Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad ska man välja???

Featured Replies

Publicerat

Mitt sikte, ett buschnell 1.5 - 6 x 40, har pajat och jag funderar på att köpa ett nytt. Då är frågan, vad ska mna välja? Jagar älg, rådjur, bäver, toppfågel, osv så jag vill ha en kikare som jag kan ha på passet, alltså 2 ggr förstoring(en del älgpass är j_vligt trånga) men samtidigt ett som funkar vid smygjakt på rådjur och toppfågel. har funderat på ett Leupold VX II 2-7 x 33. Vad tror ni om det? Finns det andra val som är bättre? Swarovski och siezz är nog lite för dyra för mig som student..:) Är tacksam för alla förslag!

/Erik

Publicerat

jag tycker personligen att 7ggr är alldeles för lite för toppfågel. har just nu en helia 3-9x42 och tycker även här att 9ggr är för lite. men det duger. hade själv samma problem nu i våras och då bestämde jag mig att lägga ner en  slant extra och köpa mig ett kvalitetssikte som ändå är snäppet under dem allra dyraste som jag också jagar allt med. och då blev det en 3-9x42. kanske öppna riktmedel kan vara ett alternativ för dem riktigt trånga älgpassen?

Publicerat

Jag är nog benägen att hålla med Hulken om att 7ggr är lite lite. Det är förstås till viss del en vanesak. Jag hade en leupold 2-7X33 på 6,5-an men bytte till en leupold 3-9X50. Mycket nöjd med båda och så mer anpassade till min plånbok än Zeiss och swarovski. Men när jag skrapat fram mer än 75:- på triss då..... ;)

På älgjakten har jag Aimpoint!!

Publicerat
Mitt sikte, ett buschnell 1.5 - 6 x 40, har pajat och jag funderar på att köpa ett nytt. Då är frågan, vad ska mna välja? Jagar älg, rådjur, bäver, toppfågel, osv så jag vill ha en kikare som jag kan ha på passet, alltså 2 ggr förstoring(en del älgpass är j_vligt trånga) men samtidigt ett som funkar vid smygjakt på rådjur och toppfågel. har funderat på ett Leupold VX II 2-7 x 33. Vad tror ni om det? Finns det andra val som är bättre? Swarovski och siezz är nog lite för dyra för mig som student..:) Är tacksam för alla förslag!

/Erik

Om Du har trånga pass så bör Du ha 1,5-6*42 som jag tycker är det mest variabla och idealiska. Helia är namnet och har haft det i snart 25 år..

:D

Publicerat

3-9X40 funkar ju till de mesta men så blir de ju som de blir me toppjakten.

150m funkar fint för mig med den förstoringen på toppfågel.

Men sitter o suktar efter ett annat sikte nu o sneglar lite åt att importera ett Zeiss eller Swarowski. 2,5-10 eller nå liknande i upp till 14.

De kostar att ligga på topp.

Annars finns ju alltid Leuopolden. Har dock hört att de inte har så värst bra skymningsvärden :( Rätta mig gärna om ja har fel

Publicerat

1,5-6 x 42 är bra allround, men försök få tag i ett europeiskt begagnat är mitt tips.

Såg faktiskt 2 st sådana (Zeiss) vid senaste besöket på Kjells vapen i Götene. Är det nära Dig?

Vill minnas att de kostade ~4500:-. Köpte själv ett sådant för några år sedan (helnöjd) och här är några fördelar:

-Mycket ljus trots "normal" objektivstorlek (inga problem med bävern, alltså).

-Med tyska fyran som riktmedel går det bra att finrikta också, personlig gräns för toppfågel 100 m-mer spännande så.

-Möjlighet till lågt montage och Du kan bättre uttnyttja låga förstorningen till snabbare skott.

Sen kanske det finns nackdelar med Zeiss 1,5-6x42 också, men det kommer jag aldrig erkänna... ;D

Publicerat
  • Författare

Ja, jag får hoppas att det är fabrikationsfel på min kikare så jag får tillbaka den. Man kanske ska se sig efter en 6.5 elller .222 till rådjur och toppfågelsjakten och då kan man ju ha betydligt mer i förstoring. Tittade på viltsvins-butikens hemsida, där hade de riktigt billiga sikten men då är väl kvalitén där efter eller betalar man för märket mkt? Fanns ett mueller-schlampp, 4-16 x 50, belyst för 3595:-. Är det bara skitgrejor? Hade viserligen livstidsgaranti men man orkar ju inte reklamera varannat år heller......denna djungel av sikten gör en bekymmrad....  :- ???

