Publicerat Juli 1, 200916 yr Som brödtexten antyder är jag urless på bemötandet från Agria. Är helkund i länsförsäkringar, totalt 14 försäkringar, allt i från traktorer, bilar, hem till skog och egendom och djur. I premier är det ca 36000/år. Hade ett claim på Wachteln på 3 fakturor från distriktaren, totalt 6000 spänn. Har självrisk på 2000 varför jag såg fram emot att få tillbaka 4000. Detta speciellt då jag inte nyttjat en enda försäkring på de senaste 6-7 åren. Fakturorna var skapligt specade, en röntgen efter att han fastnade med benet, en magpumpning efter råttgift och sedan en mindre sårskada i tassen. Dessutom var det på deras egen inrådan när dom sålde på mig försäkringen till unghunden, annars hade det aldrig blivit av. Fick ett brev från idioterna om att det måste framgå på fakturan vilket djur det var? Blev så förbannad att jag ringde och levde rövare på handläggarens mobilsvar att då fattar man inte business. Jag är ju en drömkund, bara pröjsar och aldrig nyttjar. Nu är detta meddelande en vecka gammalt och ingen har ringt tillbaka - så nu ser jag mig efter andra alternativ, inte bara på hundarna. Som medlem i JRF har man ju rabatt på Svelands försäkringar, är det någon som känner till dessa och har erfarenheter?
Publicerat Juli 1, 200916 yr Har sveland men har aldrig haft någon skada som jag kunnat nyttja försäkringen till. gjorde ett halvhjärtat försök att få användbarhets ersättning när jag fick HD på min wachtel hane och inte skulle kunna använda honom i avel.. gick icke.. själv funderar jag på att säga upp mina försäkringar.. en chansning, men dom små skadorna har jag råd med och är det stora skador på hundarna kanske man ändå borde låta dom jaga vidare någon annanstans..
Publicerat Juli 1, 200916 yr MKJ- min erfarenhet är begränsad till att vara ombud för part i tvist om försäkringsersättning, de är i det läget lika dåliga som alla andra bolag. Du är ju en handlingens man, se till att få tag på avdelningschefen, tala klartext med denna/e och fråga vad han vill göra i framtiden. Att byta till Sveland kanske iofs är en sådan besparing, 30%= 10 800 kr sväljer ju kostnaderna för hunden under första året att det är motiv nog. /Christian
Publicerat Juli 1, 200916 yr Magnus, jag har haft Sveland på 3 hundar nu och upplevt dem som rätt skapliga. Nu har det inte varit några jätteärenden på några av hundarna men vår gamla jämte och den nuvarande labben har båda två varit inlagda för övernattning av olika skäl och än så länge har ersättningarna kommit utan knot.. Vet dock inte vad detta är värt, Henrik
Publicerat Juli 1, 200916 yr För det första så är det skit illa av agria att inte återkomma till dig. klent rent av. Sen tror jag inte det spelar någon roll vilket bolag man h ar , alla ägs av alla och är lika dåliga på att bemöta kundernas vilja. Vi är ju deras kassa ko och kan de spara pengar någonstans så gör de det. Själv har jag Folksam på min gycke och som tur är aldrig varit inne med henne i något ärende. Drevern har vi Agria på så även den andra som vi fick ta bort, Agria skötte sig den gången. Själv är man med "nästan" helkund hos LF kanske skulle fundera på något annat jag med. ALla ger en bra dealar när man teknar försäkringen men sedan skiter de i en. /Lasse
Publicerat Juli 1, 200916 yr Författare Hmm, ett försäkringsbolag måste iofs få ställa frågor, men dom är korkade som inte ser till helheten. Helheten skickar dom ju ut till mig som kund varje år där varje försäkring med förfallodag är listad och hur mycket "länsbonus" man får Kanske värt att kasta ett getöga på det innan man börjar jamsa om peanuts. Men Agria sysslar ju också med häst och kattägare, så att vara misstänksamma hör kanske till jobbprofilen. Saknar verkligen jaktkompetensen hos dom jag snackat med emellertid. Agria är ju ett dotterbolag, liksom sak, liksom jordbruk etc. Betalade försäkringen på en av 4 hjulingarna i dag och har 7 olika BG/PG bara till länsförsäkringar på internetbanken. Skall kolla upp Sveland för jyckarna, frugan jobbar på Swedbanken och dom har egna försäkringar, dock inte riktigt med samma bredd som LF ännu men värt att kolla upp då personalrabatten är värd en del. 36000, en tysk sidolåsare varje år
