Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

OCW... eller andra metoder?

Featured Replies

Publicerat

Jag sitter med en ny bössa och skall leta fram lite laddningar, dels för att hitta något vettigt att jaga med men också för att se vad bössan klarar av. Jag grunnar på OCW-metoden. Det jag gillar är framför allt tanken att leta efter stabila laddningar där variationer inte ställer till så stora förändringar. Eftersom jag skjuter in nu under sommaren tänkte jag välja en OCW-nod i "överkant" för att förhoppningsvis få en laddning som är stabil också i lägre temperaturer.

Jag är alltså mer intresserad av att hitta en laddning som alltid skjuter mindre än 30mm/100m än en laddning som skjuter bättre än 20 "ibland" och framför allt är jag bara intresserad av skott med kall pipa... kan bli långa pass på skjutbanan - särskilt om man har en ljuddämpare... :)

Vad tror ni andra, är OCW humbug eller fungerar metoden? Eller har ni andra metoder för att snabbare och stabilare hitta rätt laddning för en pang?

MVH

HerrBerg

Publicerat

Jag tycker du tänker helt rätt att söka en stabil laddning istället för en som slumpar in super serier ibland. Sedan finns väl flera vägar fram till det målet och OWC är en som fungerar, sedan detta med kall pipa är även det rätt men jag skulle försöka få till något som sätter efterföljande skott på samma ställe. Det är inte roligt med bössor som kräver läsksskott och jag personligen tror att dem flesta inte beror på att pipan är ren eller kall utan att bössan inte ligger 100% i stocken är ett vanligt problem och även att man som skytt kräver ett sättskott är rätt vanligt.

Publicerat

Hej,

visst funkar OCW metoden men det är viktigt att man förstår begränsningarna (nu är jag i o f s övertygad om att Herr Berg gör det men jag har lärt mig att det är rätt många som läser dessa trådar och därför vill jag ändå passa på att klargöra några saker).

OCW metoden är alldeles utmärkt för att som Herr Berg är inne på hitta en stabil laddning givet att man redan är på dt klara med vilka komponenter du vill använda. Du kommer att få fram en stabil laddning baserat på ett visst krut, kula och tändhatt. Laddningen kommer att vara rätt stabil, med det menas att den skjuter likvärdigt även om de yttre omständighetrna varierar lite grann.

Däremot är det inget som säger att det är den "vassaste" laddning vare sig med avseende på precisionen eller hastighet.

För egen del brukar jag börja med att testa vilket krut som är lämpligast till en viss kula, här går jag framför allt på hastighet kontra tryck och hur jämna utgångshastigheterna blir och inte lika mycket på precisionen.

När jag har hittat en lämplig kombination brukar jag sedan gå över på att justera friflykten i jakt på precisionen.

På detta sätt så skjuts det rätt många skott och man brukar kunna få en rätt bra känsla för vilka laddningar som är stabila genom att jämföra träfflägen och träffbildernas utseende.

Det kan dessutom vara så att ljuddämparen kan ställa till det både med avseende på att träffläget blir annorlunda men också eftersom ljuddämparen kan bidraga till en högre Vo. Så länge som denna hastighetsökning är konstant har du inga problem men har du otur så ökar hastigheten i takt med att dämparen blir varm. Ett tips är att hålla koll på detta och klocka skotten i kronograf.

När det sedan gäller frågan om vad en kall pipa innebär för träffläget håller jag med Lars. Jag har många gånger upplevt skyttar som klagat på att deras bössa sätter det första skottet på annnat ställe än vad den gjorde vid det förra skjutpasset. Jag pratar då om våra PSG 90 där bäddningen som regel kan uteslutas som problemkälla utan det handlar snarast om att skytten inte "kommit in i matchen" förrän efter ett eller ett par skott. I och med att du får lite större marginal när det gäller en konsekvent rekylupptagning med monterad ljuddämpare så har du goda förutsättningar att klara dig från detta fenomen med din 308:a.

Däremot har jag och Lars lite olika uppfattningar när det gäller "problemen" med en ren pipa, med en ren pipa är det inte ovanligt att skottläget förändras men detta bör då också synas på kronografen. Det är bara att prova sig fram och det viktigaste när det gäller hur vapnet hanterar det första skottet ur en ren pipa är den invändiga finishen på pipan och jag är lite tveksam till att du kommer att kunna lösa "problemet" genom att byta laddning även om jag inte vill utesluta möjligheten.

Henrik

Publicerat
  • Författare
Det är bara att prova sig fram och det viktigaste när det gäller hur vapnet hanterar det första skottet ur en ren pipa är den invändiga finishen på pipan och jag är lite tveksam till att du kommer att kunna lösa "problemet" genom att byta laddning även om jag inte vill utesluta möjligheten.

