Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilt Djur som Husdjur?

Featured Replies

Publicerat

En Halv seriös fråga skulle man kunna ha en mink eller liknande som husdjur?? ;)

Ungefär som denna norsk :

Finns säkert någon smart person som Har en länk med svaret :P

Jag vet att iller är tillåtet och vart började det? Infångning såklart :D

Mvh : Pontus aka Jaktpontus

Publicerat
  • Författare
En Halv seriös fråga skulle man kunna ha en mink eller liknande som husdjur?? :rolleyes:

Ungefär som denna norsk :

Finns säkert någon smart person som Har en länk med svaret :rolleyes:

Jag vet att iller är tillåtet och vart började det? Infångning såklart :blink:

Mvh : Pontus aka Jaktpontus

Nehe ingen som tar sig 5 minuter att svara.

Men jag har pratat med den trevliga norsken robert och han skriver så här PS om ingen fattar finns det google translate.

Minkene jeg HADDE fant jeg langs veien hvor jeg bor, de var rundt 8-10 uker gamle, uten noen mor. Det er mulig moren hadde forlatt de, før de var i stand til å ta vare på seg selv.

Jeg måtte trene de til å jakte, drepe og spise bytte, for så å slippe de ut etter 1 år.

Minker født i det fri, vil tilbake til naturen, da instinktene tar overhånd, så det anbefales ikke å fange en vill.

Det beste du kan gjøre er å ta kontakt med minkfarm, kjøpe en minkeunge og sosialisere den, trene det fra den er liten.

Forskjell mellom Iller og Mink er som mellom hund og varg. Det er ikke like lett å trene en varg da den har mange instinkter som du må ta hensyn til...

Mvh : Pontus

Publicerat

Jag tror att det är väldigt restriktiva regler för att hålla vilda djur som husdjur. I stort sett så gäller det att man inte får ha vilda djur som husdjur alls. De illrar som man kan ha som husdjur är tamillrar som är till för att vara husdjur. En vild iller funkar alltså inte.

Jag tror i alla fall att det är på detta sätt. Jag kan naturligtvis ha fel, det har hänt förr :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Jag tror att det är väldigt restriktiva regler för att hålla vilda djur som husdjur. I stort sett så gäller det att man inte får ha vilda djur som husdjur alls. De illrar som man kan ha som husdjur är tamillrar som är till för att vara husdjur. En vild iller funkar alltså inte.

Jag tror i alla fall att det är på detta sätt. Jag kan naturligtvis ha fel, det har hänt förr :rolleyes:

Skulle ju vara det med hårda regler.

Men jag menar Minkar från uppfödning är ju inte vilda där kan man säkert få en ifrån.

och vart tror du tamillrar kom från himlen det måste ju börja nånstans :rolleyes:

Publicerat

Poppe, är det ok om jag fakturerar dig för en kvarts arbete?

Du kan ju stilla dig en stund och se vilka svar du får.

Svaret är nej.

Det är förbjudet att hålla vilda djur i fångenskap utan tillstånd.

Dvs nej man får inte fånga in mink eller illerungar för att föda upp till tama djur.

Ja det är klart att alla djur som är domesticerade en gång har varit vilda men nu har vi arter/raser som anses vilda och andra som anses tama.

Ett tips Googla vilda djur i fångenskap och man får en miljon träffar, typ.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-me...alvarna-i-fred/

http://mus.ifokus.se/Articles/Read.aspx?Ar...0e-6d8113d901d1

Till förtydligande, det du föreslår är ett brott och du riskerar din framtida jaktkarriär om du företar det och avslöjas.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Poppe, är det ok om jag fakturerar dig för en kvarts arbete?

Du kan ju stilla dig en stund och se vilka svar du får.

Svaret är nej.

Det är förbjudet att hålla vilda djur i fångenskap utan tillstånd.

Dvs nej man får inte fånga in mink eller illerungar för att föda upp till tama djur.

Ja det är klart att alla djur som är domesticerade en gång har varit vilda men nu har vi arter/raser som anses vilda och andra som anses tama.

