Publicerat Juli 7, 200916 yr ja som titeln säger vad har ni för märkning på hundarna? Vad är för och nackdelar? Jämten vi köpt har endast chip i nacken (tror jag det sitter) och det är första hunden jag har som endast har chips. min tanke är att det kan vara till nackdel om hunden skulle sticka i väg och någon hittar den då kan ju dom inte tex gå in i datan och se vem som äger hunden det är ju rätt enkelt när man har en tatuering i örat... Sen är ju "problemet" som jag har upptäckt är att man måste när man ska på utställning kolla runt så dom har avläsare eller måste man ha en själv och jag misstänker att det samma gäller vid stundande jaktprov, eller? Ska man be om att få göra en tatuering sammtidigt som man ändå har tänkt HD röntga? Varför gör man inte tatuering längre? suck, vet många frågor och svamligt men jag vill gärna höra era tankar kring det...
Publicerat Juli 7, 200916 yr Både Benz och Daimler är tatuerade. Fördelen med tatuering är att det går snabbt att ta reda på numret, nackdelen är att numret ofta är svårläst... Daimler har exempelvis ett tecken i sin tatuering som kan vara en 8:a, ett D eller en 0:a, det är omöjligt att se. Jag har ingen erfarenhet av chipmärkning men när jag skaffar hund så skulle jag nog vilja ha den märkt med både tatuering och chip för säkerhets skull Som du skriver så är problemet med chip att de kräver olika läsare. En standardisering av detta system skulle vara på sin plats. Ett annat problem är just att det krävs en läsare för att få reda på numret. Det är väl inte alla som har en sådan läsare i sin ägo.
Publicerat Juli 7, 200916 yr Författare Både Benz och Daimler är tatuerade. Fördelen med tatuering är att det går snabbt att ta reda på numret, nackdelen är att numret ofta är svårläst... Daimler har exempelvis ett tecken i sin tatuering som kan vara en 8:a, ett D eller en 0:a, det är omöjligt att se.Jag har ingen erfarenhet av chipmärkning men när jag skaffar hund så skulle jag nog vilja ha den märkt med både tatuering och chip för säkerhets skull Som du skriver så är problemet med chip att de kräver olika läsare. En standardisering av detta system skulle vara på sin plats. Ett annat problem är just att det krävs en läsare för att få reda på numret. Det är väl inte alla som har en sådan läsare i sin ägo. jo detta håller jag med om att numren brukar efter några år bli svåra att läsa speciellt med raser som har lite hår i örat uppfödaren menade på att om några år kommer det vara lag på chip därför gjorde hon det nu men sen har jag hört att det bara är snack för att det är billigare och lättare att sätta chip så uppfödaren tjänar på att göra det... suck
Publicerat Juli 7, 200916 yr Problemet är att en del tatueringar syns dåligt och då är chip bättre, jag skulle säga både och är bra på sitt sätt, chipet har en förmåga att vandra i kroppen inget farligt vad jag upptäckt än, hittat chip i låret en gång som var satt i nacken från början, en import hittade vi 5 olika chip på.
Publicerat Juli 7, 200916 yr Författare Problemet är att en del tatueringar syns dåligt och då är chip bättre, jag skulle säga både och är bra på sitt sätt, chipet har en förmåga att vandra i kroppen inget farligt vad jag upptäckt än, hittat chip i låret en gång som var satt i nacken från början, en import hittade vi 5 olika chip på. men var det samma märkning på alla chip eller hade dom bytt hund så att säga?? ja detta har jag oxå hört att chipet har vandrat, men då får man läsa av hela hunden då? hur funkar det vid ett jaktprov nu då när det finns chip på hundar måste jag stå för en avläsare eller brukar domarna ha det nu när det blir vanligare?
Publicerat Juli 7, 200916 yr Visst, varför inte både och. Vår valp som vi fick hem i söndags fick bägge när de endå sövde henne. Öronmärkningen är ju enklare för vem som helst att se mendan chipet kräver teknisk utrustning (som oftast finns hos polisen). Tatueringen kommer alltid att bli otydligare med åren och chipet kan sluta fungera och eller vandra iväg. Inget är dock skadligt för hunden så vitt jag förstår.
