Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Knipor

Featured Replies

Publicerat

Har upptäckt att vi har väldigt mycket knipor på en av våra marker uppe i Jämtland, så i höst blir det till att börja jaga dem...

Men som vanligt så kan man ju inte bara jaga utan måste göra något tillbaks så ett av mina sommar projekt kommer att bli; byggande av knipholkar...

Cirkus 30 st som ska sitta längs med en bäck och runt en tjärn.

Detta är något helt nytt för mig, så jag hade behövt lite hjälp/råd...

1. Någon som kan ge mig en bra ritning på en knipholk? Dimensioner hela rasket.

2. Material??? (Tänkte tryckimprengerat så lär de sitta där i 30 år)

3. Placering? skuggan, solen, utsatta, dolda etc

4. Förhindra att minken får tag i ett smörgåsbord (förutom fäller, använder redan det, passivt med andra ord)

5. Skötsel av holkarna

Något övrigt man kan göra för de små liven?

Tänkte även lägga ut några andflottar i tjärnen i hopp om att gräsand och ev gäss ska komma dit, någon som har bra förslag på flotte?

Publicerat

Orkar inte plinka ritning åt dig.

Men insidan= 25*25 cm. Hålet= 11-12 cm(Räcker egentligen med 8cm men vissa individer är fetare än andra och kan få problem att komma ut, dessutom om en skrake går o bombar in i holken så kommer den inte ut då, det har jag testat) . Höjd= totalt = 65cm Upp till hålets nedre kant från golv: 40-45 cm.

impregnerat om du vill då..

Placering: Så att den har fri inflykt utifrån sjön. Dom har ju bara ett alternativ att komma in i holken och det är att kamikazeflyga rakt in i den, så den måste ha "fri landningsbana" så att säga. I övrigt då.. Inte med solen i ögona :lol:

Det var väl allt. mvh gammal holkspikare.

Publicerat
  • Författare

Tackar!

Det beskrivningen räcker långt, ska sticka iväga och köpa virke imorgon och sedan blir det till att börja spika holkar ^_^

Publicerat
Tackar!

Det beskrivningen räcker långt, ska sticka iväga och köpa virke imorgon och sedan blir det till att börja spika holkar B)

Goodluck Bifoga bilder när allt är klart ^_^

Publicerat

Förresten ett tips till ang sjöfågelholkar. Laga små stegpinnar åt dom på insidan av framsidans vägg. Ifall någon av dom inte klarar av att hoppa upp till hålet. Dom hoppar som fan men dom får lite lättare om dom har en "rofflig" yta att klättra på!

lycka till!

Publicerat
  • Författare

Här har jag ritat ner holken efter Mr Mattssons mått, ifall det är någon mer som är intresserad av dem...

Är det bara jag eller ser hålet väldigt litet ut i proportion till resten ;) (förmodligen jag som ritat fel).

Den är (eller ska vara skal enlig) 1:4,2)

post-3086-1246617554_thumb.jpg