Publicerat Juni 24, 200917 yr I tråden som Micke startade om den nya Remington prickskyttebössan skrev jag lite grann om de nya trenderna som man kan urskilja bland dagens prickskyttesystem. Kanske är detta inte direkt tillämpligt på vår svenska jakt men som jag skrev i den aktuella tråden kommer helt säkert en del av det som vi idag ser som olämpligt hos ett jaktvapen att om ett antal år vara mer eller mindre acceptabelt. När jag köpte min Blaser R93 1996-97 möttes den med mycket stor skepsis av mina skyttekompisar men ett par år senare fanns det ett antal liknande bössor i bekantskapskretsen. På samma sätt kan det sägas ligga till med rostfria bössor med syntetkolv, initialt var motståndet stort men efter att åren går är det numera ingen som tycker att det är konstigt med dessa bössor. Givetvis går det ett dussin idéer som aldrig slog igenom på varje succé. Det finns i vart fall tre tydliga trender som jag tror kommer att slå igenom i större eller mindre omfattning i den mån de inte redan gjort det. Växelpipor/Växelsatser det här är givetvis ingen nyhet i sig utan det är något som vi sett hos bland annat r-93 men även i viss mån Sauer och en hel del andra fabrikanter har denna möjlighet. Det nya är snarast vilket genomslag detta börjar få. Numera har den tekniska utvecklingen inneburit att det är realistiskt att träffa mål på betydligt längre avstånd än vad man bedömde som möjligt för 10-20 år sedan. Många organisationer som idag handlar upp prickskyttesystem kräver att systemen skall utvärderas på 1500-1600m vilket ställer helt andra krav än de 800-1000m som tidigare var normen. Bland annat har det medfört att patroner som 338 lapua är på stark frammarsch. Nackdelarna med dessa kalibrar är dock flera som t ex höga kostnader, skytten klarar inte av att fokusera under lika långa skyttepass och vapnen blir genast lite större och otympligare. För att hantera detta är det numera vanligt att det finns växelsatser så att vapnet enkelt kan konverteras till 308 win eller liknande, så var fallet med den remington bössa som Micke visade upp och även en hel del andra fabrikanter har idag den möjligheten. Moduluppbyggda Moderna prickskyttebössor har som regel möjlighet att byta pipa i fält men även i övrigt gäller det att lösningen skall vara så flexibel som möjligt. Bössorna skall också kunna anpassas till de individuella skyttarna så kindstöd som är justerbara och justerbara bakkappor är numera i det närmaste standard. Idag handlar det om att anpassa vapnet till skytten och inte tvärt om vilket tidigare var det gängse angreppssättet. Kompakta Vi ser idag en tydlig trend mot att bössorna skall vara så kompakta som möjligt, en av konsekvenserna är att 20" pipor blir allt vanligare på vapen i 308win. Dessutom lanseras det en del alternativa konstruktioner som t ex Bull Pup bössor som tar det kompakta konceptet till sin extrem. En viktig anledning till att min vill ha bössorna så kompakta som möjligt är att det numera i princip är standard att man använder någon form av ljuddämpare vilket givetvis bygger på längden en del. Den första bössan som jag tänkte tipsa om är en bössa med möjlighet till att byta pipa och kaliber i "fält" vilket utan tvekan har sina fördelar. Dessutom är den moduluppbyggd med möjlighet att demontera den till mindre delar för smidigare transport. Bössan heter TPG 1 och tillverkas av Unique Alpine i Österrike. Rob Hunter har testat vapnet på sin site UK Tactical med riktigt bra resultat eller vad sägs om treklövrarna nedan? Om vapnet ovan har drag av "extra allt" så är nästa bössa ett bra exempel på att "Less is more" När Nemesis Arms vidareutvecklade den Mini Windrunner som Bill Ritchie på E.D.M Arms utvecklat som en lillebror till hans mer kända Windrunner i .50BMG så var utan tvekan den röda linjen att "less is more" målsättningen var att utesluta så många felkällor som möjligt. Resultatet blev ett vapen som i princip bara är optimalt för liggande skytte med benstöd även om det går att komplettera vapnet med en Tub som fungerar som förstock. Även Mini Windrunnern