Publicerat Juni 25, 200917 yr Är det någon som har testat på Mak fäste till blaser r93, och är ni såfall nöjda med det fästet. Står i val och kval om det blir ett orginal eller Mak, vilka säljer Mak fästet och vilket pris är det på dom, någon som vet? Tack för mig.
Publicerat Juni 25, 200917 yr Är det någon som har testat på Mak fäste till blaser r93, och är ni såfall nöjda med det fästet. Står i val och kval om det blir ett orginal eller Mak, vilka säljer Mak fästet och vilket pris är det på dom, någon som vet?Tack för mig. Har ingen erfarenhet av MAK men jag hade ett Blaser orginal som jag inte var nöjd med (pgs för höga ringar). Har ett litet Leupold 2,5-8*36 på bössan och ville få ner fästet. Jag gjorde helt sonika så att jag köpte MAKs lägsta ringar och skruvade dit dessa. PERFEKT!! Nu får man det bästa av båda världar.... MAK låga fäste men Blasers låsannordning där du kan vicka in skruvvingarna så de inte sticker ut. Mitt råd är: Köp blasers SKENA.. endast skenan går att köpa för tror det var 3300:- jag gav.. Och beställ MAK ringar till detta (ca 800:-). Om du nu inte ska ha en 56mm glugg på bössan för då kan du lika gärna köpa blasers orginalringar Hela blaserfästet går på ca 4500:-. Med blasers skena följer det med skruvar till ringarna. Dessa användes för att fästa MAK ringarna. Det enda man måste göra är att korta av skruven med ca 1-2mm, annars kommer den upp genom ringen. Men detta ser du ju om du provmonterar ringarna på skenan utan kikarsiktet..... Har lite info i denna tråd åxå. http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=13443
Publicerat Juni 25, 200917 yr Läste i Jakt&vapen att Ernst Apel gör montage till Blaser åxå, kanske värt att kolla upp, skulle visst vara låga.
Publicerat Juni 26, 200917 yr Tjena ! Jag hade MAK till min första R93:a som jag tidigare bytte ut till orginalmontage. Anledningen var att orginalmontagen känns MYCKET smidigare samt att jag var tvungen att modifiera MAK montaget för att en Varipoint 3-12*56T skulle sitta bra. Default med lägsta ringarna så låg tubkroppen emot skenan mitt mellan ringarna samt att vingarna tog emot belysningsreglaget vid av på montering när jag monterat kikaren med rätt ögonavstånd. Kvalitetsmässigt är nog MAK helt ok men jag skulle aldrig välja MAK före orginalmontage om inte plånboken får styra. Tips är att ta in orginalmontage från staterna, trots att dollarn inte står i det bästa läget kommer du undan med ca. 3000 för ett org. När jag tog in mitt andra montage stod dollarn så lågt att jag fick hem det för 1900kr P.S Får man följa med på lite grytjakt i år ??? Börjar bli lite sugen //Fredric
Publicerat Juni 26, 200917 yr Författare Jo jag har ett orginal som zeissen sitter på, men nu har man införskaffat sig en pipa kal: 9,3x57, där blir det en liten leupold 1-4 på... Frei: jo du är välkommen med på lite grytjakt, terrierna går riktigt bra. Skulle va fint att köra några nätter hos dig med karelarn, hon e förjävlig på grävling. Vi kan väl prata ihop oss någon dag, samt planera lite, hösten är snart här Även så kan du väl hojta till om du skall beställa från staterna, när dollarn är i rätt kurs, är väl alltid någon man behöver...
Publicerat Juni 27, 200917 yr Jo jag har ett orginal som zeissen sitter på, men nu har man införskaffat sig en pipa kal: 9,3x57, där blir det en liten leupold 1-4 på...Frei: jo du är välkommen med på lite grytjakt, terrierna går riktigt bra. Skulle va fint att köra några nätter hos dig med karelarn, hon e förjävlig på grävling. Vi kan väl prata ihop oss någon dag, samt planera lite, hösten är snart här Även så kan du väl hojta till om du skall beställa från staterna, när dollarn är i rätt kurs, är väl alltid någon man behöver... Låter kanon !!! Jag PMàr mina kontaktuppgifter så hörs vi när det börjar dra ihop sig.
Publicerat Juni 27, 200917 yr Tjena !Jag hade MAK till min första R93:a som jag tidigare bytte ut till orginalmontage. Anledningen var att orginalmontagen känns MYCKET smidigare samt att jag var tvungen att modifiera MAK montaget för att en Varipoint 3-12*56T skulle sitta bra. Default med lägsta ringarna så låg tubkroppen emot skenan mitt mellan ringarna samt att vingarna tog emot belysningsreglaget vid av på montering när jag monterat kikaren med rätt ögonavstånd. Kvalitetsmässigt är nog MAK helt ok men jag skulle aldrig välja MAK före orginalmontage om inte plånboken får styra. Tips är att ta in orginalmontage från staterna, trots att dollarn inte står i det bästa läget kommer du undan med ca. 3000 för ett org. När jag tog in mitt andra montage stod dollarn så lågt att jag fick hem det för 1900kr P.S Får man följa med på lite grytjakt i år ??? Börjar bli lite sugen //Fredric gahh du skulle köpt på dig ett dussin!!
Publicerat Juni 27, 200917 yr Det finns apelfästen till blasern fast det enda som jag sett är ett fast montage utan sadel och det största objektivet som går på med nödånäppe är 50, http://www.wht.ru/shop/catalog/base/KronAPEL/185_882_285/ Sen har du dom andra vrid montagen från apel som säkert inte är något billigare än orginalsadeln http://www.mayland-court.de/eaw.htm Läste i Jakt&vapen att Ernst Apel gör montage till Blaser åxå, kanske värt att kolla upp, skulle visst vara låga.
Publicerat Juni 27, 200917 yr gahh du skulle köpt på dig ett dussin!! Ja, hade man kunnat sia i framtiden hade man varit rik idag !! Gäller även bostadsmarknaden