Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Patella luxation

Featured Replies

Publicerat

Patella luxation- knäleds problematik

Någon som har erfarenhet av detta med jakt hund?? Har en sådan åkomma på min beagle men har fått höra att det inte är så farligt i jaktsynpunkt om man stärker muskelaturen runt leden??

Publicerat

Om patellan luxerar (knäskålen hoppar ur led) så är det helt klart ett jätteproblem jaktligt sett.

Problemets storlek avgörs kanske i första hand beroende på grad av pl. Har hunden ettor är det inte säkert att det någonsin kommer att bli något problem, är det tvåor, så blir det förmodligen problem och har den treor blir det garanterat problem.

Publicerat
Patella luxation- knäleds problematik

Någon som har erfarenhet av detta med jakt hund?? Har en sådan åkomma på min beagle men har fått höra att det inte är så farligt i jaktsynpunkt om man stärker muskelaturen runt leden??

Det varierar med graden av luxation och individer. En del arbetande hundar kan mha träning stabilisera området, och det går även att operera (dyrt). Dock är prognosen alltid avvaktande och det är lämpligt att göra en preliminär bedömning hos en veterinär-ortoped/kirurg. En bekant hade en ung och lovande jämte som hade en medel-svår luxation vilket dessvärre inte löste sig med träning, så hunden fick åka. Beroende på hur gammal hunden är nu så kan man avvakta och se när skelettet är färdigvuxet innan man kollar upp den.

/jonas

Publicerat

jag hade en jämthund på ett år som fick det ena benet hade en 4 på en skala 1-4 det andra 3 vetrinären sa att det kanske skulle gå och jaga 1-2år utan åtgärd.Operation skulle vara bäst det var ovisst om det skulle bli lyckat hon fick gå till dom himmelska jakmarkerna.Det är i mina ögon ingen ide att börja lägga ner pengar/tid på en sån hör stor defekt för hunden lider under behandlingen.Det var svårt att ta beslutet men det var det bästa för min hund ni har kanske annan åsikt

Publicerat

Tråkigt att läsa om din hund, men skala till 4?? Skalan för patella ligger mellan 0 (normal/UA) och 3.

Patellaluxation (luxatio patellae congenita)

Patellaluxation innebär att knäskålen (patella) kan förflyttas från sin normala position antingen utåt (lateral luxation) eller inåt (medial luxation). Det senare är det mest vanliga. Anomalin har en komplex bakgrund. Exempel på orsaker är: utplaning av knäskålens och/eller knäledens ledyta, utplaning av lårbenets rullkammar och/eller eftergift i knäledens ledband, ledkapsel och omkringliggande muskulatur. Förändringen kan även orsakas av felaktig vinkel mellan lårben och lårbenshals och/eller av onormal riktning på lårbensaxeln. Förändringarna i lårbenet kan i sin tur orsakas av felaktig mineral- eller hormonomsättning.

Många hundar med patellaluxation är symtomfria men felet kan konstateras genom palpatorisk undersökning av knäleden. Palpation innebär att man undersöker genom att bara använda händerna. I gravare fall uppträder återkommande eller konstant hälta. Om knäskålen är permanent luxerad får hunden en typisk, knäande gång. För finsk spets och affenpinscher registreras patellastatus i SKK:s centrala register.

De kliniska fynden graderas därvid på en skala från 0 till 3:

0: Normal

Grad 1. Patella kan luxeras manuellt men återgår spontant till normalt läge.

Grad 2. Patella kan lätt luxeras antingen manuellt eller spontant och kan förbli luxerad.

Grad 3. Patella är permanent luxerad.

Medial patellaluxation förekommer något oftare hos tikar än hos hanhundar och främst hos hundar med kroppsvikt under 10 kg. Patellaluxation förekommer inom många terrierraser. Lateral patellaluxation förekommer sällsynt hos hundar av några medelstora raser. Prognosen vid operation är sämre än vid medial luxation. Eventuell arvsgång är inte fastställd.

Goda genetiska studier saknas, men det faktum att frekvensen varierar kraftigt mellan olika raser och mellan olika familjer är indikationer på att sjukdomen är ärftlig. Enkelt autosomal recessiv arvsgång har föreslagits men en vanligen accepterad uppfattning är att arvsgången är polygen. En hund med patellaluxation bör inte användas i avel och avelsdjur bör väljas från så bra kullar (hundar med friska knän) som möjligt.

Publicerat

Vetrinären som kollade jycken sa 4 på ena och 3 på andra.Han var kanske inte påläst/blandade ihop

• 2 years later...
Publicerat

Lyfter denna tråd då min jämte blev utdömd idag av vet. hur pass vanligt är detta bland jämtar?? registreras dessa defekter??

Publicerat

Lyfter denna tråd då min jämte blev utdömd idag av vet. hur pass vanligt är detta bland jämtar?? registreras dessa defekter??

Jämtar har jag inte en aning hur vanligt det är men jag hade en Laika som fick det nu i vinter och bland den rasen var det inte alls vanligt.

Det borde ju registreras tycker jag för det är väl medfött tror jag?

Publicerat

På människor uppkommer det oftast p.g.a. yttre påverkan.

Dock finns olika känslighet beroende på Valgusställning och Q-vinkel. (Vad det nu är..) Eller så beror det som i mitt fall på att man skurit bort delar av patella senan för att rekonstruera korsband...

Nej jag ser inget lustigt i att ha drabbats både av Patella luxation (som är vanligast bland tonårstjejjer) och bruten lårbenshals. Men mina kompisar skrattade ganska bra när jag fick "isprincessan" att läsa när jag låg på sjukhus. (Kanske även hade något att göra med att jag åkte skridskor när jag bröt benet...) Suck, OK det kanske är bättre att skratta än att gråta trotts allt... ;)