Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är puffraN?

Featured Replies

Publicerat

Ja, hej på er då!

Jag är en kille på 14 år som brinner för jakt, jag kommer antagligen dö ute i någon jaktmark som jag tror nu!

Bor i Alingsås, en liten skethåla i Västra Götaland med min mamma och mina bröder, far min är från Filippinerna och han bor just där så honom hör man inte så mycket av. Jakten introducerades till mig via en vän till familjen, han är lite som en fadersgestalt för mig trots att han inte "är ihop" med min mamma. Skall börja läsa teorin till jägarexamen nu till hösten, man jag ser självklart fram emot uppsynsjakten också. Btw; krävs en examen och/eller statligt jaktkort för uppsynsjakt?

Det var nog om mej, ha det!

Publicerat

Hej & välkommen hit!

:rolleyes:

Publicerat

Välkommen alltid trevligt att den yngra generationen vill börja jaga :rolleyes:

Publicerat

Välkommen och lycka till med jakten och examen.

Om du har frågor beträffande vad som gäller vid uppsiktsjakt, jaktkort och liknande så finns det en jättebra avdelning här på forumet att ställa dina frågor direkt till representanter för Svenska Jägarförbundet. Där får du korrekt information på en gång.

(Jag kollade förvisso mina böcker och som det ser ut behöver du inte lösa jaktkort om du är under 18 år och inte innehar vapenlicens. Men som sagt; Ställ dina frågor i ovan nämnda avdelning så får du snabb och korrekt hjälp. Inga frågor är för dumma).

Vet inte hur man länkar dit men du hittar den lätt om du letar lite.

Edit. Det här verkar funka. Klicka och du skall finna :rolleyes:

http://www.jaktsnack.se/index.php?showforum=104

Mvh. Fitzo

Publicerat
Välkommen och lycka till med jakten och examen.

Om du har frågor beträffande vad som gäller vid uppsiktsjakt, jaktkort och liknande så finns det en jättebra avdelning här på forumet att ställa dina frågor direkt till representanter för Svenska Jägarförbundet. Där får du korrekt information på en gång.

(Jag kollade förvisso mina böcker och som det ser ut behöver du inte lösa jaktkort om du är under 18 år och inte innehar vapenlicens. Men som sagt; Ställ dina frågor i ovan nämnda avdelning så får du snabb och korrekt hjälp. Inga frågor är för dumma).

Vet inte hur man länkar dit men du hittar den lätt om du letar lite.

Edit. Det här verkar funka. Klicka och du skall finna :rolleyes:

http://www.jaktsnack.se/index.php?showforum=104

Mvh. Fitzo

Tack tack!

Publicerat

Hej och välkommen hit!

För att jaga under uppsyn så krävs grunderna alltså jägarexamen, vad jag kan få fram på faktabasen, men att följa med och så krävs bara ett intresse, att skjuta är inte allt, det är så mycket mera och det kan du följa med på utan examen, gick själv med hund och var med vid jakt från 8 års ålder

Publicerat

Hej och välkommen! :D

Publicerat

Välkommen hit :D

Publicerat

Hej o välkommen:D

Publicerat

Hej & Välkommen!

MVH

H :rolleyes:

Publicerat

Välkommen välkommen! :rolleyes:

Publicerat

Välkommen hit:D

Publicerat
Ja, hej på er då!

Jag är en kille på 14 år som brinner för jakt, jag kommer antagligen dö ute i någon jaktmark som jag tror nu!

Bor i Alingsås, en liten skethåla i Västra Götaland med min mamma och mina bröder, far min är från Filippinerna och han bor just där så honom hör man inte så mycket av. Jakten introducerades till mig via en vän till familjen, han är lite som en fadersgestalt för mig trots att han inte "är ihop" med min mamma. Skall börja läsa teorin till jägarexamen nu till hösten, man jag ser självklart fram emot uppsynsjakten också. Btw; krävs en examen och/eller statligt jaktkort för uppsynsjakt?

Det var nog om mej, ha det!

Uppsiktsjakt

Den som har fyllt 15 år får låna vapen under förutsättning att utlånaren själv är med när vapnet används - så kallad uppsiktsutlåning. Utlånaren ska hela tiden övervaka låntagarens användning av vapnet. Detta innebär i princip att låntagaren befinner sig inom "armlängds avstånd" från utlånaren. Krav på godkänd jägarexamen föreligger inte men det är givetvis bra om låntagaren har erforderliga kunskaper om jakt och skytte.

Låntagare som är under 18 år behöver inte betala viltvårdsavgift (statligt jaktkort).

Källa: Svenska jägarförbundets hemsida, är det typ rätt? :rolleyes:

Publicerat

Hej och välkommen PuffraN!

Kul med nya medlemmar även om jag och du uppenbarligen inte har samma uppfattning om Alingsås :rolleyes:

Henrik

Publicerat

Hej och välkommen. :D

Publicerat

Mabuhay!

Välkommen hit.....

Publicerat

Haha, här känner jag mig riktigt välkommen! B)

Publicerat

Välkommen! ;)

uppsynsjakt e mycke roligare å spännande än att bara följa med ;)

Publicerat

Hej och välkommen hit.

Alltid kul med en yngre ;) generation som fortsätter. B):)

Publicerat

Willkommen!

Publicerat

Hej och välkommen! ;)

Det är riktigt att du inte behöver ha jägarexamen för att uppsiktsjaga. Du behöver inte heller betala statligt jaktkort eftersom du är under 18 år.

Publicerat

Tack tack för det fina mottagandet! *bugar och bockar* ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Welcome =)