Publicerat Juli 7, 200916 yr ja som titeln säger vad har ni för märkning på hundarna?Vad är för och nackdelar? Jämten vi köpt har endast chip i nacken (tror jag det sitter) och det är första hunden jag har som endast har chips. min tanke är att det kan vara till nackdel om hunden skulle sticka i väg och någon hittar den då kan ju dom inte tex gå in i datan och se vem som äger hunden det är ju rätt enkelt när man har en tatuering i örat... Sen är ju "problemet" som jag har upptäckt är att man måste när man ska på utställning kolla runt så dom har avläsare eller måste man ha en själv och jag misstänker att det samma gäller vid stundande jaktprov, eller? Ska man be om att få göra en tatuering sammtidigt som man ändå har tänkt HD röntga? Varför gör man inte tatuering längre? suck, vet många frågor och svamligt men jag vill gärna höra era tankar kring det... ID-märkning med chip är redan i flera länder och kommer att bli i hela europa den enda godkända identifieringsmetoden. En chipläsare för de i europa godkända microchippen kostar runt 15 hundringar och det kan vara en bra idé att ha en egen då det kommer an på hundägaren att domaren kan identifiera hunden vid t.ex ett jaktprov. Tatuering blir ju mer och mer ovanligt, inte minst sedan "veterinärlobbyn" såg till att lekmannatatuering via utbilda ID-märkare förbjöds från 1/1 2009 men hänvisning till djurskyddet, en hund/valp får idag ej tatueras med mindre än att den sederas. Jag kan här inte låta bli att reflektera över att det är förbjudet med hänsyn till djurskyddet att kupera en valpsvans eller tatuera ett valpöra utan sedering men det är fullt tillåte att knipsa stenarna av en griskulting eller bränna bort hornen på en kalv utan större krusiduller... Man kan säga att det har blivit en kostnadsfråga att tatuera en valp, en utbildad ID-märkare gjorde kanske jobbet för ett par hundringar, nu om en veterinär ska sköta det hela med sedering och poloklinikavgifter och lön till sköterskor och... Ja, priset överstiger vida 200/valp. Om du absolut vill ha din hund tatuerad, gör det då hunden redan är sederad i samband med HD-röntgen.
Publicerat Juli 7, 200916 yr Författare ja då blir det alltså att inhandla en avläsare om jag inte öronmärker henne innan...
Publicerat Juli 7, 200916 yr Mina båda äldre är bara tatuerade. Men Funny har bara chip. Funderar på att tatuera henne i samband med hd-röntgen om en månad.
Publicerat Juli 7, 200916 yr Författare Mina båda äldre är bara tatuerade. Men Funny har bara chip. Funderar på att tatuera henne i samband med hd-röntgen om en månad. ja det verkar ju helt klart vara enklare att ha tatuering i örat... men jag kom på en annan sak... man måste väll ändå då ha chipläsare oxå eller "nöjer" dom sig med att läsa märkningen i örat på tex jaktprovstarter...
Publicerat Juli 7, 200916 yr Min valp är märkt i örat enligt vet så funkar det med bedövnings salva så var det lagligt att tatuera Och för jakt proven så räcker det med tatuering vad jag förståt annars så blir det många hundar som måste chipas /Jörgen
Publicerat Juli 7, 200916 yr ja det verkar ju helt klart vara enklare att ha tatuering i örat...men jag kom på en annan sak... man måste väll ändå då ha chipläsare oxå eller "nöjer" dom sig med att läsa märkningen i örat på tex jaktprovstarter... Jodå, är bara tatueringen väl synlig (som den brukar vara på hundar som tatuerats i vuxen ålder) så gäller det på prov och tävlingar. Det är vid passering av landsgränser tatuering kommer att upphöra som godkänd identifieringsmetod.