Ett tips Googla vilda djur i fångenskap och man får en miljon träffar, typ.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-me...alvarna-i-fred/

http://mus.ifokus.se/Articles/Read.aspx?Ar...0e-6d8113d901d1

Till förtydligande, det du föreslår är ett brott och du riskerar din framtida jaktkarriär om du företar det och avslöjas.

/Christian

:rolleyes:

Den vill man inte riskera så då låter jag bli och börjar att kolla efter tama illrar :rolleyes:

Mvh : Poppé

Publicerat

Det tycker jag verkar vara vettigt och bra tänkt,

tamillrar dyker upp hela tiden i säljes, det finns tom speciella jaktillerlinjer men dessa är knappast att ses som gosdjur, tydligen skall de bitas något grönjävligt.

Har du kaninjakt Poppe?

/Christian

Publicerat
:rolleyes:

Den vill man inte riskera så då låter jag bli och börjar att kolla efter tama illrar :rolleyes:

Mvh : Poppé

Smart drag! Grejen är att du får ett större utbyte av en tamiller då de är ett husdjur redan.

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Det tycker jag verkar vara vettigt och bra tänkt,

tamillrar dyker upp hela tiden i säljes, det finns tom speciella jaktillerlinjer men dessa är knappast att ses som gosdjur, tydligen skall de bitas något grönjävligt.

Har du kaninjakt Poppe?

/Christian

Nästa år så får jag hoppas att jag har jaktexamen och Licencerna som krävs och jaga hare kaninerna finns i burarna i garaget (Tråkiga jäklar) men harjakt nästa år siktar jag på :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Smart drag! Grejen är att du får ett större utbyte av en tamiller då de är ett husdjur redan.

Mvh!

Tack :rolleyes: Du verkar som en vettig människa :lol:

Publicerat

Haft några tamillrar o visst kan man kalla dem jaktillrar för det är det man från början hade dem till o så på senare år så har en del blivit rena husdjur.

Tam- elle jaktiller spelar ingen roll.

Pysslar o plockar man inte med dem dagligen så kommer man behöva rejäla vantar, de kan bitas som sagt, men är de handtama så minskar den risken rejält.

En liten episod från farsgubben som haft många illrar i sina dar..

Illern "musse" tog själv en kanin i stenmuren.

Farsan försökte dra ut iller o kanin liggandes på sidan med hela armen ända till axeln, inne i muren.

Eftersom farsgubben redan haft kanin i handen luktade han givet kanin...

Smack!! o han fick inte ut armen ur muren för de satt en iller i långfingret.

Illrar släpper inte i första taget..

Han skrek o svor om vartannat men att dra ut musse "kopplad" i långfingret gick inte.

Ingen i närheten som hörde gubben vråla heller.

Så började gubben klia Musse bakom örat med de fingrar som inte satt fast i illerkäften, troligen insåg Musse att det va husses finger o ingen kanin o då släppte han taget o gubben kom loss om än våldsamt blödande.

När så kräket va mätt på nydödad iller sov han några timmar o kom sen självmant ut ur stenmuren.

Därefter användes illerring eller va de nu hette.

En annordning, ring som träddes över nosen på illern, sen en liten sprint bakom huggtänderna som höll den på plats.

inga kaniner kunde Musse ta mer.

Illrar kan bli mycket tama o tillgivna.

Vi har haft sånna som kom på inkallning som vilken hund som helst.

Kom på en kul grej till..

Vi försökt en gång byta ut broderns tamiller mot en vild infångad men det sket sig...

Vilden smet.

Så vansinnigt kul det hade varit o se när bror försökt plocka ut en vild iller ur buren :D

Publicerat

Vi försökt en gång byta ut broderns tamiller mot en vild infångad men det sket sig...

Vilden smet.

Så vansinnigt kul det hade varit o se när bror försökt plocka ut en vild iller ur buren :rolleyes:

haha ja det hade varit en syn för gudar det :rolleyes::huh: :huh:

Publicerat
  • Författare
Haft några tamillrar o visst kan man kalla dem jaktillrar för det är det man från början hade dem till o så på senare år så har en del blivit rena husdjur.

