Publicerat Juni 24, 200916 yr Ja, hej på er då! Jag är en kille på 14 år som brinner för jakt, jag kommer antagligen dö ute i någon jaktmark som jag tror nu! Bor i Alingsås, en liten skethåla i Västra Götaland med min mamma och mina bröder, far min är från Filippinerna och han bor just där så honom hör man inte så mycket av. Jakten introducerades till mig via en vän till familjen, han är lite som en fadersgestalt för mig trots att han inte "är ihop" med min mamma. Skall börja läsa teorin till jägarexamen nu till hösten, man jag ser självklart fram emot uppsynsjakten också. Btw; krävs en examen och/eller statligt jaktkort för uppsynsjakt? Det var nog om mej, ha det!
Publicerat Juni 24, 200916 yr Välkommen och lycka till med jakten och examen. Om du har frågor beträffande vad som gäller vid uppsiktsjakt, jaktkort och liknande så finns det en jättebra avdelning här på forumet att ställa dina frågor direkt till representanter för Svenska Jägarförbundet. Där får du korrekt information på en gång. (Jag kollade förvisso mina böcker och som det ser ut behöver du inte lösa jaktkort om du är under 18 år och inte innehar vapenlicens. Men som sagt; Ställ dina frågor i ovan nämnda avdelning så får du snabb och korrekt hjälp. Inga frågor är för dumma). Vet inte hur man länkar dit men du hittar den lätt om du letar lite. Edit. Det här verkar funka. Klicka och du skall finna http://www.jaktsnack.se/index.php?showforum=104 Mvh. Fitzo
Publicerat Juni 24, 200916 yr Välkommen och lycka till med jakten och examen.Om du har frågor beträffande vad som gäller vid uppsiktsjakt, jaktkort och liknande så finns det en jättebra avdelning här på forumet att ställa dina frågor direkt till representanter för Svenska Jägarförbundet. Där får du korrekt information på en gång. (Jag kollade förvisso mina böcker och som det ser ut behöver du inte lösa jaktkort om du är under 18 år och inte innehar vapenlicens. Men som sagt; Ställ dina frågor i ovan nämnda avdelning så får du snabb och korrekt hjälp. Inga frågor är för dumma). Vet inte hur man länkar dit men du hittar den lätt om du letar lite. Edit. Det här verkar funka. Klicka och du skall finna http://www.jaktsnack.se/index.php?showforum=104 Mvh. Fitzo Tack tack!
Publicerat Juni 24, 200916 yr Hej och välkommen hit! För att jaga under uppsyn så krävs grunderna alltså jägarexamen, vad jag kan få fram på faktabasen, men att följa med och så krävs bara ett intresse, att skjuta är inte allt, det är så mycket mera och det kan du följa med på utan examen, gick själv med hund och var med vid jakt från 8 års ålder
Publicerat Juni 25, 200916 yr Ja, hej på er då! Jag är en kille på 14 år som brinner för jakt, jag kommer antagligen dö ute i någon jaktmark som jag tror nu! Bor i Alingsås, en liten skethåla i Västra Götaland med min mamma och mina bröder, far min är från Filippinerna och han bor just där så honom hör man inte så mycket av. Jakten introducerades till mig via en vän till familjen, han är lite som en fadersgestalt för mig trots att han inte "är ihop" med min mamma. Skall börja läsa teorin till jägarexamen nu till hösten, man jag ser självklart fram emot uppsynsjakten också. Btw; krävs en examen och/eller statligt jaktkort för uppsynsjakt? Det var nog om mej, ha det! Uppsiktsjakt Den som har fyllt 15 år får låna vapen under förutsättning att utlånaren själv är med när vapnet används - så kallad uppsiktsutlåning. Utlånaren ska hela tiden övervaka låntagarens användning av vapnet. Detta innebär i princip att låntagaren befinner sig inom "armlängds avstånd" från utlånaren. Krav på godkänd jägarexamen föreligger inte men det är givetvis bra om låntagaren har erforderliga kunskaper om jakt och skytte. Låntagare som är under 18 år behöver inte betala viltvårdsavgift (statligt jaktkort). Källa: Svenska jägarförbundets hemsida, är det typ rätt?
Publicerat Juni 25, 200916 yr Hej och välkommen PuffraN! Kul med nya medlemmar även om jag och du uppenbarligen inte har samma uppfattning om Alingsås Henrik
Publicerat Juni 26, 200916 yr Välkommen! uppsynsjakt e mycke roligare å spännande än att bara följa med
Publicerat Juni 27, 200916 yr Hej och välkommen hit. Alltid kul med en yngre generation som fortsätter.
Publicerat Juni 27, 200916 yr Hej och välkommen! Det är riktigt att du inte behöver ha jägarexamen för att uppsiktsjaga. Du behöver inte heller betala statligt jaktkort eftersom du är under 18 år.