Publicerat Juli 1, 200916 yr Skönt att Zeldas uppfödare är Agriaombud, känns iaf bra En översyn av djurförsäkringsbolagen gjordes för ett tag sedan och man hittade fler och fler anmärkningar på där de har olika brister av olika dignitet. Vad gäller standardåkommor såsom sårskador, akuta åtgärder av olika slag, de flesta operationer mm, så är de alla ganska likvärdiga. Det är när det gäller långtgående sjukdomsutredningar som de skiljer sig - till exempel hormonella störningar, tumörer av olika slag inkl. behandlingar av dessa, blodsjukdomar, samt en stor del av de för de olika raserna typiska ärftliga sjukdomarna. För jakthundar resonerar jag att min hund ska kunna få akut hjälp av olika slag. Skulle det bli fråga om en långtgående sjukdomsutredning, vilket vanligen sker för ägarens skull, inte djurets, så resonerar jag som så att då är det bättre att låta hunden gå till de sälla. Således väljer jag den billigaste försäkringen som täcker de akuta åtgärder en jakthund kan råka ut för. Alla bolag täcker detta och valet blir enkelt - den billigaste. För avelshundar, fina och konstiga rashundar, tanthundar, fulhundar, sällskapshundar och sådana som man till varje pris vill ha i livet, så måste man gå igenom bolag för bolag och jämföra. Men där stod sig Sveland mycket bra, vill jag minnas. Det är en djungel, onekligen men att inte ha jycken försäkrad kan vara lagom kul när något väl händer. Ofta går det ju 6-8 år och allt är lugnt och man tänker "ah, det har ju inte hänt nåt på sju år så jag kan lika gärna säga upp försäkringen". Och vips så måste hunden avlivas pga att man inte har råd, eller så är man 10-40 000 fattigare...
Publicerat Juli 2, 200916 yr För egen del har jag haft en del goda erfarenheter av Agria. HAr väl haft 5-6 hundar som jag har haft anledning att ha med dem att göra. Aldrig några problem faktiskt. Men då har jag gjort det enkelt för mig och helt enkelt kör på direkt reglering hos veterinären. Har då även haft reglering från Vet i Norge, en dolda fel försäkring på en valp och ltie av varje som funkar förvånadsvärt bra. Sveland, som hustrun har till sin hund är jäkligt styriga. Ville göra en OP för att slippa ett våteksem som under 3-4 års tid alltid återkom. Det gick itne ta på försäkrnignen då det sågs som kosmetisk operation då det var frågan om att fixa till ett hudveck i mungipa. Så enligt Sveland var det bättre att hunden fick gå på antibiotika 3-4 ggr per år år, samt tvätta och smörja mungipan varje dag, än att operera. Numera har vi inte Sveland och så lär det nog förbli..
Publicerat Juli 2, 200916 yr tror att alla försäkringsbolag har sina fel och brister... går bra sålänge man är en duktig kund som betalar men när det blir att dom ska betala då... har haft Agria i 20 år först till hästarna och sedan blev det till hundarna och alltid varit nöjd med dem, men efter min diskution med Agria i vintras om min gamla tik som fått knutor på äggstockarna veten rådde till att ta bort allt då det annars kommer leda till livmoderinfl. hade många o lååånga diskutioner med Agria som menade på att dom ersätter inga kostnader som är förebyggande!! det är inte säkert det blir problem?? och hur blev det? jo torsdagen före midsommar ser jag att det hänt något med tiken skyndar in till vet och visst hade det blivigt livmodersinfl. blev op samma dag som tur är mår hon bra och ja Agria fick betala kalaset men nu när vi skaffat en tikvalp vågar jag inte låta henne vara försäkrad i Agria pga om hon skulle få samma problem när hon blir äldre så vill jag ju ta bort livmodern INNAN det blir problem så min gamla tik och gamla hästen som går hemma är de sista djuren som jag har försäkrade i Agria. Har inte bestämt mig ännu vad det blir för försäkringsbolag utan letar för och nackdelar med alla.
Publicerat Juli 2, 200916 yr Jag har mina 3 kräk försäkrade i Agria. Och jag har aldrig haft några problem med reglering. Kan bara säga att jag är nöjd med dem. Har ju ändå blivit en hel del turer till vet. med hundarna. Skabb, borelia, rävbett, huggormsbett, hjärtfel osv.
Publicerat Juli 5, 200916 yr Författare Skall kolla med Folksam också, såg att dom gjorde ett utspel om att man inte hade självrisk efter vildsvin eller rovdjur. Frågan är väl vad självrisken blir om dom blir påkörd eller nåt annat?
Publicerat November 25, 200916 yr Författare Valde tillslut Folksam på hundarna, dagen efter jag betalade premien bröt valpen benet. Upplägget var väl standard med typ 2000 i självrisk och 20% på löpande kostnader. Det gick i taket ganska precis, dvs hela kalaset har gått på 50000 kronor, varav 10 privat. Idag är jag väl mitt i rehabträningen, han blir starkar och jag gjorde slut röngen på Strömsholm förra veckan. Har besökt Strömsholm 7 ggr och Ultuna 4 ggr så här långt, Ultuna endast för bandageomlägg och rehab trots att det är 10 mil närmare enkel resa. Många semesterdagar har det blivit. Om Folksam kan jag bara säga goda saker, trevligt bemött och uppmuntrande. Visste inte ens att dom betalde 3000 i ersättning för rehab heller - dom ringde upp och berättade. Bara hoppas att han kan betala av detta i jaktupplevelser nu.
