Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur nödvändigt med korn på en hagelbössa ?

Featured Replies

Publicerat

Jag sköt lite skeet igår kväll och började då diskutera med instruktören om dessa sk Easy hits som finns på var och varannan hagelbössa och även på min och hur nödvändiga dom egentligen är. När jag kom in i skyttet igår och duvorna började krossas blev jag medveten om att jag knappast tittar på kornet utan blicken är endast koncentrerad på duvan, och då är det väl onödigt med ett korn eller liknande eller har jag fel?

Det vet väl varenda jägare att skjuter man med hagel pekar man och trycker av men varför sitter det då korn på varenda hagelbössa?

Publicerat

Nu har jag varken sanningar eller någon stor erfarenhet att komma med, utan bara lite teorier kring det jag läst på andra ställen och det lilla jag själv upplevt.

Ett korn av s.k. easy-hit (som jag har på min side by side med) gör för mig att det är enklare att, vid bom, hålla koll på ungefär hur jag låg i förhållande till duvan.

Sedan är ett korn bra att ha vid skytte på stillastående djur, beroende på vilket överslag du föredrar.

Publicerat

För min del är det ett måste med Easy-Hit eftersom jag är extremt "dumögd", dvs högerskytt med vänsterdominant öga.

Blundar jag med vänster så har jag svårt att träffa när det går undan.

Raggarö

Publicerat
Jag sköt lite skeet igår kväll och började då diskutera med instruktören om dessa sk Easy hits som finns på var och varannan hagelbössa och även på min och hur nödvändiga dom egentligen är. När jag kom in i skyttet igår och duvorna började krossas blev jag medveten om att jag knappast tittar på kornet utan blicken är endast koncentrerad på duvan, och då är det väl onödigt med ett korn eller liknande eller har jag fel?

Det vet väl varenda jägare att skjuter man med hagel pekar man och trycker av men varför sitter det då korn på varenda hagelbössa?

Egentligen behövs det inte alls eftersom man inte siktar - man syftar längs spången. Men vissa klentrogna siktar och kan inte vara utan kornet, andra som har problem med svagt ledöga kan behöva kornet för att veta vart det är i förhållande till målet.

Jag lärde mig skjuta hagel med en gammal A5 utan vare sig spång eller korn.... Men den passade hysteriskt bra till min då 12-åriga kropp. Och det är egentligen det som räknas, passar bössan behöver man inte kontrollera var man har kornet i spången....

/T