Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fråga ang. kal 22

Featured Replies

Publicerat

För en rookie som jag, så är det en djungel där ute! Är väldigt inne på att köpa just en .22:a i träningssyfte.

Men då följer givetvis nästa fråga, vad är skillnaden mellan .22LR, .22Hornet och .22WMR.

Jag själv har bara skjutit med .22LR, och det får jag väl säga att det har varit en trevlig bekantskap. Men de andra två, hur är dessa att skjuta med? Spelar det egentligen någon roll vilket av de tre alternativen man slutligen väljer? Prismässigt vad jag har kollat på, så känns det som att alla tre ligger i samma härad, prismässigt.

Som alltid, tacksam för svar!

Publicerat
För en rookie som jag, så är det en djungel där ute! Är väldigt inne på att köpa just en .22:a i träningssyfte.

Men då följer givetvis nästa fråga, vad är skillnaden mellan .22LR, .22Hornet och .22WMR.

Jag själv har bara skjutit med .22LR, och det får jag väl säga att det har varit en trevlig bekantskap. Men de andra två, hur är dessa att skjuta med? Spelar det egentligen någon roll vilket av de tre alternativen man slutligen väljer? Prismässigt vad jag har kollat på, så känns det som att alla tre ligger i samma härad, prismässigt.

skulle nog själv köpa 22lr, billigast i drift. 22 hornet är ju inte kantantänd om jag kommer ihåg rätt.

Publicerat

Kolla priserna på skotten.. Där har du skillnaden!

Mvh!

Publicerat

Skillnaden ligger i klassningen åxå. 22 lr är klass 4 medans dom andra är klass 3.

Publicerat
Skillnaden ligger i klassningen åxå. 22 lr är klass 4 medans dom andra är klass 3.

Yes fast 22WMR blir klass 4 om man använder för lätta kulor, är det under 40gr?

Publicerat

Vapnet är fortfarande klass 3

Publicerat

Ska du ha 22:an i först hand för träning så är det 22LR som gäller, prisskillnaden på ammo gentemot de andra två är betydlig minst sagt, en 50 ask för 30-35 kr är inget ovanligt, och ibland hittar man bra priser på bulkammo.

22Lr är som sagt kl 4, och en väldigt bra kaliber till att plinka kråkfåglar och nötskrikor med t ex.

Finns flera typer av vapen, repeter, halvauto och bygel i varierande prisklasser.

22WMR är en kl 3, prisbilderna på vapnen är väl ungefär densamma som en 22LR, dock är ammo betydligt dyrare, och det blir nog ett digert ammokonto om man ska ha den som övningsbössa i någon större utsträckning.

Många, inklusive mig själv, upplever att det kan vara svårt att få bra precision i denna kaliber, men hittar man rätt ammo till det vapen man har så brukar det lösa sig, problemet är att utbudet på 22WMR är ofta magert hos svenska handlare.

22 Hornet spelar i en liten annan divison egentligen, det är en kl 3, men man kan genom att brotcha upp den till en K-Hornet få den i kl 2.

Köpeammo är väldigt dyrt till hornet, och man har allt att vinna på att handladda denna kaliber, dessutom kan man då, förutom att hitta en laddning som funkar bra i sitt vapen, uttnyttja det stora utbud som finns av 224 kulor, dock bör man hålla sig under 50 grs.

Jag valde ett innehav av 22LR och 22 Hornet, då jag anser att dessa två täcker det behov av finkalibrigt som jag behöver.

Publicerat

Många av de skjutbanor som är avsedda för övning med 22 är bara godkända för 22lr, det kan därför bli fel om man köper en annan 22kaliber och ändå blir hänvisad till 80metersbanan.

Publicerat

Tack så mycket, valet av .22;a blev mycket lättare!

Publicerat
Yes fast 22WMR blir klass 4 om man använder för lätta kulor, är det under 40gr?

Berätta inte för viltet bara så går det säkert bra i alla fall <_<

Publicerat

22lr billigt ammo.

22 Hornet, den kan du handladda, så det blir billigt det också

Publicerat

jag har en 22 wm.

Funkar väldigt bra med fin precision. Kör med cci dynamit och dom har en jävligt bra precision enligt mig.