Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kalla är dålig i magen

Featured Replies

Publicerat

Min 13veckor gamla Helleforsvalp har haft diaré nu av och till i 1.5 vecka.. Det rinner ur henne. Men sen blir det bättre nån dag men sen börjar det igen. Hon verkar inte må dåligt av det men nu börjar ja bli lite orolig då det inte ger sig.

Hon äter samma torrfoder som hon alltid ätit. Åsså får hon tuggpinnar och grisöron då och då. Nån liten köttbit och sånt också ibland. Är väldigt noga med vad jag ger henne och det har inte varit några problem förut.

Vad tror ni det beror på?

Några förslag på vad jag ska göra? Vänta och se eller åka till vetrinär?

Tacksam för svar!

Publicerat

Börja med att ta bort extra tilltugget, vilket torrfoder äter hunden? är det uppblött eller häller du vatten på och serverar alternativt torra kulor?

Publicerat

Diareer kan medföra uttorkning också

Jag skulle ovillkorligen kolla med vet innan det gått för långt.

Publicerat

ta bort fodret ett dygn å ge hunden majsvälling istället, sen små mängder uppblött foder några gånger per dag. blir det inte bättre på några dagar tycker jag att du ska kontakta vetrinär. dom tappar rätt fort när dom är så små..

mvh calle

Publicerat

Inga grisöron är en bra början,

samma sak med tuggpinnarna,

en av sekreterarna på jobbet har en Ruskie Toy,

den väger bara 3,3 kilo och tappade 7 hekto efter att ha ätit grisöron.

/Christian

Publicerat

Fasta hunden helt ett dygn (ge endast vatten) och ge sedan välkokt ris med fiskbullar (inte smaksatta ;) ) under några dagar, så att magen får stabilisera sig. Du kan också med fördel ge henne diarsanyl. Finns på apotek/veterinären och hjälper till att återställa bakteriefloran i magen.

Därefter fasar du in torrfodret under några dagars tid.

Ge inte rökta grisöron och tuggben på ett tag och försök få tag på märgben i stället.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar!

Jag har svårt att tro att det ska vara pga grisöronen eftersom hon har fått dom förut och det har aldrig varit nått problem. Men jag ska sluta ge henne dom och se vad som händer.

Majsvälling äter hon inte.. Hon stenvägrar.. Har blandat det i fodret och gett henne det rent men det verkar som hon hellre dör än att äta det! ;)

Uppblötning av fodret slutade jag med ganska tidigt.. blötte upp det tills hon var ca 10veckor men sen slutade jag och det har gått hur bra som hellst!

Jag ska testa ditt förslag Jämta! Jag ger henne torrfoder som vanligt idag men inga grisöron eller nått annat tilltugg och sen får hon fasta imorgon åsså går vi på ris och fiskbullar på torsdag då! =) Då kan vi ju äta middagar tillsammans för det är ju faktiskt gott! Fast det blir smaksatta(hummersås) för jag! :P

Publicerat

grisöron är inge bra! speciellt rökta...

Ger pressben till mina taxvalpar som är 10v nu och det är inga problem.

Publicerat

Jag tror Jämtas förslag är lösningen en hund klarar sig länge utan mat men vätska är kritiskt så håll koll att hunden inte torkar ut genom att testa att lyfta nackskinnet åker inte det tillbaka är det veterinär som gäller!

Publicerat

Om du måttar upp kulorna och sen slår på lika mycket vatten äter hon då? gör hon det så är det att föredra då du får i henne vätska och det lindrar för magen och problemet kom väl ganska efter att du tog bort vattnet, behöver inte blötas utan serveras direkt, finns även canicur på apoteket som balanserar upp systemet.

Jag ger hundarna mat efter jakten ca 20-30 min efter avslutad jakt och då med mycket vatten lite mer än foder, det gör att de återhämtar sig snabbt om man jagar flera dagar i sträck, sen får de mat på kvällen igen som uppladdning för morgondagen, men inget på morgonen före jakten. lite offtopic ;)

Publicerat
  • Författare

Här är två bilder på lilla Charlotte Kalla! :P

post-2549-1246973539_thumb.jpg

post-2549-1246973522_thumb.jpg

Hon har väl inte en teckning som är riktigt rasstasdard men det skiter ja i så länge hon jagar som ja hoppas hon kommer göra! ;) Ser ut som en räv i ansiktet!

Publicerat
  • Författare

Ok jag ska prova ge henne vatten med kulorna men behövs verkligen det? för hon dricker mycket vatten. Hon har alltid en vattenskål framme och pinkar ofta.

Men jag ska testa för som du sa så var det ju bara nån vecka efter ja slutat med vattnet i kulorna som problemen tog vid.. värt att testa.

Men när slutade ni ge henne kulor med vatten?

Publicerat

min hund får skitränna och klåda om jag inte är måttlig med skinnben samt grisöron o liknande. så en sån sak kan det ju också vara? 13 veckors valpmagar ÄR känsliga.

Publicerat
Ok jag ska prova ge henne vatten med kulorna men behövs verkligen det? för hon dricker mycket vatten. Hon har alltid en vattenskål framme och pinkar ofta.

Men jag ska testa för som du sa så var det ju bara nån vecka efter ja slutat med vattnet i kulorna som problemen tog vid.. värt att testa.

Men när slutade ni ge henne kulor med vatten?

Jag har inte slutat, du får i hunden vätska och foder på en gång och de slukar allt, hundar är mer beroenda av att få vatten än mat, däremot har jag varit lite restriktiv till att ha vattenskålen framme hela tiden , en del dumdricker och gör att man får lite blöta strumpor, de har vatten men inte på samma sätt på nätterna.

Publicerat

Min hund har precis blivit bra igen. Hade diaree`i 4 dagar, samt ena dagen så var hon tok halt i bak. Var i kontakt med Vet. och fick höra det jag trodde. Värmen hade gjort att hon hade vätske brist. Kokade ihop en näringslösning som hon fick dricka en liten mängd av under ett dygn. Sedan blev det ris kok i 2 dagar.

Nu är hon pigg och alert igen.

Publicerat

Ris o kokt torsk är rätt medicin när magen stabiliserat sig så går du sakta över till torrfoder.

Mvh.

Publicerat
Ris o kokt torsk är rätt medicin när magen stabiliserat sig så går du sakta över till torrfoder.

Mvh.

Jämta och de andra har redan sagt det mesta, men jag fyller på lite för säkerhets skull - kanske är problemet redan ur världen.

1. Se så att hunden inte är uttorkad. Om uttorkad - kontakta vet.

2. Kolla avföringen - blod? Om blod - kontakta vet.

3. Kräkningar också? I så fall värre. kontakta.

4. Om pigg - svält i ett dygn - utan allt, ev. mindre mängder vatten.

5. Små portioner risavkok (kokt vitfisk ok, men behövs inte i början) ofta. Små = kanske max en halv - en dl.

6. Om ok i magen - fortsätt några dagar med samma diet.

7. Om ej ok - åk in för behandling.

8. Efter några dagar - fasa försiktigt in det gamla torrfodret, några kulor per portion åt gången tills man successivt är tillbaka i vanlig ordning.

9. Grisöron och annat jox kan man låta bli.

10. Om det gamla fodret inte är ok så finns det en radda med specialfoder för hundar med lite känslig mage. Min vorsteh var lite rinnig och fisig i början. Satte honom på Hill's "Sensitive Stomach" och han är kanon i magen.

Hoppas allt går bra

Jonas