Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite rävfrågor

Featured Replies

Publicerat

Som total rookie har jag lite funderingar om rävar, så jag tänkte passa på att ställa dem här. Vad jag vet har det aldrig bedrivits någon aktiv predatorjakt på vår mark, men jag är ganska sugen på att börja med det i höst. :lol:

1. Hur stor skada på annat vilt gör några rävar egentligen? Jag vet att här är minst ett rävgryt på vår mark, men jag tycker det verkar finnas ganska gott om hare och rådjur ändå. Är det så att harar och rådjur skulle öka massor i antal om jag började med predatorjakt här, eller kan rävarna ha hittat andra födokällor? Lever kanske på sork? (Blivit vegetarianer kanske :lol: )

2. Hur pass fientliga är rävar och grävlingar mot varandra? Här finns båda delarna, och märkligt nog tycks de följa ungefär samma stråk, och man ser dem ofta på ungefär samma ställen (inte samtidigt dock).

3. Är det risk att man utrotar rävarna från sin mark om man jagar dem för hårt? Eftersom jag vill ha lite av varje på marken så vill jag inte bli av med någon art helt och hållet, men det är kanske ingen risk med rävarna?

Min syn på rävarna kommer kanske ändras när jag kommer igång och jaga ordentligt, men tills dess vill jag inte utrota dem iaf. :lol:

Publicerat

Räven kan ställa till med stor skada på övrigt villt. Om det är dåligt med sork så ger dom sig på blandannat Skogsfågeln tar kycklingar och ägg. rådjurs kidden är begärligt för Räven.

Sen är det även bra att hålla efter Räven så att risken för rävskabb minskar. Om du ser en Räv med Skabb ska den skjutas den lider av det.

JAg anser att vi ska hålla efter Räven men vill inte utrota Räven.

Det finns ett gäng driftiga Rävjägare här på forumet. Så du kommer att få svar på dina frågor.

Publicerat
Som total rookie har jag lite funderingar om rävar, så jag tänkte passa på att ställa dem här. Vad jag vet har det aldrig bedrivits någon aktiv predatorjakt på vår mark, men jag är ganska sugen på att börja med det i höst. :lol:

1. Hur stor skada på annat vilt gör några rävar egentligen? Jag vet att här är minst ett rävgryt på vår mark, men jag tycker det verkar finnas ganska gott om hare och rådjur ändå. Är det så att harar och rådjur skulle öka massor i antal om jag började med predatorjakt här, eller kan rävarna ha hittat andra födokällor? Lever kanske på sork? (Blivit vegetarianer kanske :lol: )

2. Hur pass fientliga är rävar och grävlingar mot varandra? Här finns båda delarna, och märkligt nog tycks de följa ungefär samma stråk, och man ser dem ofta på ungefär samma ställen (inte samtidigt dock).

3. Är det risk att man utrotar rävarna från sin mark om man jagar dem för hårt? Eftersom jag vill ha lite av varje på marken så vill jag inte bli av med någon art helt och hållet, men det är kanske ingen risk med rävarna?

Min syn på rävarna kommer kanske ändras när jag kommer igång och jaga ordentligt, men tills dess vill jag inte utrota dem iaf. :lol:

.Tror det blir rätt svårt att utrota dom:P Eller rättare sagt omöjligt. Du kan skjuta hårt på rävstammen men när en försvinner vandrar det tillslut in en ny. En nergång kan du få och det gynnar helt klart resterande småvilt. Du behöver verkligen inte vara rädd om rävarna du har. Och som jag har förstått så huserar du nån stans nere i skånetrakten o där finns det en bra mkt tätare rävstamm än tex i norr.

Publicerat

Man kan ju självlart utrota vilket djur som hällst om man ger sig tusan på det...

Men så länge inte inte grannarna gör det samma så är det lugnt, och som det ser ut så vitt jag vet så är det ont om rävjägare för tillfället.

Vet nån om räven självklart äter gnagarna hällre än skogsfågel och kid?

Publicerat

Inte behöver du vara rädd att utrota räven. Ca 5-6 km från mig sjuter enk ille ca 40-60 rävar om året på 4-5 åtlar.

Inte ser jag någon minskning av rävarna här och eftersom han kan fortsätta att skjuta så mycket räv så borde det vara så att de vandrar in i nya revir att eftersom en försvinner.

Har sett någonstans att räven kan ta upp emot 30% av rådjurskidden, om det stämmer eller inte kanj ag inte svara på men det går ju att ta reda på.

Lycka till.

/Lasse

Edit: En stor dödsorsak bland nyfödda kid är predation från räv där räven kan ta upp mot 30 procent av de nyfödda kiden när de ligger och trycker i högt gräs.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5djur

Publicerat
Inte behöver du vara rädd att utrota räven. Ca 5-6 km från mig sjuter enk ille ca 40-60 rävar om året på 4-5 åtlar.