Jo, för att tilta sannolikheterna i min riktning sköt jag 50 firelapping-skott, kanske att det fixar till pipan något invändigt. Hur som helst, Det skall bli spännande att testa hastighetsöningarna i varm dämpare. Skall försöka lappa ihop min kronograf efter att ha lånat ut den till Hipshot :rolleyes: och se vad som händer, men det troligaste är att det blir en räcka på 30 skott på 3 timmar, 6 minuter mellan varje skott med avtagen dämpare däremellan.

Publicerat
  • Författare

OK, det här var spännande! Just detta med att skjuta "round robin" på tavlorna var en bra idé, samtliga serier blev en smula utsträckta i sidan eftersom jag började få en sidvind från vänster under skjutningens gång. Men det gäller ju alla laddningar lika.

Jag skjuter alltså med ljuddämpare så det blev att skruva isär den efter varje skott och blåsa ur de heta krutgaserna, annars blir dämparen varm som fan och jag ville skjuta varje skott med "kall bössa". Av denna anledning har en del tavlor bara två skott, om en laddning är dödsdömd har jag inget skäl att fortsätta skjuta den laddningen, bättre att recycla kulorna.

OK, här kommer tavlorna som är de första jag skjutit med nya Remingtonen (jag har skjutit med bössan vid ett tillfälle tidigare, och träffbilderna då var sämre, men de var ookså från samma tillfälle då kikarsiktet havererade, så dessa räknar jag inte...).

OCW 165gr Hornady Interbond

Norma 202

44 10

43,6 9

43,2 8

42,8 7

42,4 6

42 5

41,6 4

41,2 3

Det började blåsa upp ordentligt rätt plötsligt, efter att jag skjutit tredje skottet på laddning 7, så jag bröt. Kan konstatera att bössan skjuter bäst vid vettiga laddningar. Jag har nollat kikarsiktet vid laddning 7 men kommer att testa återigen vid en vindfri dag, då med laddningarna

6

6,5

7

7,5

8

MVH!

/HerrBerg

post-226-1247553491_thumb.jpg

post-226-1247553500_thumb.jpg

post-226-1247553505_thumb.jpg

post-226-1247553511_thumb.jpg

post-226-1247553517_thumb.jpg

post-226-1247553523_thumb.jpg

post-226-1247553532_thumb.jpg

Publicerat

Såsom jag är "skolad" i OCW (från en rätt kort karriär inom bänkskytte) så börjar jag med att skjuta en stege med noll friflykt. Det är viktigt att kunna jämföra träffläget i höjd mellan de olika laddningarna. När man sen hittar en platå så tar man den laddningen och laddar en stege med den laddningen och varierar istället friflykten. Sen skjuter man dessa och kollar vilken friflykt som ger bäst precision. Därefter är man i princip hemma, fast om man ska vara riktigt korrekt så ska man fortsätta ett tag till - ta den friflykten och ladda upp en ny stege med olika laddningar. O.s.v. tills man har en vinnare. Precis som Henrik påpekade så har man då hittat den tåligaste laddvikten och den lämpligaste friflykten för just det krutet, den tändhatten, och den kulan. Det är inte säkert att det är den laddning som skjuter tätast, men det är den laddning som tål mest variationer i temperatur (hos krutet) och variationer i krutmängd (om vi leker med tanken att krutmåttet skulle spöka lite här och där).

Jag är nyfiken på hur du i dina laddningar bedömer vad som är bra/dåligt, och hur du går vidare?

Publicerat

Visst verkar kulan lira bäst mellan laddningen 6-8, jag skjuter alltid dessa tester utan justering på kikaren och på en tavla där man lätt kan följa träfflägets förflyttning. Just detta med stabilt träffläge trots varierade laddning är det jag söker för jakt och långhållsskytte. Så ditt upplägg verkar klockrent om du nu skjuter nästa test med träffläget i ringen och utan justering.

Publicerat
  • Författare

Jo, jag har inte justerat kikarsiktet mellan dessa tavlor. Gårdagens session blev lite kortare än jag tänkt mig på grund av en stygg vind som blåste upp. Kikarskitesfixandet efter avslutad skjutning var helt enkelt för att ha en bra laddning för att dräpa rävvalpar med i kväll :lol:

Eftersom det är en Remington700 med max 72mm patronlängd så blir det lite sådär med friflykt och kulor mot bommarna.

Men hur som helst, nu har jag en fingervisning om var någonstans bössan gillar laddningarna och jag kommer att ge mig in i nästa provskjutning mer koncentrerad på detta intervall. Vi får se var det landar.

Publicerat

Jag tror du är hemma redan med nr.7 att skjuta en stege med 0,2gr intervaller med en .308 tror jag blir svårt att spåra förändringar som krutet skapar. Jag skulle hellre satsa på fler skott inom intervallen 42-43,5gr.