Publicerat Juni 25, 200917 yr Gumårrån. Jag kan börja med att säga att jag har inga planer på att börja använda lasersikte, men jag har lite funderingar ikring dom. Kanske jag ställt dessa frågor tidigare men jag minns inte vad jag fick för svar osv. Om man har ett lasersikte, som då alltså belyser djuret eller målet med en punkt som är ca 1" stor. Spelar då ankringen någon som helst roll bara bågen är i lod? Jag tänker som så att , dit det siktet pekar, borde ju pilen flyga? Vilket så INTE är fallet med vanliga sikten. Orsaken till att jag inte kommer att använda laser är nog till stor del att dendär pricken fladdrar ju så förbannat när man kommer upp i lite avstånd? mvh
Publicerat Juni 25, 200917 yr Gumårrån. Jag kan börja med att säga att jag har inga planer på att börja använda lasersikte, men jag har lite funderingar ikring dom. Kanske jag ställt dessa frågor tidigare men jag minns inte vad jag fick för svar osv. Om man har ett lasersikte, som då alltså belyser djuret eller målet med en punkt som är ca 1" stor. Spelar då ankringen någon som helst roll bara bågen är i lod? Jag tänker som så att , dit det siktet pekar, borde ju pilen flyga? Vilket så INTE är fallet med vanliga sikten. Orsaken till att jag inte kommer att använda laser är nog till stor del att dendär pricken fladdrar ju så förbannat när man kommer upp i lite avstånd? mvh Nu är det nog inte riktigt så enkelt med lasersikte att pilen tar där punkten är. Om du försöker skjuta från höften med bågen så kommer förmodligen inte pilen att vara i närheten av pricken. Man skjuter inte bättre med ett lasersikte. Den få ses som ett komplement. Ankringen är av största betydelse även med lasersikte. Det är skillnad med lasersikte på gevär och båge. En båge kräver att din ankring är stabil. På ett armborst kan lasersikte funka ungefär som på en bössa. Men där har du ju ankringen inbyggd i vapnet. Orsaken till att pricken fladdrar är att du själv fladdrar. Pricken visar bara hur mycket du fladdrar. Det är samma sak som vissa säger om högförstorande kikarsikten: Man fladdrar så förbaskat då! Nej, man ser hur mycket man fladdrar med större förstoring. Men man fladdrar inget mer än med lägre förstoring. Jag har hittills inte ens funderat på att skaffa ett lasersikte till bågen. Har ännu inte kunnat se några fördelar med det. Men det kanske man gör framöver.
Publicerat Juni 25, 200917 yr Författare tackar för svar tackar för svar! jo nej jag har inte heller funderingar på att skaffa.. Bara undrar hur dom funkar.. O nu vet jag det! Tack! O dedärmed fladdret har du ju rätt i också, men det man inte ser med vanliga sikten stör ju inte heller skyttet nämnvärt. Men fladdrar man mycket med en laser så skulle man ju aldrig våga släppa pil mot djur.
Publicerat Juni 25, 200917 yr Jo, S och jag har snackat lite om detta ibland, han har Laser i handtaget, i princip går väl pilen dit man sätter pricken under förutsättning att form/ankring är normal så att säga. Jag testade (inte på bågen) en grön båg laser som en kompis här köpt, syns förbannat bra på 100 meter i dagsljus, men som noterat fladdret blir märkbart direkt, bara man andas flyttar den sig 1 meter på 100 meter så ur psykologiska skäl är den inte bra för långa håll. Där emot 30 meter och neråt går det bra vilket är ok för jakt. Men nu är det så att om man bara har 1 pinne/punkt/laser OCH bågen inte är snabb nog att man skjuter lika på 15-30 meter dvs man räknar med att "hålla högt" så finns det inget att lägga pricken på ( går ju lasern över ryggen) så där finns det ett aber med det hela altså. eller om man vill öva på 60-70 meter så måste man ha ett fäste med snabb justering. Summa summarum,, för korthålls jakt/övning funkar det bra,, långhålls skytte,, nja skulle nog inte köpa ett då.
Publicerat Juni 25, 200917 yr Hej Jag använder laser (sitter i handtaget CTC, Bowtech) som ett komplement till G5-siktet, speciellt i skymning på korta håll. Mycket stabilt och inget fladder, skjuter lika bra med lasern på 20 meter som med pinnsiktet. Som JS och Roger var inne på, ankringen måste vara stabil. /S