Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjur fast i staket.

Featured Replies

Publicerat

Min fråga är Djurplågeri eller djurvän.

Fick ett samtal från polisen om ett rådjur som satt fast i ett staket och gjorde allt för att komma loss.

Tog med mig 22:an å hagel och åkte dit lite snabt.

Det första jag ser är 8 personer som står ganska nära rådjuret och sen ser jag hur det sitter fast. ( tog tyvärr ingen bild)

Det är en större grind för bilar in och ut från en firma, mellanrummet mellan pinarna är ca 12-15 cm och där har rådjuret tagit fart och sprungit fast när det försökt tagit sig ut ur området. Framdelen har tagit sig igenom och det har lyckats pressa igenom ena bakbenet men sen fastnat helt.

Med den värmen och stressen som bocken hade fått utstå under de 20min den suttit fast gjorde att den var helt utmattat och knappt orkade lyfta på huvet. Såg även ut som att höger bakben hade gått ur led då det hade en väldigt konstig vinkel.

Min bedömning redan i bilen var att det måste avlivas så fort som möjligt och det första jag hör när jag stiger ur är att det skulle tas loss och fraktas till djursjukhuset (kan tillägga att detta hände i söndags).

Tog mig ca 10 minuter att förklara för 2 damer att det som skulle krävas var att få dit någon som kunnde söva rådjuret för att sedan kapa av en av stålstolparna för att få loss det. Nästa problem vem kan ta hand om ett sådant djur på en söndag. Djursjukhuset har en peroson på jobb under söndagar och de tar inte den typen av jobb.

Ett vilt djur som fått utstå den stressen under den värmen tror jag knappast skulle överleva en sövning med de skador man kunde se.

När bocken sedan gjorde ett sista försök för att ta sig loss och skrek rakt ut så sa jag bara, -ursäkta men jag klarar inte av att se det lida längre och vill ni inte se när jag avlivar det så vore jag glad om ni kunde åka nu.

Tog säkert ytterliggare nån minut innan dom åkt för dom skulle absolut inte se när jag sköt, själv mådde jag dåligt av att se när den låg där och led.

Avslutade det sedan snabt med ett skott från 22:an, då detta var centralt i karlstad använder jag ljuddämpare.

När jag senare skulle ta reda på rådjuret och drog av skinnet ser jag alla skador. (har kort men inte så trevliga bilder att lägga upp) Från bogarna och bak så var alla muskler fulla med blod. Skar rakt igenom båda låren och det forssade ut blod.

Den hade även 4 brutna revben. Kunnde inte ta något kött utan fick köra allt till räven.

Hade jag fått avliva detta rådjur direkt hade det sluppit 10-15 minuter rent lidande, så vart går gränssen mellan djurvän och djurplågeri. Förstår damerna på ett sätt, visst vill man rädda de djur man kan men det finns vissa gränser.

//Daniel

Publicerat

Daniel,

tror allt att jag både förstår och känner vad du känner,

detta är dock en fråga om kunskap inte om hjärta för det vilda,

"tanterna" saknar insikter i vad som sker i en djurkropp som utsätts för vad denna bock har utsatts för,

det förstår inte stressnivåerna och djurets oförmåga att resoneras med.

Disney har mycket att skylla för detta, det och alla "djurräddarprogram" på TV som får människor att agera konstigt, ur vårt synsätt i samband med tillbud med djur.

Jag har en sedelärande historia om tre killar från Vårby som ringer till 112, de har krockat med älgens kusin under en semesterresa i länet och med "kusinen" i bilen var de på väg till närmsta sjukhus,

problemet är att rådjuret som de har kört på och som var avsvimmat nu har vaknat till inne i bilen och ja grabbarna hade det lite svettigt ett tag innan de kunde stanna och evakuera bilen.

Rådjuret kom senare att avlivas.

Historien är återberättad för mig av en bekant som arbetar på LKC stockholm och jag vet ärligt talat inte om den är sann eller inte den belyser dock frågan om kunskaper och insikter,

grabbarna hade ju bara gjort vad de hade sett på TV att man gör.

/Christian

Publicerat
Min fråga är Djurplågeri eller djurvän.

Fick ett samtal från polisen om ett rådjur som satt fast i ett staket och gjorde allt för att komma loss.