Publicerat November 25, 200916 yr Nu är det väl gammalt! men i mina ögon är det väl självklart att det skall framgå på kvittot från vet vilket djur det är som är behandlat. Tror inget bolag hanterar det annorlunda. Sen kan jag hålla med om att det är dåligt att inte svara på dina samtal/meddelande osv men det är nog snarare en enskilld hanläggare som skall ha på nöten. Skönt att de löst sig iaf och hoppas jycken blir bra.. /Petter
Publicerat November 26, 200916 yr Författare Nu är det väl gammalt! men i mina ögon är det väl självklart att det skall framgå på kvittot från vet vilket djur det är som är behandlat.Tror inget bolag hanterar det annorlunda. Sen kan jag hålla med om att det är dåligt att inte svara på dina samtal/meddelande osv men det är nog snarare en enskilld hanläggare som skall ha på nöten. Skönt att de löst sig iaf och hoppas jycken blir bra.. /Petter Du jobbar in inte i servicesektorn hör jag Mitt namn och person nummer stod på alla fakturor, tillika att behandlingen avsåg hund, på alla fakturor utom en stod hundens namn. Man bemödade sig inte att ringa utan skickade ett stöddigt brev, man besvarade inte uppringning och ringde inte tillbaka, detta gällde såväl handläggare som chef. Är det rimligt att bli upprörd på en sådan tjänste leverantör? Det vore nåt helt annat om jag vore en person som inte skött mina åtaganden. Försäkringsbolagen har en del att lära sig i "yes I can skolan". Bankerna har varit lika rigida men har fått anpassa sig. Du flyttar ett lån på 2 minuter i dagens läge. Gillade verkligen hur Folksam jobbade. Fick dock ett bra tillfälle att ge tillbaka på Agria när dom ringde och påpekade att mina hundar var oförsäkrade, vilket dom naturligtvis inte var. Hoppas att det hettade till rejält under nåt arsle efter det. Nej - aldrig mer Agria! Har numera flyttat alla hemförsäkringar och fordon till Swedbank och barnen till Folksam. Det enda som ligger kvar är mina fastigheter och våra liv/sjukförsäkringar. När dessa förfaller flyttar jag dom också. Utmana era försäkringsbolag, precis som era banker. Du köper en tjänst och en service, och service skall du ha.
Publicerat November 26, 200916 yr Du jobbar in inte i servicesektorn hör jag Mitt namn och person nummer stod på alla fakturor, tillika att behandlingen avsåg hund, på alla fakturor utom en stod hundens namn. Man bemödade sig inte att ringa utan skickade ett stöddigt brev, man besvarade inte uppringning och ringde inte tillbaka, detta gällde såväl handläggare som chef. Är det rimligt att bli upprörd på en sådan tjänste leverantör? Det vore nåt helt annat om jag vore en person som inte skött mina åtaganden. Försäkringsbolagen har en del att lära sig i "yes I can skolan". Bankerna har varit lika rigida men har fått anpassa sig. Du flyttar ett lån på 2 minuter i dagens läge. Gillade verkligen hur Folksam jobbade. Fick dock ett bra tillfälle att ge tillbaka på Agria när dom ringde och påpekade att mina hundar var oförsäkrade, vilket dom naturligtvis inte var. Hoppas att det hettade till rejält under nåt arsle efter det. Nej - aldrig mer Agria! Har numera flyttat alla hemförsäkringar och fordon till Swedbank och barnen till Folksam. Det enda som ligger kvar är mina fastigheter och våra liv/sjukförsäkringar. När dessa förfaller flyttar jag dom också. Utmana era försäkringsbolag, precis som era banker. Du köper en tjänst och en service, och service skall du ha. Jodå jag jobbar med service.. Och ja jag hatar också att bli dåligt bemött av banker o försäkringsbolag eller vad det nu gäller. Alla bolag och banker är av samma skrot o korn, har man otur som i ditt fall att få en idiot till handläggare så är det surt. Men jag lovar dem finns på Folksam också.. Tyvärr!! Känns ju alltid skönt att kunna sätta tillbaks iaf.. Det ända jag menade var att det inte var konstigt att dem ifrågasatte vilken hund som var behandlad.. Dem kunde ha gjort det på ett snyggare sätt så hade det troligtvis löst sig. Typ ett samtal till vet eller dig. //Petter Tycker för övrigt det är konstigt att dem inte kräver id-märknings kontroll på kvittot från vet..