Publicerat Juli 7, 200917 yr Det ser ut som om jag kanske får vara med om min första vildsvinsjakt under semestern. Är helt grön på vad som kan vara klokt att stoppa i 308:an så jag bleve svårt tacksam om någon utav er med lite mer kött på benen kunde rekommendera en lämplig plugg. Oryx, nån Sako...? Bring it on och hjälp eder ödmjuke Fitzenstrahl. Mvh. Fitzo EDIT: Kanske skulle ha ställt frågan under "högvilt" kom jag på men, kära mods, det är bara att flytta om ni tycker det är lämpligt.
Publicerat Juli 7, 200917 yr Till Nasse vak är nog allt köpe sin finns i 308 Win egentligen ok, vad har du idag hemma? Inget, Oryx, Mega, Hammerhead fungerar alla bra, lite mer exotiskt är de federal Fusion som en del har provat med god verkan, själv skulle jag vilja prova accubond, skall finnas i Noslers egen patronlinje. Välj något, provskjut/skjut in o var glad. /Christian
Publicerat Juli 7, 200917 yr Författare Till Nasse vak är nog allt köpe sin finns i 308 Win egentligen ok,vad har du idag hemma? Inget, Oryx, Mega, Hammerhead fungerar alla bra, lite mer exotiskt är de federal Fusion som en del har provat med god verkan, själv skulle jag vilja prova accubond, skall finnas i Noslers egen patronlinje. Välj något, provskjut/skjut in o var glad. /Christian Tack för det reptilsnabba svaret:-) Just nu har jag bara Remington Core Lokt 11,7 gram. Dessa inköptes på inrådan av herr ammunitionsförsäljaren till rådjuren men det kanske är så att det funkar till griseknoen också? Ska kolla lite efter dina tips så fort jag kommer ifrån jobbet (vilket sker om exakt jättesnart). Återigen; Tack för hjälpen! Mvh. Fitzo
Publicerat Juli 7, 200917 yr Kör du på Core Lokt... Annars är Sako Hammerhead klart prisvärd. Jäkligt nöjd med den till 9.3an iaf. Kostar peanuts jämfört med Norma *brrrrrrrr*
Publicerat Juli 7, 200917 yr Norma har blivt vedervärdigt dyra. Förut har jag av gammal hävd och miljö alltid använt Normas plugg men på senare år har jag vidgat mina vyer och numera återfinns även S&B och RWS i vapenskåpet..Din Remington-ammunition borde fungera utmärkt..
Publicerat Juli 7, 200917 yr Inget fel på Corelock, den är som alla andra, dör kommer de att göra, skjuter den ok i din pang så är ju det bra. /Christian
Publicerat Juli 7, 200917 yr Denna där: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=19244 föll för en Sako Arrowhead II (Nosler Accubond) i 308 win. Och det gick bra.. /Må
Publicerat Juli 7, 200917 yr Använder Norma Alaska i både 9,3 och 308:an funkar bra har faktiskt inte tänkt på priset men det går på gammal van när man köper amo när man inte laddar själv. Har snart använt Alaska i 30 år så gammal vana som sagt. Lasse
Publicerat Juli 8, 200917 yr Ingen felplacerad kula i 308 eller i ngn annan kaliber för den delen, kan aldrig kompenceras genom rätt kulval. Viktigare är därför att välja en kula som skjuter väl i ditt vapen och att du kan hålla i. Ska man välja kula bör man välja ngt som ger en hög restvikt och om möjligt expanderar snabbt. Själv anvnder jag 168gr TSX i min 308:a. Erik
Publicerat Juli 8, 200917 yr Jag har testat Accubond 180 gr i .30-06 och den är lite mjuk i min smak vid träff i hårda ben. Skall testa TXP framöver.
Publicerat Juli 8, 200917 yr Denna där: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=19244föll för en Sako Arrowhead II (Nosler Accubond) i 308 win. Och det gick bra.. /Må Arrowhead II är en Swift Scirocco. Den skall vara lite mjuk.
Publicerat Juli 8, 200917 yr Författare Ingen felplacerad kula i 308 eller i ngn annan kaliber för den delen, kan aldrig kompenceras genom rätt kulval. Viktigare är därför att välja en kula som skjuter väl i ditt vapen och att du kan hålla i. Ska man välja kula bör man välja ngt som ger en hög restvikt och om möjligt expanderar snabbt. Själv anvnder jag 168gr TSX i min 308:a.Erik Nej vi får väl förutsätta att jag sätter dom där dom ska. Anser mig dock vara en ganska kass kulskytt så det blir bara fråga om stillastående djur och riktigt bra stöd. Kommer inte lossa ett skott om inte ovanstående är uppfyllt. Frågan gällde ju som sagt det du var inne på på slutet. Mvh. Fitzo
Publicerat Juli 8, 200917 yr Författare Kör du på Core Lokt... Annars är Sako Hammerhead klart prisvärd. Jäkligt nöjd med den till 9.3an iaf. Kostar peanuts jämfört med Norma *brrrrrrrr* Tjena Bohman. Polarn kör med Sakoammunition (allt han har är Sako(förutom kikarn), värre Sakofil får man leta efter) men jag tyckte han sa att den var dyr som skammen. Vad får man dega upp för Hammerhead i dagens läge? Jag tar med Core Lokten helt enkelt. Köpte även en ask Lapua Mega igår så den får nog åka med också. Ska kolla att den går som den ska bara. Var förresten i närheten av dina trakter häromveckan och kollade på en 1700-tals kåk. Billig var den men satans mycket jobb för att få den i någotsånär skick. Hade varit perfekt att dra igång ett Bed and Breakfast eller vandrarhem framöver... Mvh. Fitzen
Publicerat Juli 8, 200917 yr Författare Tack alla för alla svar! Verkar finnas lika många förslag som jägare (ovanligt ). Semestern börjar på fredag. När sen jakten går av stapeln (om den blir av överhuvudtaget) kommer jag att rapportera resultaten i god ordning. Leve! Mvh. Fitzenstrahl
Publicerat Juli 8, 200917 yr Arrowhead II är en Swift Scirocco. Den skall vara lite mjuk. No, i 308 och i 300 win mag är det faktiskt Accubond fast de heter samma (Arrowhead II). Det märkliga belystes i VT nr 7 2008 där 308win och 300 win mag heter "Muovikärki" på finska och 30-06 "Hirviluoti" på paketet..... Man skulle kunna kalla det falsk marknadsföring kanske?!? För det finns ju ingen officiell info att det inte är samma kula. /Må
Publicerat Juli 8, 200917 yr No, i 308 och i 300 win mag är det faktiskt Accubond fast de heter samma (Arrowhead II). Det märkliga belystes i VT nr 7 2008 där 308win och 300 win mag heter "Muovikärki" på finska och 30-06 "Hirviluoti" på paketet.....Man skulle kunna kalla det falsk marknadsföring kanske?!? För det finns ju ingen officiell info att det inte är samma kula. /Må Intressaant - för i Sakos katalog står det att det är en Swift Scirrocco. Den Arrowhead II jag testat i .30-06 är också en Swift Scirrocco, inte en Accubond. Jag har andra Accubond så jag vet hur de ser ut. Hur det ligger till med .308 och .300 vet jag dock inte.