Hoppa till innehåll

Flugbindning


Jämta

Recommended Posts

Har ju genom mina fjäderfän en del tuppar och eftersom maken binder flugor, så kan kan ni nog räkna ut resten :rolleyes:

Frågan jag funderar över är hur bäst preparera tuppnackarna så att de håller och inte surnar/blir dåliga på annat vis, när tupparna är nackade och nackarna avflådda?

Kan man "bara" skrapa, salta och låta torka, eller krävs någon form av beredning? Om så; någon som vet vad och hur?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ju genom mina fjäderfän en del tuppar och eftersom maken binder flugor, så kan kan ni nog räkna ut resten :rolleyes:

Frågan jag funderar över är hur bäst preparera tuppnackarna så att de håller och inte surnar/blir dåliga på annat vis, när tupparna är nackade och nackarna avflådda?

Kan man "bara" skrapa, salta och låta torka, eller krävs någon form av beredning? Om så; någon som vet vad och hur?

Det måste behandlas mot alla parasiter, annars blir ert andra flugbindningsmaterial uppätet =) Jag själv vågar inte svara på vad man ska använda, har själv letat utan att hitta ngt att tvätta skogsfågelskinn med av samma anledning.

Även om man tvättar det är det extreeeemt viktigt att skilja det egna materialet från köpematerialet. Det är INTE kul när material för tusentals kronor blir uppätet av småkryp =(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänka lägga nackarna i frysen några veckor för att ta död på ev. dylika kryp :D

Enligt uppgift ska det inte räcka med frysen =) De hamnar i dvala de små liven och vaknar upp igen när det blir varmare =)

Jag tror de måste tvättas med några mer eller mindre onyttiga kemikalier för att det ska gå vägen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns eller fanns ett medel som heter wapona som man använder mot kvalster och småkryp.

De säljs i block om ca 10x15 cm och man klipper bort en liten bit och lägger i en påse tillsammans med nacken eller den del du vill sanera.

Den går/gick i alla fall att få tag på i Norge för några år sedan.

En bit stor som en sockerbit räcker för att sanera ca 3m3 luft, så den är dryg.

Gul till färgen är blocket.

Lycka till och hoppas du kan få tag på Waponan, då den är superbra.

MVH

Roggman 66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

borde inte Virkon-S funka fint?

Mvh Stefan.

Virkon-S torde ju vara dunder till detta!!

Någon som provat?

//Niclas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klipp av en bit med malmedel och lägg ner i fjäderpåsen.

luktar kanske lite när duy tar fram nacken igen men det reder snart ut sig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där sade du nått.. Virkon borde kanske funka..

Ska testas, även fast de befjädrade ser krypfria ut ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit rätt på några skinn av gräsand och någon harmask. Jag har skrapat skinnen med en sked och sedan saltat och använt sågspån för att dra ut kvarvarande fett. Skinnen har jag gett en snabb omgång av radar och sedan har de fått torka uppspikade på en träskiva. Sedan har jag fryst tagit upp och fryst igen ett par gånger för att vara på den säkra sidan. Råkade ut för pälsängrar i materialet för ett tiotal år sedan och det var inte kul. Några lufttäta plastbackar och radar löste det problemet men dom hann förstöra ett antal nackar. ;)

Förr användes skvattram och malört som malmedel, hur effektivt det är har jag ingen aning om men tdligen så innehåller båda ämnen som inte är nyttiga att inandas för kryp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen flugbindar. men jag frågade en flugbindare och frågade om han var intreserad av att köpa nån tuppnacke av mig när jag (ville ha lite mat) skulle nacka några tuppar. Då sa han att det bara var vissa raser av höns som användes för flugbindning, så han var inte sugen på att köpa några nackar av mig så det blev rävåtel av det,, men jag har ganska mycket Påfågel fjädrar som jag inte vet vad jag ska göra med,, så är det nån som binder flugor och vill köpa lite så hör av er,

Men jag har funderat på att göra fiske flugor till örhängen. man nyper av hulling och rullar ihop krokböjen, då är det ju inte så noga på flytförmåga på "flugan" så då går det nog att använda dom tuppnackarna man får av sina tuppar,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Har ju genom mina fjäderfän en del tuppar och eftersom maken binder flugor, så kan kan ni nog räkna ut resten ^_^

Frågan jag funderar över är hur bäst preparera tuppnackarna så att de håller och inte surnar/blir dåliga på annat vis, när tupparna är nackade och nackarna avflådda?