går att montera isär på ett enkelt sätt och vill du så kan du även här komplettera med extrapipor som du på ett mycket enkelt sätt kan byta själv. Skytte med Mini Windrunner Det sista prickskyttevapnet som jag tänkte ägna några rader är SRS från Desert tactical arms som är ett mycket kompakt vapen som är moduluppbyggt med möjlighet till att skjuta både 308 win, 300 win mag och 338 Lapua. På grund av Bull Pup konstruktionen blir vapnet kompakt och efter vad jag har förstått verkar det som att man löst de problem som varit typiska för denna typ av vapen tidigare (främst tänker jag på svårigheten att få till ett bra avtryck). Repetering av SRS SRS i 338 lapua på 1000 yards Kaliberbyte på en SRS Även om de tre vapnen ovan skiljer sig på en massa olika punkter så har de några saker gemensamt Alla tre skjuter regelmässigt träffbilder på 15mm eller bättre på 100m De är flexibla vapen som kan anpassas till skytten och till situationen för dagen De är exempel på vad som kan åstadkommas med modern tillverkningsteknik De skiljer sig en hel del från de vapen som vi är vana att se Sist men inte minst så det nog så att det är vapen som dessa som intresserar nästa generation skyttar, oavsett vad vi gamla konservativa stofiler tycker om det. Hoppas att ni funnit detta intressant och kanske till och med tankeväckande. Lev väl och skjut rakt! Henrik
Publicerat Juni 24, 200917 yr Där det gäller denna typen av vapen så kräver det ju en helt annan organisation än vad FSR erbjuder. Det behövs ju även en infrastruktur i form av skjutbanor och eventuellt markerings system. Frågan är om något förbund är redo att ta tag i det allt större intresset av detta skytte. Med de möjliga synergier som detta skytte skulle kunna tillföra ett sammarbete med försvarsmakten borde göra att det kommer upp på dagordningen. Hur tror du Henrik om du skulle spana in i kristallkulan att detta skytte kommer att utvecklas inom en 5-10 årsperiod. Då syftar jag mest på de organiserade formerna. Jag har ett stort intresse av detta skytte, dock tror jag inte att det räcker till ekonomiskt även om jag säljer familjens kombi.
Publicerat Juni 24, 200917 yr Jeeeeezz!!! Det där var lite andra doningar än vad en annan fick ligga och skjuta med i lumpen! Men det gick att skjuta bra med en M/41 också!
Publicerat Juni 25, 200917 yr Författare Humlegaard, det är inte helt enkelt att sia om framtiden men några tydliga tecken tycker jag mig se. När Micke för ett par år sedan övertalade mig att börja skriva om långhållskytte och taktiskt skytte så tvekade jag eftersom jag inte riktigt trodde att det fanns något större intresse, det var en grov feltolkning från min sida vilket om inte annat alla de PM jag fått om långhållsskytte, prickskyttebössor etc vittnar om. Många gånger lyser en fascination för prickskytte vapnen som sådana igenom och väldigt ofta handlar det om att man vill skaffa sig en AIAW, M40, .50BMG, XM-110 eller vad det nu kan vara. VAD man skall ha den till är dock som regel lite mer oklart. Nu tror jag i o f s att detta är lite av tidens anda att vi sätter ett orimligt stort värde vid att skaffa oss diverse coola prylar men det är en annan historia. Det är också helt tydligt att dagens influenser ser lite annorlunda ut än vad de gjorde när jag som tonåring intresserade mig för jakt och skytte. Idag kommer inspirationen ofta från diverse prickskyttesiter, youtube eller olika dataspel och man är intresserad av coola vapen, att börja skjuta med farfars gamla Husqvarna 1600 i 30-06 ses som ett öde värre än döden. Oftast är det nog så att dessa tankar förblir drömmar som aldrig realiseras men ett antal människor i Sverige köper defacto rena prickskyttevapen varje år. När de väl skaffat sig dessa vapen vill de självklart använda dem också och det är här det blir lite problematiskt eftersom det inte finns något självklart användningsområde för dessa bössor som det ser ut idag. Inom FSR har man dessvärre av olika anledningar mer eller mindre uttalat distanserat sig allt mer från försvarsmakten och ser på långhållsskytte som en