Publicerat Juli 7, 200916 yr Satt och slötittade på discovery om amrekanska arméns "sniper" bössa. Då berättade de en sak som jag aldrig tänkt på. Jordens roterar österut vid ekvatorn cirka ı 700 kilometer /h = 28,3 km/m = 0,47 km/s = 472 m /s om jag har en bantid på 2 sekunder så har altså målet förflyttat sig 944 meter, stämmer detta? såter sjukt mycket Hendrik, förklara för mig Andreas
Publicerat Juli 7, 200916 yr Du och kulan förflyttar ju er med samma fart. Annars skulle det va rikigt spännande med skytte. Har väl inverkan först på riktigt extrema håll.
Publicerat Juli 7, 200916 yr Du, kulan och målet förflyttas som sagt med ungefär samma fart (tillräckligt för att det inte ska ställa till med problem). Det enda "skytte" där fenomenet spelar in är extremt långhålls artilleri, typ tyskarnas Pariskanon eller järnvägsartilleriet som sköt över engelska kanalen under WWII, och med sådana pjäser så brukar inte precisionen vara nåt vidare i vilket fall som...
Publicerat Juli 7, 200916 yr Vi fick räkna på det i skolan och om jag inte minns helt fel så ger "coriolis-effekten" något under 1dm/km så för en prickskyt så kan det vara viktigt, men man ska vara bra på att läsa vind innan man behöver bry sig
Publicerat Juli 7, 200916 yr Det beror på var man befinner sig. Om man befinner sig på ekvatorn och skjuter i nord-sydlig riktning kommer mål och skytt att färdas i ungefär samma hastighet, men ju närmre man når polerna desto större blir den relativa skillnaden. Om du befinner dig 1 km från nordpolen och skjuter en isbjörn som står precis vid flaggan... så har du en hastighet men isbjörnen har noll i hastighet! Du befinner dig på en cirkel med 6,3 km omkrets (pi * diametern). Låt oss säga att bantiden är tre sekunder, det vill säga 3/(24*3600) = 1/28800-dels dygn. En liten division ger vid handen att du kommer att behöva hålla av 2,2 decimeter när du skjuter mot isbjörnen.
Publicerat Juli 8, 200916 yr Jag minns att vi räknade på det när jag fick min prickskytteutbildning, om jag inte minns fel så är det 1 klick vid 500 meter och 2 vid 850 eller något åt det hållet. Eller om det var rotationsavdriften... Håller med Henrik har bättre koll på det antagligen.
Publicerat Juli 8, 200916 yr Visst kan det vara intressant, men kategorin sorteras under värdelöstvetande för min del
Publicerat Juli 8, 200916 yr Författare Har hittat lite i ämnet om att fältskyttar skruvar ett knäpp extra på dioptern vid skytte över 400 meter annars är det bara militära sidor som tar upp ämnet. Tycker det är intressant även om jag inte riktigt kommer upp i dessa avstånd när jag skjuter, vindavdriften är för mig ett större problem Andreas
Publicerat Juli 8, 200916 yr Visst kan det vara intressant, men kategorin sorteras under värdelöstvetande för min del Absolut inte, alla ursäkter är viktiga att lägga på minnet. "Jag hade fel på min kompass och trodde att jag sköt i östlig riktning, men det var i nordlig, så jag missade".
Publicerat Juli 8, 200916 yr Författare Absolut inte, alla ursäkter är viktiga att lägga på minnet. "Jag hade fel på min kompass och trodde att jag sköt i östlig riktning, men det var i nordlig, så jag missade". Den ska jag bannemig komma ihåg till vintern fältskyttetävlingar Andreas
Publicerat Juli 8, 200916 yr Absolut inte, alla ursäkter är viktiga att lägga på minnet. "Jag hade fel på min kompass och trodde att jag sköt i östlig riktning, men det var i nordlig, så jag missade". OK. är det där skon klämmer kan jag Pma några A4 på klockrena ursäkter Annars är mitt bästa skytte tips att intala sig att man är bäst och skytte är jätte enkelt, tron kan försätta berg HerrBerg
Publicerat Juli 8, 200916 yr Den ska jag bannemig komma ihåg till vintern fältskyttetävlingar Andreas Åter helt fel inställning min är att vinna alla istället för att hitta bra ursäkter
Publicerat Juli 8, 200916 yr Du och kulan förflyttar ju er med samma fart. Annars skulle det va rikigt spännande med skytte. Har väl inverkan först på riktigt extrema håll. Skytte ja, men tänk dig höjd och längdhopp?
