Hoppa till innehåll

Längd på tomhylsor?


C-78

Recommended Posts

Tänkte börja handladda här i dagarna och kommer säkert komma med en massa frågor och tips från er som laddar. Men till att börja med....hur långa är tomhylsorna oskjutna, i detta fall normas 308? Det måste man väl veta innan man börjar ladda ifall man måste svarva ner osv....?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag akn inte tänka mig att du måste svarva/trimma ner dom i längd när dom är nya och o skjutna.

Annars är det bara att mäta dom och justera.

Max längd 51,18 mm. Trimma till 50,93 mm.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag akn inte tänka mig att du måste svarva/trimma ner dom i längd när dom är nya och o skjutna.

Annars är det bara att mäta dom och justera.

Max längd 51,18 mm. Trimma till 50,93 mm.

/Lasse

Ok, tack för svaret! En anledning till att jag frågade är åxå att jag har en hel hög med skjutna hylsor som ska laddas, så de måste ju kollas upp längden på innnan laddning. Hur brukar det funka, brukar man få trimma hylsorna varje gång de är skjutna eller är det bara då och då? Men det kanske är ett måste att mäta dem innan man laddar hur som helst!?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaret! En anledning till att jag frågade är åxå att jag har en hel hög med skjutna hylsor som ska laddas, så de måste ju kollas upp längden på innnan laddning. Hur brukar det funka, brukar man få trimma hylsorna varje gång de är skjutna eller är det bara då och då? Men det kanske är ett måste att mäta dem innan man laddar hur som helst!?

När jag började ladda så mätte jag alla hylsor, nu när jag tycker mig börja få lite mera koll på vad som händer med hylsorna mellan varje laddning kontroll mäter jag ca 25% av hylsorna efter kalibrering. Jag kan ladda om mina hylsor ett par ggr innan jag måste trimma ner längden på dom.

För långa hylsor genererar ett högre tryck som kan vara farligt så det är klokt att ha bra koll på längden på dom.

Med tiden kommer du att "veta" hyls mycket dom sträcker sig(tror att det blir mindre med tiden åxå) och då kunna slippa att mäta alla varje gång.

Mätningen tar j ingen tid så det sparar inte mycket i det stora hela.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det skiljer mellan olika kalibrar hur ofta man behöver trimma längden men det beror också på hur hårt du kaliberar hylsorna. Precis som Skurebo säger kan du mäta varje gång i börja för att få lite grepp på vad som händer då lär du dig när det börjar vara dax som jämförelse kan jag berätta att jag fick trimma mina 22-250 hylsor efter 2ggr och har hylsor till min 6br som gått 30vändor utan att trimma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en liten trådkapning, men kan det vara en idé att hålla hylsorna nära maxlängd för att få upp trycket? Anledningen att jag frågar är problem med sotande laddningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det skiljer mellan olika kalibrar hur ofta man behöver trimma längden men det beror också på hur hårt du kaliberar hylsorna. Precis som Skurebo säger kan du mäta varje gång i börja för att få lite grepp på vad som händer då lär du dig när det börjar vara dax som jämförelse kan jag berätta att jag fick trimma mina 22-250 hylsor efter 2ggr och har hylsor till min 6br som gått 30vändor utan att trimma.
Jaha, det är så pass skillnad ändå? Ja det blir väl att mäta varje hylsa innan laddning, känns ju säkrare nu i början innan man vet hur hylsorna blir. Känns fruktansvärt nervöst nu i början när man ska ladda första kulorna och inte vet om man gjort allt enligt alla konstens regler....men som sagt, man måste ju vara nybörjare nå´ngång och hoppas bara man gör grunderna rätt så att inte det sker nå´t tråkigt vid provskjutning! Tack för alla era svar, jag återkommer som sagt när jag behöver mer tips å råd! MVH / C
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag akn inte tänka mig att du måste svarva/trimma ner dom i längd när dom är nya och o skjutna.

Annars är det bara att mäta dom och justera.

Max längd 51,18 mm. Trimma till 50,93 mm.

/Lasse

halv trådkapning:

gäller det "generellt" att man kan ta 0.25mm, tex på 8x57:an med? eller var hittar man dessa max-min-längeder?

jag sitter alldeles i slaget och svarvar och det hade varit bra att få koll på hur man beräknar/tänker vad gäller hylslängd.

sedan är det alltid trevligt och prata med dej Lasse och er andra ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

halv trådkapning:

gäller det "generellt" att man kan ta 0.25mm, tex på 8x57:an med? eller var hittar man dessa max-min-längeder?

jag sitter alldeles i slaget och svarvar och det hade varit bra att få koll på hur man beräknar/tänker vad gäller hylslängd.

sedan är det alltid trevligt och prata med dej Lasse och er andra ;)

om du köper normas handladdningsbok står det där, annars finner du siffrorna här http://www.robsoft.nu/databaser_se/maxtrim...im.asp?MainID=4

Det är viktigt att se till att hylsan inte är för lång, även nya engånsskjutna hylsor kan behöva trimmas till rätt längd

Andreas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...