ren sportskytteverksamhet vilket innebär att det skjuts enligt ett förutbestämt reglemente där målens utformning och storlek styrs av en allsmäktig tävlingshandbok där det gäller att skjuta till sig så många poäng som möjligt på en papptavla med minsta möjliga variation mellan de olika tävlingarna. Visst är kikarklassen inom fältskyttet ett lovvärt initiativ men jag känner mig ärligt talat lite osäker inför dess framtid eftersom jag får känslan av att man inom FSR inte är intresserad av någon "Fri" klass utan man har redan försökt formalisera och sätta regler för detta skytte också. I värsta fall står vi där med en klass där alla skjuter med kikarsiktesförsedda STR Vad som däremot försigår om än lite grann i kulisserna är att det på flera håll runt om i landet arrangeras långhållskytteträffar där en skara entusiaster träffas och skjuter långhåll på något militärt skjutfält. Problemet med dessa tillställningar är att intresset för att delta är mycket större än vad som är praktiskt genomförbart varför det i dagsläget är svårt att göra dessa till officiella tillställningar. I princip behövs det tre saker för att dessa skjutningar skall kunna göras mer tillgängliga i en större skala. För det första så krävs det av praktiska skäl tillgång till ett militärt skjutfält, det är i o f s inget olösligt problem om man pratar med rätt personer och det hela sköts på ett snyggt sätt men när det skall genomföras skjutning på militära skjutfält så blir det med automatik en litte större apparat som skall dras igång för att man skall kunna uppfylla de säkerhetsföreskrifter som gäller. Luftrummet skall avlysas, det skall finnas sjukvårdspersonal och utbildade skjutledare på plats etc.. Det andra kravet blir därför oundvikligt, det behövs byggas upp ett nätverk av entusiaster som är villiga att ställa upp och dra sitt strå till stacken och inte bara åka till en i förväg uppdukad skjutning. Det känns som att vi är på väg att få till den skaran även om vi inte riktigt är där ännu. Det sista hindret som man måste över är att det skall införskaffas tillräckligt med målmaterial, eftersom målsättning är att det skall skjutas på självmarkerande mål där det enda relevanta är om man träffar eller bommar så skall det till en hel del plåtmål och dessa är inte gratis. Just nu byggs det en hel del lämpliga mål på olika håll i vårt avlånga land men för att man skall kunna genomföra en riktig praktisk långhållstävling så måste det till 30-50 mål och där är vi nog inte ännu. Så länge som det inte finns några organiserade tävlingar för dessa skyttar att skjuta så är man hänvisad till att skjuta på egen hand. De som då har lämpliga jaktmarker kan träna och skjuta en del på egen hand men för den stora majoriteten av långhållskyttar är det nog svårt att hitta några skyttemöjligheter på håll som är längre än 300m. Det som då kan sägas återstå är jakt på långa håll vilket jag i o f s tror att vi kommer att få se allt mer av i framtiden men det får bli ett senare inlägg eftersom den lilla dottern precis vaknade och pockar på uppmärksamheten. Henrik
Publicerat Juni 25, 200917 yr Jag tror att intresset för långhållskytte är starkt stigande och personligen tror jag mycket på den nya klassen inom fältskyttet Det är väl i princip klart att man kommer att tillåta kikarklassen under benämning klass X och detta torde ge det redan stigande intresset för långhållsskytte en rejäl kick till. I senaste numret av Svensk Skyttesport var en artikel om kikarklassen och alla fältskyttar jag träffat har varit positiva och nyfikna på den nya klassen så jag tror att klass X kommer att växa med raketfart Det har även hållits några möten angående regler för den nya klassen och det verkar som att alla förstått att hålla det enkelt för att alla skall kunna testa samt dem mer inbitna få fria tyglar för sin experimentlust. Jag tror inte att dessa nya modul vapen kommer att slå igenom inom det civila skyttet inom den närmsta tiden och för mitt användningsområde hittar jag betydligt fler nackdelar än fördelar på dessa jämfört med en "vanlig".
