Publicerat Juli 5, 200916 yr Hej Jag tänkte börja fodra lite änder nu och undrar om någon vet en bra foderspridare som skulle kunna passa till detta. Jag tänkte bygga en flotte och ha den en bit ut i en dam och på denna ha en spridare så jag vill ju inte att den sprider en stor cirkel. Något tips? Sen undrar jag även lite över fodervalet. Funkar tex korn eller är de bara vete som gäller?
Publicerat Juli 5, 200916 yr Bygg en flotte, och sedan sätter du ett vanligt pvc rör (som fylls med foder) som slutar i ett fodertråg så efterhand som de äter fylls tråget på. Ett tak behövs också så fodret inte blir vått och äckligt... Korn till änder och vete till fasaner, så har jag fodrat... Men någon med större kunskap kanske har en annan synpunkt. //Crow
Publicerat Juli 6, 200916 yr Hur ofta kan du besöka foderplatsen? Det finns en del att läsa om detta ifall du kollar in tråden Utfodring av Änder, under Fågeljakt tror jag den ligger.. OM jag nu skulle fodra med spridare hade jag valt en riktigt bra spridare som man verkligen kan lita på! Det är viktigt att det alltid finns mat till änderna. Pfeiffs är väl den spridare som är mer tillverkad för yrkesmässigt bruk. Tror Light modellen ligger runt 2000:- + batteri(12v), tunna och ställning.
Publicerat Juli 6, 200916 yr Författare Hur ofta kan du besöka foderplatsen?Det finns en del att läsa om detta ifall du kollar in tråden Utfodring av Änder, under Fågeljakt tror jag den ligger.. OM jag nu skulle fodra med spridare hade jag valt en riktigt bra spridare som man verkligen kan lita på! Det är viktigt att det alltid finns mat till änderna. Pfeiffs är väl den spridare som är mer tillverkad för yrkesmässigt bruk. Tror Light modellen ligger runt 2000:- + batteri(12v), tunna och ställning. Det blir nog bara 1-2 ggr per vecka