Publicerat Juni 28, 200916 yr Tänkte starta en ny tråd här. Tanken är den att ni som vet vad ni pratar om ska berätta hur just du jagar in din trädskällare. Vore bra om man fick med hur injagningen gick till mellan åldern 0-1år:) Skriv på så mycket ni vill:D vill ha många olika injagningstips så jag kan plocka lite av varje.
Publicerat Juni 28, 200916 yr Nu ska jag vara tråkigare än att titta på när färg torkar. http://www.tradskallare.se/vara-hundar/injagning.html Andreas
Publicerat Juni 28, 200916 yr Författare Nu ska jag vara tråkigare än att titta på när färg torkar.http://www.tradskallare.se/vara-hundar/injagning.html Andreas tråkig kan jag lova att du var:)
Publicerat Juni 29, 200916 yr Det finns även ett renodlat forum på sidan asm länkade. Injagning av en finne är inte någon high tec utan det gäller samma som med allt vill man lyckas riktigt bra gäller det att satsa MASSOR med tid. Småspetsarna är ofta tidigt jakt mogna så när dem är 5-6månader kan man börja den egentliga injagningen och givetvis ska man vara i skogen för med hunden och då märker man när den börjar vara mogen att börja bär med sig bössan. Det är bra om man söker sig till marker som håller bra med fågel och själv föredrar jag att jaga i dem fjällnära skogarna med en valp då fåglarna är enbart tjäder och oftast mer samarbetsvilliga. Sedan är det viktigt att göra många korta pass för att inte trötta ut hunden man ska eftersträva att sluta när det är som roligast. Jagar man som jag att man åker runt på olika ställen är det nästan ett krav att man har en äldre hund att jaga med för annars blir det rätt träligt att gå 1-2timmar med valpen varje dag. Det är även en fördel att man har en fungerande hund så man hittar smörställen att släppa valpen på många gillar kullar och visst kan dessa ofta vara bra för en valp men man bör vara lite försiktig då det finns risk att valpen får "betalt" då den återgår och rotar på upptags platsen när det ofta ligger kvar någon fågel där. Inte lätt att beskriva i injagning i text speciellt när man är smått dyslektisk men som sagt det är inga super knep utan det gäller att satsa massor med tid och använda sunt bondförnuft så blir det toppen om valpen har dem rätta anlagen. PS: Välkommen till jaktens formel1 hoppas du får en bra hund för då är du fast men tyvärr är jaktformen extremt tråkig med en dålig hund men det gäller väl dem flesta
Publicerat Juni 29, 200916 yr Författare Det finns även ett renodlat forum på sidan asm länkade. Injagning av en finne är inte någon high tec utan det gäller samma som med allt vill man lyckas riktigt bra gäller det att satsa MASSOR med tid. Småspetsarna är ofta tidigt jakt mogna så när dem är 5-6månader kan man börja den egentliga injagningen och givetvis ska man vara i skogen för med hunden och då märker man när den börjar vara mogen att börja bär med sig bössan. Det är bra om man söker sig till marker som håller bra med fågel och själv föredrar jag att jaga i dem fjällnära skogarna med en valp då fåglarna är enbart tjäder och oftast mer samarbetsvilliga.Sedan är det viktigt att göra många korta pass för att inte trötta ut hunden man ska eftersträva att sluta när det är som roligast. Jagar man som jag att man åker runt på olika ställen är det nästan ett krav att man har en äldre hund att jaga med för annars blir det rätt träligt att gå 1-2timmar med valpen varje dag. Det är även en fördel att man har en fungerande hund så man hittar smörställen att släppa valpen på många gillar kullar och visst kan dessa ofta vara bra för en valp men man bör vara lite försiktig då det finns risk att valpen får "betalt" då den återgår och rotar på upptags platsen när det ofta ligger kvar någon fågel där. Inte lätt att beskriva i injagning i text speciellt när man är smått dyslektisk men som sagt det är inga super knep utan det gäller att satsa massor med tid och använda sunt bondförnuft så blir det toppen om valpen har dem rätta anlagen. PS: Välkommen till jaktens formel1 hoppas du får en bra hund för då är du fast men tyvärr är jaktformen extremt tråkig med en dålig hund men det gäller väl dem flesta hehe okey. Men det där var ju ganska kortfattat och bra! Så du kan jag och valpen börja jaga lite smått i november/december. då är den runt 5-6 månader. Man får väll ta med sig 22an och gå runt och lulla lite i skogen så får man se när valpen börjar ge sig ut på sök osv.
Publicerat Juni 29, 200916 yr hehe okey. Men det där var ju ganska kortfattat och bra! Så du kan jag och valpen börja jaga lite smått i november/december. då är den runt 5-6 månader. Man får väll ta med sig 22an och gå runt och lulla lite i skogen så får man se när valpen börjar ge sig ut på sök osv. Det tror jag säkert om inte snön sätter stopp, sedan får man vara medveten om att det skiljer mellan individerna min förra var drygt 2år innan han kom igång riktigt och min nuvarande vann ett jaktprov 6,5månader gammal. Normalt om det är en vår valp brukar man kunna skjuta några fåglar första hösten men ofta rätt mycket strul. Sedan är nog detta med att skjuta första fågeln mest viktigt för husse har hunden rätt fjäder lär den inte tröttna även om det dröjer lite kvalitet före kvantitet gäller om man vill få en bra hund.
Publicerat Juni 29, 200916 yr Författare Det tror jag säkert om inte snön sätter stopp, sedan får man vara medveten om att det skiljer mellan individerna min förra var drygt 2år innan han kom igång riktigt och min nuvarande vann ett jaktprov 6,5månader gammal. Normalt om det är en vår valp brukar man kunna skjuta några fåglar första hösten men ofta rätt mycket strul. Sedan är nog detta med att skjuta första fågeln mest viktigt för husse har hunden rätt fjäder lär den inte tröttna även om det dröjer lite kvalitet före kvantitet gäller om man vill få en bra hund. jo. som sagt, första jaktåret tar ja med en nypa salt. Det viktigaste för mig första året är att hunden ska bli skogsvan och säker i sig själv. Och som du säger så är de nog så att skjuta första fågeln blir nog husse gladast av:) Men självklart ska valpen få följa med ut i vinter om det inte är för mycket snö förstås. Har man en jävla bondröta så blir de ett ståndskall, om annat så blir jag inte besviken. Men när kan man börja cyckla och motionera med en finne? är de när den är helt färdigvuxen?