Inte ser jag någon minskning av rävarna här och eftersom han kan fortsätta att skjuta så mycket räv så borde det vara så att de vandrar in i nya revir att eftersom en försvinner.

Har sett någonstans att räven kan ta upp emot 30% av rådjurskidden, om det stämmer eller inte kanj ag inte svara på men det går ju att ta reda på.

Lycka till.

/Lasse

Edit: En stor dödsorsak bland nyfödda kid är predation från räv där räven kan ta upp mot 30 procent av de nyfödda kiden när de ligger och trycker i högt gräs.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5djur

Svenska studier har visat att räv kan ta 60-90% av kiden i ett område med en frisk och talrik rävstam.

Räven kan aldrig utrotas - de har hög spridningsförmåga (liksom rådjur, märk väl!). Inte ens skabben klarade av detta.

En del jägare har provat med att på olika sätt gynna smågnagarpopulationen - utfodring (hästgödsel/spannmål i stenrösen), skydd mm) och på så sätt sett att rävpredation på rådjur och hare minskat. För räven förefaller det vara så att de hellre går på lättfångat byte, oavsett storlek. Tror även det finns svenska studier på detta, men är lite osäker.

Hoppas du kanske blivit lite klokare och lycka till med predatorjakten!

Publicerat

Har hört ett taletsätt "För varje räv som skjut så sparas det 2 rådjur"

Publicerat

1. Hur stor skada på annat vilt gör några rävar egentligen? Jag vet att här är minst ett rävgryt på vår mark, men jag tycker det verkar finnas ganska gott om hare och rådjur ändå. Är det så att harar och rådjur skulle öka massor i antal om jag började med predatorjakt här, eller kan rävarna ha hittat andra födokällor? Lever kanske på sork? (Blivit vegetarianer kanske)

Svar:Räven kan göra ordentlig skada på övriga gräsätare och fåglar.

Det sägs att en rävhona behöver ungefär 1ton bytesdjur för att föda upp en rävkull.

1ton bytesdjur är kanske många tjädrar,rådjurskid och givetvis en hel del sork.

2. Hur pass fientliga är rävar och grävlingar mot varandra? Här finns båda delarna, och märkligt nog

tycks de följa ungefär samma stråk, och man ser dem ofta på ungefär samma ställen (inte samtidigt dock).

Svar: Grävling och räv är inte så fientliga. Det händer ganska ofta att dom delar gryt.

Hur mycket närkontakt dom har i själva grytet kan jag inte svara på.

Svar: räven är väll som alla andra djur. Det finns inte exakt hur många som helst av dom.

Men att du skulle utrota dom är knappast möjligt.

Men visst kan du skjuta bort en revirhane+hona och dess kull om du tex jagar med åtel.

Men det kommer ju alltid nya revirsökande ungrävar.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar! ^_^

Då blir det till att leta upp nån lämplig åtelplats inför hösten då, sen får vi se hur det går :D

Publicerat

börja åtla redan nu för bästa resultat ^_^

Publicerat
Som total rookie har jag lite funderingar om rävar, så jag tänkte passa på att ställa dem här. Vad jag vet har det aldrig bedrivits någon aktiv predatorjakt på vår mark, men jag är ganska sugen på att börja med det i höst. :)

1. Hur stor skada på annat vilt gör några rävar egentligen? Jag vet att här är minst ett rävgryt på vår mark, men jag tycker det verkar finnas ganska gott om hare och rådjur ändå. Är det så att harar och rådjur skulle öka massor i antal om jag började med predatorjakt här, eller kan rävarna ha hittat andra födokällor? Lever kanske på sork? (Blivit vegetarianer kanske :P )

Jag skjuter ganska mkt räv på min mark och kan inte säga med säkerhet att jag fått så mkt mer rådjur ,men det kanske har att göra med att allt fler bönder slutar att odla och betena tynar bort. Men harar har det med stor säkerhet blivit fler av.

De samspelar ganska bra , när maten börjar tryta så sover grävlingen så det är inte så stor konkurens om födan heller.

Lycka till.

Spontant skulle jag påstå att du kan skjuta mkt mer räv än grävling. Man blir lika förvånad varje gång man skjutit 2 rävar på vakjakt för att nån dag senare skjuta ytligare 3 st på kanske en timma osv. Och grävlingen är mer än bo/äggplundrare än en småvilts predator, men tackvare det faller den in i predator facket ändå.

Min syn på rävarna kommer kanske ändras när jag kommer igång och jaga ordentligt, men tills dess vill jag inte utrota dem iaf. :PSå lätt är det inte att jaga räv , de har än förmåga att klara sig. Ett par stycken går lätt sen att komma över 10 eller 20 st då får man jobba lite. ;) Men jag tycker att du absolut ska börja med vakjakten, den är obeskriv bar när räven kommer lunkande i snön en månljus natt.