt och andra så är de riktigt bra med fågel (han jagar med trädskällare).

så jag hade tänkt åka upp dit för lite toppfågel så fort som jag har körkortet i hand. (längtar som f*n ;D)

* reservation för stavning.

MVH Fredde

Publicerat

Jag är uppvuxen på markerna bredvid Kronogård... Vet inget om fågeltillgången i år men nog brukar det gå att hitta lite tjäder och orre varstans tycker jag.

Publicerat
  • Författare

Jag har varit i Kronogård för länge sedan och fiskat och då slog det mig att det var enormt fina marker. Men det skulle vara bra att veta om det är värt att åka dit, eller om fågeltillgången är ungefär den samma på mina marker.