Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga på smal lång markremsa

Featured Replies

Publicerat

Hej, vet någon vad som gäller för jakt på en remsa som är 100 meter bred och 3 kilometer lång? Jag fattar att jag inte kan släppa hund, men finns det några hinder mot pyrschjakt?

Publicerat
Hej, vet någon vad som gäller för jakt på en remsa som är 100 meter bred och 3 kilometer lång? Jag fattar att jag inte kan släppa hund, men finns det några hinder mot pyrschjakt?

kan inte se några hinder för de?

Sålänge du är inom dit område så får du väll jaga hur du vill.

Publicerat

Sen handlar det väl åxå om hur MYCKET du jagar...en sådan liten plätt ger väl inte mer en ett rådjur eller två per år.

Publicerat

nu är jag helt skit i matte och hur man räknar hektar, är detta nu 3 hektar eller 300 hektar ?

1 hektar är 100x100 m eller hur ?

Publicerat

Matte:

(100m*3 000m)/10 000m2=30ha

Publicerat

Jo, 30 hektar blir det, eller 74 tunnland, som är samma mått som amerikanska "Acre"

Tack för svaren om jakten, någon med avvikande uppfattning tro?

• 5 weeks later...
Publicerat
Jo, 30 hektar blir det, eller 74 tunnland, som är samma mått som amerikanska "Acre"

Tack för svaren om jakten, någon med avvikande uppfattning tro?

Har man rymligt samvete och skiter i vad grannarna säger kan du släppa en långsamtdrivande hund och sitta o passa på din mark. Hunden lär jaga en hel del på grannanrnas mark men det är ju inget som automatiskt är olagligt utan mest omoraliskt.

Sen kan man alltid spekulera hur många som bedriver hundjakt på granarnas marker för även om man har en stor mark så släpper man ofta i nån hörna och risken är uppenbar att drevet går ur marken. Jagar dessutom grannarna med hund vet de om detta och har viss förståelse, åtminstonde om de är någelunda sunda. Bäst är om du kan prata med dina jaktgrannar och höra vad de säger. I bästa fall kan det leda til att ni jagat tillsammans....

Att purscha på marken är inga problem som vissa av de andra skrivit men även att sätta upp torn är ok så du kan sitta o passa.

Publicerat

30 ha = 60 tunnland såvitt jag vet.

Publicerat

Från wikipedia:

Tunnland är en nordisk ytenhet som motsvarar den åkeryta som besåddes med en tunna utsäde. Numera används begreppet tunnland i Sverige kanske främst av äldre lantbrukare och uppfattas motsvara ungefär ett halvt hektar (ca 5 000 m².)

I Sverige och Finland fastställdes ett tunnland genom lantmäteriinstruktioner på 1630-talet till 14 000 kvadratalnar (56 000 kvadratfot), vilket motsvarar 4937 m²

Dock inte samma storlek i Norge eller Danmark....

;) /Må

• 1 month later...
Publicerat

Det är väl inga problem att sitta och jaga på en sådan mark eller att gå och smygjaga. Vad som kan vara problem är om det inte blir "knallfall" i skottet. Trist att behöva avsäga sig allt vilt man skjutit för att det gått över och stupat på grannens mark...om man inte har bra samarbete med sina grannar och har enats innan om hur man ska göra om den fina råbocken går vidare och ramlar på andra sidan "staketet" så att säga. :)

Bor själv på en väldigt långsmal tomt som är på dryga 6000 m2 och har ibland haft vildsvin på besök som bökar i gräsmattan. Känns dock "lite" väl att jaga dem då tomten kanske är 20 - 30 m bred där de brukar husera. Vill inte skjuta ett djur 5 meter från gränsen. Känns som "ganska" stor risk att djuret blir E-ON's istället... (De har marken utanför tomten.)

Likaså har vi ofta rådjur på tomten, men kan inte hävda att det är skyddsjakt på samma sätt som vildsvinen och det är inte lätt att säga att "marken" bär några rådjur även om de är här och äter både det ena och andra...

Publicerat

Det här med att du bara skulle kunna skjuta ett eller två rådjur per år anser jag vara helt beroende på hur jaktgrannarna jagar. Är det endast älgjakt som är intressant för dina grannar och ni har gott om rådjur kan du skjuta några rådjur till med gott samvete.