Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dum fråga?

Featured Replies

Publicerat

Är nu första gången jag ska börja handladda.....tänkte bara hur man enklast ställer in pressverktyget så man får rätt patronlängd? Men även verktyget för kalibrering! I detta fall 308 w, och börjar med friflykt enligt tabell och inget annat till en början iaf. Måste man pressa i kulan och ta ut med urdragaren och mäta sig till rätt längd, justera och göra om proceduren eller finns nån annan variant?

Publicerat

Gör det inte svårt för dig nu,

hylsan skall helkalibreras, dvs verktyget skall bottna mot toppen på hylshållaren samt kanske 1/4-1/2 varv extra för flexet i pressen.

När du sätter kulor skall du göra det det till den COL, dvs totala längd som står angivet i laddata,

inledningvis skall du enbart använda kända data och komponenter,

av dina frågor/ställningar att döma skulle jag vilja rekommendera att du tar ett rent fysiskt stöd från någon här inne för en kortare/längre laddkurs där du direkt kan få svar på dina frågor och ta till dig kunskap.

Vars bor du?

/Christian

Publicerat

Börja högt och skruva neråt eftersom, dra i spaken om och om och skruva till du har rätt längd, sen är det bara att kontrollmäta några och köra på.

Publicerat

Ska jag nu sätta en kula till en viss COL (total patronlängd) så sätter jag kulan lite lite tar ut den och mäter, får längd A eftersom jag vet col, längd B, så räknar jag bara A - B = C

sen mäter jag helt enkelt på kulistättningsverktyget och vet då hur mycket jag måste skruva ner det ©

Andreas

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren, det verkar inte så komplicerat som jag trodde! Skulle det nu krisa sig så känner jag en som handladdar.....men han bor drygt 10 mil ifrån mig....i värsta fall får jag väl packa ner grejjorna och åka och få första hjälpen ändå ;)