Publicerat Juni 25, 200917 yr Humlegaard,det är inte helt enkelt att sia om framtiden men några tydliga tecken tycker jag mig se. Tack för ditt svar! Jag tycker mig kunna läsa att du anar en allt större skara som vill syssla med långhålls skytte, dina funderingar om infrastrukturen överenstämmer i mycket med mina. Jag tror att det kan finnas många olika lösningar på problemen. Men frågan om organisation kommer förr eller senare antagligen att ställas på sin spets. Under senare år har man ju sett exempel på organiseringar som kanske inte har varit så kloka och där man genom att organisera sig har fått synen på idrotten att försämras avsevärt. Framförallt när det inträffar hos myndigheter är det illa. Det jag tänker på nu närmast är IPSC. Detta skulle kunna gå att undvika om man lägger ner lite kraft på det inledningsvis Detta är ju bara löst spånande men förhoppningsvis borde någon form av organisation kunna växa fram med tiden. Tror inte du det?
Publicerat Juni 25, 200917 yr Författare Det här blir lite som ett kinderägg med tre ämnen i ett, vapnen, skyttet och långhållsjakten. Jag lämnar för tillfället långhållsjakten eftersom jag misstänker att Micke eventuellt kan ha en eller annan fundering kring detta och fokuserar därför lite grann på vaonen i detta inlägg. Lars, jag tror att du missat det som gör dessa vapen attraktiva nämligen att de är "coola" vilket inte spelar någon roll för dig eller mig men uppenbarligen för en yngre generation. Jag tror att både du och jag i första hand fokuserar på funktionen och då är det helt klart så att dessa vapnen inte kan göra något som vi inte redan klarar av med de befintliga vapnen som finns på marknaden. Åtminstone inte om vi bygger om dessa, visst kan man bygga en bössa som skjuter lika bra och som har de allra flesta av dessa vapnens fördelar. det som man inte kommer åt är flexibilteten att kunna byta mellan olika kalibrar vilket jag ser som en solklar fördel. Jag lockas en del av att skaffa mig en 338 Lapua eller motsvarande men det handlar mest om nyfikenhet eftersom jag inte tycker att det är en särskilt praktisk kaliber. Även om jag har skapliga möjligheter att skjuta på riktigt långa håll är det inte realistiskt att tro att jag skulle göra det mer än 3-4 gånger per år varför det känns som overkill med en 338 lapua. Om jag däremot skulle kunna komplettera mitt vanliga vapen i t ex 308win med en växelsats i 338 Lapua så skulle det kännas betydligt vettigare, framför allt med tanke på vår vapengarderob. Ytterligare en växelsats i 223 rem skulle jag också kunna leva med I övrigt ser jag inga objektiva fördelar med något av vapnen ovan eller för den delen med en AIAW eller en Blaser r-93. Som gammal knekt vet jag att det som kan gå sönder också kommer att gå sönder och med en vettigt sammansatt "normal" cylinderrepeter känner jag mig inte handikappad mot något av dessa vapen. Nu skall det tilläggas at det enda av dessa bössor som jag sett IRL är Uniquen som har några år på nacken nu, det var en trevlig bekantskap även om jag inte fick det där riktiga köpsuget När det sedan gäller skyttet så håller jag med om att den organiserade skytteform där vi inom en snar framtid kommer att få möjlighet att skjuta på lite längre håll är just kikar (eller X) klassen inom fältskyttet även om det inte riktigt är min grej att skjuta träffbilder eller för den delen 6 skott på ett och samma mål. Dock tror jag att den kommer att bli en framgång och en utmärkt inkörsport för intresserade långhållskyttar och som talesättet lyder " i brist på bröd får man ta limpa". Henrik
Publicerat Juni 25, 200917 yr jag själv tycker det är coolt att skjuta bra med utrustning som är ocool så jag håller nog fast vid min sur sauer.