Tam- elle jaktiller spelar ingen roll.

Pysslar o plockar man inte med dem dagligen så kommer man behöva rejäla vantar, de kan bitas som sagt, men är de handtama så minskar den risken rejält.

En liten episod från farsgubben som haft många illrar i sina dar..

Illern "musse" tog själv en kanin i stenmuren.

Farsan försökte dra ut iller o kanin liggandes på sidan med hela armen ända till axeln, inne i muren.

Eftersom farsgubben redan haft kanin i handen luktade han givet kanin...

Smack!! o han fick inte ut armen ur muren för de satt en iller i långfingret.

Illrar släpper inte i första taget..

Han skrek o svor om vartannat men att dra ut musse "kopplad" i långfingret gick inte.

Ingen i närheten som hörde gubben vråla heller.

Så började gubben klia Musse bakom örat med de fingrar som inte satt fast i illerkäften, troligen insåg Musse att det va husses finger o ingen kanin o då släppte han taget o gubben kom loss om än våldsamt blödande.

När så kräket va mätt på nydödad iller sov han några timmar o kom sen självmant ut ur stenmuren.

Därefter användes illerring eller va de nu hette.

En annordning, ring som träddes över nosen på illern, sen en liten sprint bakom huggtänderna som höll den på plats.

inga kaniner kunde Musse ta mer.

Illrar kan bli mycket tama o tillgivna.

Vi har haft sånna som kom på inkallning som vilken hund som helst.

Vilden smet.

Så vansinnigt kul det hade varit o se när bror försökt plocka ut en vild iller ur buren :rolleyes:

Hehe så de flesta illrar har jaktinstikter från början??

Och dedär me inkallning jag vet flera med iller på www.illerifokus.se eller nått sånt som måste ha dem kopplade.

Men det var sånt ferreting som jag vill göra nästa år :rolleyes:

Publicerat
Hehe så de flesta illrar har jaktinstikter från början??

Och dedär me inkallning jag vet flera med iller på www.illerifokus.se eller nått sånt som måste ha dem kopplade.

Men det var sånt ferreting som jag vill göra nästa år :D

Övertygad om att det går jaga kanin med vilken iller som.

Krypa i håligheter tycker illrar är skitkul.

Kommer en iller in i ett kaningryt så räcker det med illerns närvaro o lukt så drar kaninen ur grytet direkt.

Publicerat

Vilden smet.

Så vansinnigt kul det hade varit o se när bror försökt plocka ut en vild iller ur buren :D

:D vad säger man om detta? :D

Men sånt är väl fullt normalt i era trakter. :D

Publicerat
  • Författare
;) vad säger man om detta? :lol:

Men sånt är väl fullt normalt i era trakter. ;)

Skulle va kul att ha på film :P

Publicerat
  • Författare
Övertygad om att det går jaga kanin med vilken iller som.

Krypa i håligheter tycker illrar är skitkul.

Kommer en iller in i ett kaningryt så räcker det med illerns närvaro o lukt så drar kaninen ur grytet direkt.

Låter bra :lol:

Publicerat
Låter bra ^_^

Vilda djur får hållas i fångenskap i 48 timmar, sedan måste de till godkänd "hanterare" eller anläggning. Men det är rätt många som fått tillstånd från Länsstyrelsen att hållla vilda djur - viltrehabiliterare. Dock håller det på att ske en översyn av detta - Lst har inte riktigt koll på frågan... Alternativet är att hålla djuret hemma och låta det springa fritt och "stödutfodra". Eller låtsas att minken är en persisk minitax för ökenråttjakt. Helt ok.

Publicerat
  • Författare
Vilda djur får hållas i fångenskap i 48 timmar, sedan måste de till godkänd "hanterare" eller anläggning. Men det är rätt många som fått tillstånd från Länsstyrelsen att hållla vilda djur - viltrehabiliterare. Dock håller det på att ske en översyn av detta - Lst har inte riktigt koll på frågan... Alternativet är att hålla djuret hemma och låta det springa fritt och "stödutfodra". Eller låtsas att minken är en persisk minitax för ökenråttjakt. Helt ok.

Hehe.