Publicerat

har tyvärr inte hört nåt om det speciella märket, men jag kans äga utifrån egen erfarenhet att billigt är inte alltid bra. hade ett budgetsikte på min förra bössa, och då gick det ju som det gick.jag kommer aldrig mer i mitt liv att köpa ett kikarsikte bara för att det är billigt.

• 2 weeks later...
Publicerat

Med tanke på toppjakten tycker jag du borde ha en förstoring på minst 9 gånger. Om det hade varit jag så hade jag nog valt mellan ett Bushnell Elite 3200 3-9x40 eller ett Bushnell Elite 4200 2,5-10x40, beroende på hur mycket pengar jag hade att lägga ut på kikarsiktet.

Publicerat

Kolla in Meopeta de har variabla sikte till bra pris ( bytte själv till ett 3-12*50 med rödpunk ) Har även Leupold 3-9*50 vxIII med Rödpunkt Dessa tycker jag är likvärdiga i kvallite mm ( har nog trots allt lite mer tycke för Meopetan ) Men meoptan kostade ca 1500:- mindre.

Det kanske kan vara något för dig då det har 12 gånger förstoring ( Till toppjakten ) Utan Rödpunkt är det ännu billigare.

Kanske du tycker det blir förmycket med 3 gånger på de trånga passen  ??? Ja Kanske  ::)  svårt att ge tipps om vad du skall köpa, men köp hellre ett beg sikte av hög kvallite än ett nytt billighets sikte ( de kommer bara göra dig besviken  :'( )

Om du skulle vilja titta närmare på Meopeta så säljer Torsbohandels ab dessa till bra pris Tror adressen är www.torsbohandels.com

Lycka till med ditt köp  ::) 

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips!!

• 3 months later...
Publicerat

Tjena,. Vill bara skriva en kommentar om Meoptan.

Jag hade oxå en 3-12-50.Och om jag förstod dig riktigt så ska du jaga topp fågel.

En nackdel med Meoptan är att när du drar på med 12ggr så blir punkten riktigt riktigt stor.Kolla det.

Kan bli svårt att skjuta pippin om du bara ser näppen och skjärtfjädrana, och resten är en stor svart prick.

Andra nackdelen är att det är rätt tungt pga att det är en stål tub.

Jag har för mig att man går rätt mycket när man jagar toppfågel.

I övrigt var det jättebra fullt jämförbart med helian 3.12-56 jag har nu.

Publicerat

Jag skulle ha valt ett bushnell elite 4200 2.5-10X 40mm.

Sen skulle jag ha köpt det från USA tex http://www.bearbasin.com

Kostar 349$ + frakt + ev tull.. Borde bli kring 3500 i värsta fall.

Publicerat

Djävligt svårt det här med optik.....hur man är gör har man ändan bak. Problemet ligger i att det hela tiden blir nån sorts kompromiss mellan hög förstoring för långa håll och liten eller ingen förstoring alls vid trånga/snabba lägen.

Jag löste det så här....köpte QR-baser...till min Rem700...då kan jag snabbt och enkelt byta mellan den optik som passar för stunden eller byta om nåt pajjar. Baserna kostar 900kr och en uppsättning ringar 800kr....klar överkomligt pris för ett snabbmontage....och det funkar till 100%.

Min uppsättning ser ut så här.... Meopta 3-10x50 belyst till Vakjakten, Aimpoint Comp till drevjakt och trånga pass, samt min trotjänare Leupold 2-7x33 till allt däremellan.

Då den jakt jag bedriver sker i mkt varierad terräng skog/åkermark tycker jag att denna lösning är optimal.

Vad gäller kvalite och prestanda finns en del att säga....Meoptan är jag inte nöjd med...riktigt dålig i motljus samt att den immar igen lätt. Aimpoint....ja vad kan man säga...suveränt.

Leupold! Tuffa grejjer som verkar tåla vad som helst men optiken når inte upp till de bästa.

Vill slå ett slag för Bushnell....riktigt bra grejjer faktiskt....optiken är i världklass och skymmningsvärdena mkt bra. Har flera kamrater som använder Bushnell och dom är mycket nöjda...har själv testat en 3-9x40 på vakjakt och är överväldigad. Byter nog ut Meoptan mot en värsting Bushnell till våren.

Vildhog