Tog med mig 22:an å hagel och åkte dit lite snabt.

Det första jag ser är 8 personer som står ganska nära rådjuret och sen ser jag hur det sitter fast. ( tog tyvärr ingen bild)

Det är en större grind för bilar in och ut från en firma, mellanrummet mellan pinarna är ca 12-15 cm och där har rådjuret tagit fart och sprungit fast när det försökt tagit sig ut ur området. Framdelen har tagit sig igenom och det har lyckats pressa igenom ena bakbenet men sen fastnat helt.

Med den värmen och stressen som bocken hade fått utstå under de 20min den suttit fast gjorde att den var helt utmattat och knappt orkade lyfta på huvet. Såg även ut som att höger bakben hade gått ur led då det hade en väldigt konstig vinkel.

Min bedömning redan i bilen var att det måste avlivas så fort som möjligt och det första jag hör när jag stiger ur är att det skulle tas loss och fraktas till djursjukhuset (kan tillägga att detta hände i söndags).

Tog mig ca 10 minuter att förklara för 2 damer att det som skulle krävas var att få dit någon som kunnde söva rådjuret för att sedan kapa av en av stålstolparna för att få loss det. Nästa problem vem kan ta hand om ett sådant djur på en söndag. Djursjukhuset har en peroson på jobb under söndagar och de tar inte den typen av jobb.

Ett vilt djur som fått utstå den stressen under den värmen tror jag knappast skulle överleva en sövning med de skador man kunde se.

När bocken sedan gjorde ett sista försök för att ta sig loss och skrek rakt ut så sa jag bara, -ursäkta men jag klarar inte av att se det lida längre och vill ni inte se när jag avlivar det så vore jag glad om ni kunde åka nu.

Tog säkert ytterliggare nån minut innan dom åkt för dom skulle absolut inte se när jag sköt, själv mådde jag dåligt av att se när den låg där och led.

Avslutade det sedan snabt med ett skott från 22:an, då detta var centralt i karlstad använder jag ljuddämpare.

När jag senare skulle ta reda på rådjuret och drog av skinnet ser jag alla skador. (har kort men inte så trevliga bilder att lägga upp) Från bogarna och bak så var alla muskler fulla med blod. Skar rakt igenom båda låren och det forssade ut blod.

Den hade även 4 brutna revben. Kunnde inte ta något kött utan fick köra allt till räven.

Hade jag fått avliva detta rådjur direkt hade det sluppit 10-15 minuter rent lidande, så vart går gränssen mellan djurvän och djurplågeri. Förstår damerna på ett sätt, visst vill man rädda de djur man kan men det finns vissa gränser.

//Daniel

Lägg upp bilderna du bara. Vi är inte känsliga på detta forum. skulle vara intressant att se vad som händer om man skenar in i ett staket i full kareka.

mvh c.a

Publicerat

Gott jobbat.

Själv varit med om liknande men alldrig tagit någon diskution med "publiken".

Avlivade med kniv bägge gångerna.

Jag hade troligen gjort det i ditt fall oxå och förklarat efteråt.

Du är på uppdrag av polis och ska förkorta lidanet.

Va tanterna tycker är av sekundär betydelse.

Men så bor jag i en litet samhälle och där vill jag gärna tro att man inte är så långt från naturen.

De flesta vet vem man är, troligen betydligt annorlunda i en storstad.

Publicerat

Om det ändå var så enkelt att alla förstår syftet med avlivning...

Mycket bra att du pratade med publiken och försökte förklara situationen men tråkigt för djuret som fick lida.

Tänk om det fanns ett häfte man kunde dela ut till människorna vid dylika tillfällen som förklarade det hela medans man själv snabbt kunde antingen avliva eller fria djuret, beroende på skick. Då kanske de skulle uppskatta det jobb som alla skyddsjägare gör i vårt samhälle samtidigt som de får all information de aldrig skulle kunna få om de inte hade hamnat på just den platsen!

På din fråga om djurvän eller djurplågare svarar jag: politiskt korrekt och realistiskt!

(det finns nog inga rätt eller fel i liknande situationer. dock anser jag att du gjorde rätt)

Bra jobbat i övrigt!!!

Publicerat

Du har min röst <_<