Publicerat Juli 2, 200916 yr Hur långt brukar ni låta era hundar simma när ni tränar dem, i minuter då? Har funderat på de, brukar ju inte bli så många sådana svängar för egen del men nu är vi på g..... Tycker nästan det känns lite kort varje gång men det är svårt att veta hur tungt det blir för en hund.... Tackar och bockar för alla svar
Publicerat Juli 2, 200916 yr Bör finnas en del om detta på forumet om du söker. Jag brukar låta hundarna vänja sig vid vatten, vilket du redan gjort, kör lite intervall på 3-5min i början och sen ser man lite på hundarna hur de mår, ta det lungt i utökningen men en kvart klarar de om de har bra teknik sen kan du dubbla och beroende på grund och hur de mår så kan du köra 45min utan problem, tänk efter vad du vill med träningen, kanske köra 3x15min istället för 45min non stop, även 10 x 5min ger bra träning som man kan kolla av hunden efter, kört ett par tre pass om dagen med dessa under dagar som dessa när det är runt 30 grader.
Publicerat Juli 4, 200916 yr Författare Ok ja jag har kört ca 5 minuter nu några gånger och får nog minst fördubbla de då två av hundarna drog iförrgår, en fick jag hämta på polissstation och en kom hem 8 timmar efter de drog:( Har ikväll kört ca tio minuter och det är full fart på dom ändå så nästa sväng kör vi nog 15 min... Sen får man väl ta två sådana svängar osv.... Men det verkar inte då inte ta musten av dom då dom orkade jaga hela natten........ Tack för svaret iaf det ger ju en bra uppfattning och intervallerna va ju också bra........
Publicerat Juli 4, 200916 yr Kul med denna tråd. Tog upp det i disskution lite grann idag hemma hos hippen. Det jag funderar lite över är. Vilken sorts träning ger det hunden. Mera styrka eller mera kondis eller en blandning. ? Har en jämthund som vägrar cyklas med längre sträcka än 1-2 km. Efter det så är det tvärstopp. Har börjat köra simmning med henne och det tycker hon om bättre. Men jag får inte hunden "trött" på nått sätt. Hon är helt obemärkt efter ha simmat 45 min i hygglit tempo. Bör tillläggas att hunden inte har värst bra kondis i övrigt. Om jag referar´till hur hon jagar och hur hon har jagat Är rätt grön innom området simmträning och alla tips o visdommar vore fint. Känns som om man har henne att simma längre tid utveklar hon gälar o fenor.
Publicerat Juli 5, 200916 yr Författare Det jag hört är ju att det är den bästa träningen då den är skonsam mot leder och det ska tydligen ge väldigt mycket..... Gam tiken hon är lite lurig på det där, tror hon mest ligger och flyter och sparkar till då och då Men igår då vi hade henne kopplad så vart hon lite stressad tror ja och då pinnade hon på lite extra men det märktes inte på någon av dom att dom summit så det blir att öka rejält....,..... Svårt att veta hur tungt det går åt dom och man vill ju passa på att simma medans det är varmt i vattnet.. Men om du kör 45 min då borde det inte va nåra problem för våra då dom är i ganska bra form......
Publicerat Juli 5, 200916 yr Det beror helt på tempot, som Ingo79 skrev så ligger en del och flyter och bada är inte speciellt tungt, med lite tempo så bygger det muskler över stora delar av kroppen, mer än löpträning nästan som löshundsträning men inte på samma sätt, simträningen ger mycket i förebyggande syfte, små muskler i kroppen som stärks, ungefär som på en människa, simma 45min så känner du att du blir matt på ett annat sätt, man ska inte bara simträna men perrfekt träning under den varma perioden då dra däck och cykel sliter mer än bygger på hundarna, dock har jag själv tagit en promenad på 4-5km varje dag så de får röra sig lite i värmen och känna på hur det är, det som inte dödar det härdar vet du väl, en hund som fått värmeslag är dock alltid känsligare i framtiden.
Publicerat Juli 5, 200916 yr Simtränar då & då med både taxen & rysstövaren. Gammeltaxen brukar jag bara gå ut på stenarna o släppa i så hon får simma iland. men häromdagen när jag släppte i henne så simmade hon kanske 1 meter sen såg man bara bakdelen försvann ner i vattnet sen försvann hela taxen . Vet inte vad som hände med henne, fick iallafall stoppa ner handen i vattnet o dra upp henne. Väl uppe på stenarna fnös hon bara till sen gick hon iland . & det var 21 grader i vattnet så det var nästan badtemperatur för mej också