Publicerat Juni 26, 200917 yr Jag lämnar för tillfället långhållsjakten eftersom jag misstänker att Micke eventuellt kan ha en eller annan fundering kring detta Jag har många funderingar kring detta Långhållsjakt kommer att bli accepterat även i Sverige,frågan är bara när. Det finns en stor skillnad mellan Sverige och USA i sättet att jaga, här är det den kollektiva jakten som är den heliga kon-i USA är ensamjakten större. Huvuddelen av jakten här sker i form av medlemskap i jaktlag och hundjakter,hållen blir av naturliga skäl korta då vi är en mycket skogrik nation utan inslag av prärie eller vidsträckta bergsområden,icke att förglömma de gigantiska jordbruksområdena i mellanvästen som saknar motsvarighet i övriga världen. De av oss som jagar i jordbruksområden i sverige har dock möjlighet till skott på längre håll. Långhålls jakt för jänkarna innebär skott mellan 400-1000m,det synsättet tror jag aldrig vi kommer att få men det är fullt tekniskt möjligt att avlossa helt säkra skott mellan 200-400m även här. Att behärska långhållsjakt är en förutsättning för att kunna lyckas i vissa områden i världen. Det innebär visserligen mycket träning,dock inte mer än vad man behöver för att vara lika duktig inom andra jaktmetoder. Långhållsjakt kommer,jag är hycklar inte med att jag i år är redo för skott mot hjortvilt upp till 400m. Jag hade förra året under min kulvapenjakt icke en enda skadeskjutning,detta har jag aldrig upplevt under mina år med hagelbössa i näven. Om Sverige är redo för detta är dock frågan? /Micke
Publicerat Juni 26, 200917 yr För att besvara dig Micke så kan jag nog konstatera att jag som anser mig vara en normal jägare känner mig helt ok med att avlossa skott mot vilt på upp till 200m. Över det kräver mycket mera träning på alla plan. Nu vet jag att den normala jägaren här nere hos mig nog inte tar skott på vilt på 180m tex även om de säkert klarar det, men det var kanske inte frågan jag har inget emot långhålls jakten och ser den som minst lika spännande och givande som övrig jakt. Skott mot vilt på över 500 meter kan jag nog i dagläget säga att jag inte är riktigt tillfreds med men om det är för att jag själv inte behärskar det eller inte kan jag inte svara på. ALLT hänger ju på skytten. Till vapnen i fråga som kommer som vanligt en vill ha kännsla över mig, inte för jag vet va jag ska ha dom till men vill ha vill jag /lasse
Publicerat Juni 26, 200917 yr Kan vi inte skippe begreppet "långhållsjakt"? Vissa fixar att ta ett skott från 300 meter och gör det, ser det som jakt kort och gott. Begreppet långhållsjakt kan ju innebära att om man då upptäcker ett rådjur på 150 meter så väljer man att traska bort 200 meter från viltet innan man lägger sig ned och skjuter? Kanske tarvar en egen tråd detta.. Mvh!
Publicerat Juni 26, 200917 yr Det som jag inte riktigt förstår är om Henrik menar att trenderna antagligen slår på en bred front bland "vanliga" jägare, eller om det handlar om vad jakt på lite längre håll kommer att bedrivas med om några år? Ta till exempel moduluppbyggnad: med tanke på hur få vapen som säljs med ställbar kolvhöjd idag så har jag aningen svårt att tro att det skulle slå igenom stort inom en snar framtid. Här talar vi om en skillnad i synsätt: för många ska vapnet inte bara vara funktionsdugligt, utan också vackert. Om man däremot planerar att avlossa skott på längre avstånd (t.ex. över 300 meter) så är en väloljad valnötsbit antagligen inte längre överst på önskelistan. Jag skulle våga påstå att jägare utgör en rätt konservativ grupp i det stora hela, och därför ska det bli intressant att se hur det går när ett större antal seriösa skyttar som hämtat sin inspiration från annat håll än farfars jaktdagbok kommer ut på banorna. Kommer det att bli en konflikt, eller blir det i stället så att modern teknik breder ut sig också bland de "traditionella" jägarna/skyttarna?
