Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hemliga vapennummer?

Featured Replies

Publicerat

I amerikanska vapenforum (AR mm) är folk jäkligt noga med att sudda serienumren från bilder av sina vapen. Finns det någon anledning att göra det i Sverige? Det är ju inte så att polisen inte vet om att jag har bössa X eller bössa Y...?

Publicerat

Det är förmodligen inte polisen man vill dölja nummret för, utan raka motsatsen till polisen...

Publicerat
  • Författare
Det är förmodligen inte polisen man vill dölja nummret för, utan raka motsatsen till polisen...

OK, så hur skulle ett brott underlättas av att det står ett vapennummer på en bild på Internet?

Publicerat
OK, så hur skulle ett brott underlättas av att det står ett vapennummer på en bild på Internet?

Någon kan ju ta ditt vapennummer och göra en dublett av vapnet.

Jag skulle då inte vilja att polisen hittar "mitt" vapen i sammanband med ett rån.

Publicerat

Jag tror att det har att göra med det amerikanska sättet att hantera ägande,

med ditt serie nr kan jag göra ett "claim" anspråk på bättre rätt till ditt vapen,

och driva rättsprocess varunder dina vapen är under kvarstad

eller använda det i ett försäkringsbedrägeri

eller på annat sätt förfara bedrägligt.

I USA finns det inget federalt vapen/ägarregister, det finns på delstatsnivå och är ett krav för första gångsköpare, ie om man säljer vapnet vidare så avreggas det på dig och om köparen är från en annan delstat så svarar han för att den registeras där.

KLass III prylar, dämpare, SFA, Hel autovapen och eldkastare är registrerade och hålls i god ordning, de är farliga.

Men jag kan ha fel.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Någon kan ju ta ditt vapennummer och göra en dublett av vapnet.

Jag skulle då inte vilja att polisen hittar "mitt" vapen i sammanband med ett rån.

Men det gör ju inte ett dugg. För då står ju mitt vapen i skåpet hemma och polisen lär nog snabbt fatta vilket som är äkta.

Jag tror att det har att göra med det amerikanska sättet att hantera ägande,

med ditt serie nr kan jag göra ett "claim" anspråk på bättre rätt till ditt vapen,

och driva rättsprocess varunder dina vapen är under kvarstad

eller använda det i ett försäkringsbedrägeri

eller på annat sätt förfara bedrägligt.

I USA finns det inget federalt vapen/ägarregister, det finns på delstatsnivå och är ett krav för första gångsköpare, ie om man säljer vapnet vidare så avreggas det på dig och om köparen är från en annan delstat så svarar han för att den registeras där.

KLass III prylar, dämpare, SFA, Hel autovapen och eldkastare är registrerade och hålls i god ordning, de är farliga.

Men jag kan ha fel.

/Christian

Ungefär så som jag trodde. Om jänkare försöker hitta på bus med mina vapennummer är det inget som kommer att drabba mig.