Publicerat Juli 7, 200916 yr Författare Min valp är märkt i örat enligt vet så funkar det med bedövnings salva så var det lagligt att tatuera Och för jakt proven så räcker det med tatuering vad jag förståt annars så blir det många hundar som måste chipas /Jörgen jo det förstår jag att det räcker om hunden ENDAST är tatuerad min fundering var eftersom hunden då kommer ha både chip och tatuering.
Publicerat Juli 7, 200916 yr Om hunden har en tatuering, så kollar de enbart den mot stamtavlan. Således behövs det inte kollas både tatuering och chip. Jag chippar alla valpar som kommer härifrån och har så gjort ett antal år och alla mina hundar har chip i nacken, så även den gamle
Publicerat Juli 7, 200916 yr Författare Om hunden har en tatuering, så kollar de enbart den mot stamtavlan. Således behövs det inte kollas både tatuering och chip.Jag chippar alla valpar som kommer härifrån och har så gjort ett antal år och alla mina hundar har chip i nacken, så även den gamle ok då vet jag. får jag fråga vad du har för argument för att endast chippa?
Publicerat Juli 7, 200916 yr Nu motiverar jag det inte, utan jag upplyser bara om att valpar härifrån blir chippade och än är det väldigt få som ifrågasatt det Jag födde upp valpar även på den tid när det var tatuering som gällde och jag personligen ansåg det vara i det närmaste rent djurplågeri att utsätta valpar för den upplevelsen + att det faktiskt (om än det inte är jättevanligt så har jag sett det hända) kan bli så att en av nålarna (i brist på bättre ord) kan träffa "rätt" ställe = sloköra Som det är nu att valparna ska sederas innan är väl bra ur smärtsynvinkel. Risken för att valparna får sloköra/missbildat brosk kvarstår ju i alla fall, men jag skulle aldrig någonsin sedera en valp "i onödan" då även det är förenat med en del risker. Chip är lätt, smidigt och påverkar inte valpen nämnvärt. Vill man ändå ha en tatuering kan man som ägare göra den i samband med hd-röntgen.
Publicerat Juli 7, 200916 yr Författare jag ifrågasatte inte heller när jag hämtade valpen utan uppfödaren informerade om det det är bara nu när man vill ut på utställningar och starta på jaktprov, senare, som jag inser en viss problematik... Jo, tanken är väll isåfall att göra det isamband med HD men har inte beslutat något ännu. Fast slokörad hund vill man ju inte ha...
Publicerat Juli 7, 200916 yr För utställning behövs inte ha med egen avläsare i de allra flesta fall. Jag har då inte varit med om någon arrangör som inte haft avläsare på utställningsplatsen. För jaktprov/viltspår/älgspår behöver man oftast ha en egen, men de flesta klubbar/lokala kk har att låna ut.
Publicerat Juli 7, 200916 yr En nackdel med chipmärkningen är att det finns risk att det blir fler som inte kommer att starta på jaktprov vilket inte är bra. Redan idag drar sig en del för att starta och då är avgiften ett par hundralappar. Ska man dessutom köpa en dyr avläsare så kommer säkert fler att överväga om dom ska starta. Oftast finns det bara en avläsare inom varje klubbavdelning och hur skulle det funka när flera hundar startar samma dag som under klubbkamper mm. \mats
Publicerat Juli 7, 200916 yr Författare För utställning behövs inte ha med egen avläsare i de allra flesta fall. Jag har då inte varit med om någon arrangör som inte haft avläsare på utställningsplatsen.För jaktprov/viltspår/älgspår behöver man oftast ha en egen, men de flesta klubbar/lokala kk har att låna ut. ahah! ska jag kolla med dom när jag ändå ska dit på kurs i kväll! Tack för tipset.
Publicerat Augusti 6, 200916 yr HD röntgade min unghund för några veckor sedan & då ändå var sövd så blev han öronmärkt. Tror inte att varje polisstation har scanners tror därför att det vara lättare att spåra en öronmärkthund. Med andra ord han är både chippad & öronmärkt, själva öronmärkningen kostar bara hundralappar då han redan var sövd. //Lasse