Publicerat Juni 27, 200917 yr Författare Hippen, för mig känns begreppet långhållsjakt väldigt neutralt, ungefär som drevjakt eller jakt med drivande hund men det kan bero på att jag missuppfattat vad du menade. I någon mån måste alla jägare fundera över vilka avstånd de kan avlossa ett säkert skott på, i mångt handlar det om vilket vapen man väljer och hur väl man behärskar detta vapnet. Låt oss ta vårt kära rådjur som exempel, om du väljer att beväpna dig med hagelbössa för detta vilt så går gränsen för vapnets förmåga att på ett etiskt försvarbart sätt avliva viltet på ca 30m. Jag är för dåligt insatt i var den praktiska och etiska gränsen går vid bågjakt men låt oss säga att den ligger någonstans bortom 30m?? Om jägaren istället väljer att beväpna sig med ett kulgevär så är det inte patronen som sådan som sätter begränsningen utan vad skytt och vapen gemensamt klarar av att prestera. För den som vill öka på avståndet så gäller det följdaktligen att dels målmedvetet börja träna för dessa längre avstånd men också att skaffa sig ändamålsenlig utrustning. Väljer man att specialisera sig på detta precisionsskytte kan man nå väldigt bra resultat men det går inte att vila sig i form eller tro att det är något man lär sig genom att surfa på nätet. Det kräver rätt många besök på skjutbanan både för att lära sig var de egna gränserna går under olika förhållanden men också för att kunna utöka dessa. För vissa jägare/skyttar blir detta ett "intresse inom intresset" och man är beredd att lägga både pengar och energi på att utveckla detta specialintresse. Det är dessa jägare som i mina ögon skulle kunna attraheras av bössorna ovan även om det inte känns så troligt, den kategorin som känns troligast som presumtiva köpare är snarare de jägare som är flitigare framför datorn än i skogen om jag skall vara helt ärlig. För mig känns det som ""konceptbössor" som har sitt huvudsakliga värde som fingervisningar om vad man kan hitta på om man "tänker utanför boxen". Henrik
Publicerat Juni 27, 200917 yr Du slår tilll viss del in öppna dörrar, givetvis handlar detta om folk som utvecklar ett intresse i intresset och ökar sin förmåga att skjuta säkert på längre håll. Den enda jag känner därvidlag är ju Gunny Mike och han får på något sätt utgöra min bild av långhållsjägaren. Givet detta så skulle jag aldrig komma på tanken att ifrågasätta själva skyttet i sig då jag känner hans sätt att tänka kring detta. Skrev något förvirrat här nu men raderade det, det räckte med att jag kunde ana mej till ngt trångsynt resonemang Tror inte vi någonsinn kan bli så extrema här i landet (pickup med skjutbänk på flaket) som de är på andra sidan pölen.. Många av de där dintubklippen känns sisådär.. Mvh!
Publicerat Juni 28, 200917 yr Åter till vapensnacket... Mitt drömvapen skulle bete sig på exakt samma sätt oavsett vilken kaliber eller vilt man jagar. Jag vet exakt hur min Browning fungerar på alla avstånd och vinklar, en studsare med samma exenskaper skulle inte vara helt fel! Jag är mycket positiv till pipbytessystem och växelsatser därför då skjuter man alltid med "samma" bössa och risken blir då minimal att man klantar till sig eftersom man normalt har en flora av olika bössor att välja på i garderoben och alla skjuter lite olika. Givetvis måste man alltid kompensera för laddning och kaliber, men det är en träningssak. Jag skulle önska att det fanns växelsatser till min nya Sako också för då kunde jag bedriva all kuljakt med samma kulvapen. Nu finns inte det och jag har inte råd att punga ut med 35 papp för varje kaliber jag vill ha. På kulsidan finns det nog en hel del fortfarande att hitta på men på hagelsidan tror jag inte det. Möjligtvis på sportingsidan men inte för jakt med brytvapen. (fast det kan nog pmt och jag starta en egen religion om ) Dock känns det så svårt att uttala sig om hur dessa nya bössor skulle bete sig under jaktmässiga förhållanden då endast en mycket liten skara har haft möjligheten att testa dessa bössor. Dock var detta en mycket intressant tråd Henrik, med massor av fakta!