Kan man "bara" skrapa, salta och låta torka, eller krävs någon form av beredning? Om så; någon som vet vad och hur?

Bästa att bara dra av hacklen från skinnet och tvätta i lite diskmedel, låt torka och packa ner i tex en plastficka. Då slipper man all ohyra (or) som annars är omöjlig att bli av med.

Har haft hjort svansar liggande i sprit i ett halvår, trots de helt uppätna efter några månader i det torra. Trist men så är det.

Kan man få tag i formalin då är ju saken biff, då blir det ingen ohyra :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen flugbindar. men jag frågade en flugbindare och frågade om han var intreserad av att köpa nån tuppnacke av mig när jag (ville ha lite mat) skulle nacka några tuppar. Då sa han att det bara var vissa raser av höns som användes för flugbindning, så han var inte sugen på att köpa några nackar av mig så det blev rävåtel av det,, men jag har ganska mycket Påfågel fjädrar som jag inte vet vad jag ska göra med,, så är det nån som binder flugor och vill köpa lite så hör av er,

Men jag har funderat på att göra fiske flugor till örhängen. man nyper av hulling och rullar ihop krokböjen, då är det ju inte så noga på flytförmåga på "flugan" så då går det nog att använda dom tuppnackarna man får av sina tuppar,,

Påfågelfjädrar är skitbra till bindning av t.ex. Red Tag med fler.. Fråga runt bland dina fiskekompisar om dem vet ngn som kan köpa.. :rolleyes:

Känns lite långt att skicka påfågelfjädrar till norra Jämtland.. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle ju va intressant å veta vad de behandlar tuppnackar å skinn med från "beredningen" av dessa flugbindningsmateriel. De luktar ju rent utav sa#%n...

Frysen räcker inte, det har jag testat...

Svansar däremot verkar inte behövas mer än infrysas och sen torkas för att stoppa. Jag har ekkorsvansar till flugbindning och de har klarat sig orörda i många år nu!

Ps. Jämta: När blir flugbindningskursen av då? Hörde ryktas om nåt sånt...blev lite sugen på bättra på kunskaperna lite!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den har startat upp redan och hunnit vara några gånger. Måndagar kl 18:00, men inte nu på måndag, för till veckan knallar maken + faderskapet efter Ransarån och flugfiskar sig fram :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den har startat upp redan och hunnit vara några gånger. Måndagar kl 18:00, men inte nu på måndag, för till veckan knallar maken + faderskapet efter Ransarån och flugfiskar sig fram :)

Sedär...jaja man får väl knåpa på själv. Det brukar inte bli så ofta numera...fisket har lixom fått stå tillbaka lite för jakten sen man skaffade hund.

Sen finns det numera billiga jättefina flugor att handla via nätet...så man kan stressa av lite och lägga tid på annat. Men under sjukdagar är det en trevlig avkoppling!

Ja men då får vi hoppas att de får bättre väder till veckan då...!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ja "Tjabben"

Man kan kanske ha tocken däringa "Knytkalas"... :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bästa att bara dra av hacklen från skinnet och tvätta i lite diskmedel, låt torka och packa ner i tex en plastficka. Då slipper man all ohyra (or) som annars är omöjlig att bli av med.

Har haft hjort svansar liggande i sprit i ett halvår, trots de helt uppätna efter några månader i det torra. Trist men så är det.

Kan man få tag i formalin då är ju saken biff, då blir det ingen ohyra :P

Och det blir troligen ingen fisk heller då de har ett alldeles fantastiskt luktsinne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om man lyckas ta kål på allt som finns från start, så kommer det snart nya små liv som nosar sig fram till potentiell föda... Krävs någon form av gift/avskräckande medel, eller att man förvarar det hela nedfryst eller hermetiskt inneslutet hela tiden med andra ord.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tidigare så fanns Borax att köpa i pulverform på apoteket, det är bra mot ohyra och används då man ska preperera djurdelar. Jag höll på lite med att stoppa upp djur då jag var yngre och då fick jag tipset om att använda Borax, det funkade helt ok.

Om det sedan funkar så himla bra att använda nackar från vanliga "bondhöns" till flugbindning låter jag dock vara osagt men man kan ju alltid prova...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...