Publicerat Juli 8, 200916 yr Om du befinner dig 1 km från nordpolen och skjuter en isbjörn som står precis vid flaggan... så har du en hastighet men isbjörnen har noll i hastighet! Ser rubrikerna framför mig, Långhållsjakt på isbjörn!. Svenska jägares nya tidsfördriv Skytte ja, men tänk dig höjd och längdhopp? Längd funkar nog men höjdhoppare skulle ha ont i ändalykten
Publicerat Juli 8, 200916 yr Har hittat lite i ämnet om att fältskyttar skruvar ett knäpp extra på dioptern vid skytte över 400 meter annars är det bara militära sidor som tar upp ämnet. Det har snarare att göra med om pipan är höger eller vänsterräfflad.
Publicerat Juli 8, 200916 yr Den ska jag bannemig komma ihåg till vintern fältskyttetävlingar Andreas Hm. Vid närmare eftertanke kan man slipa skylla på den egna utrustningen, "killen bredvid mig, som vann tävlingen med bara två poäng före mig, hade inte avmagnetiserat sin bössa så min kompass pekade fel och jag trodde att jag sköt i östlig riktning". Då är man inte skyldig ens för egna materialfel och det räcker helt klart till en officiell protest till tävlingsledningen.
Publicerat Juli 8, 200916 yr Intressant frågeställning! I princip har ni redan svarat på frågan vilket innebär att jag kan kosta på mig lyxen av att bara sammanställa Den ursprungliga frågan handlade om corioliseffekten som HerrBerg m fl på ett förtjänstfullt sätt besvarat. Det kan möjligen tilläggas att på den norra hemisfären så är avvikelsen åt höger meden den på den södra hemisfären är mot vänster. Problemet med denna effekt är att skottriktningen spelar stor roll för resultatet, om du skjuter rakt nordligt får du alltså större effekt än om du skjuter åt väster eller öster. Konsekvensen blir att man när det handlar om långhållsskytte på riktigt långa avstånd kan behöva räkna på kartan samt använda GPS men det är inget som är aktuellt för oss vanliga dödliga som kanske skjuter på 600-800m avstånd. Del två är frågan om rotationsavdriften och den får faktiskt större effekt än vad corioliseffekten får. Det viktiga att veta här är att en högergängad pipa ger en avdrift åt höger medan en vänstergängad pipa ger en avdrift åt vänster. Nu är de allra flesta pipor högergängade så normalt blir det en högeravdrift. Jag är van vid att man lägger samman dessa båda effekter eftersom de på norra halvklotet bägge två ger en avdrift åt höger. Den sammantagna effekten är för 308win 1 klick på 400m och två klick på 800m, nu pratar jag om 168 grainsammunition. Av denna avdrift står corioliseffekten för ca 25 % och rotationsavdriften för resten. Bättre ballistiska mjukvaror klarar av att hantera dessa storheter på ett korrekt sätt så egentligen är de ganska enkla att ta hänsyn till men för den som använder anuella rangecards i sitt skytte rekommenderar jag att lägga på 1 klick vid 400m och ytterligare 1 klick vid 800m. //Henrik
Publicerat Juli 8, 200916 yr Det kan möjligen tilläggas att på den norra hemisfären så är avvikelsen åt höger meden den på den södra hemisfären är mot vänster. Problemet med denna effekt är att skottriktningen spelar stor roll för resultatet, om du skjuter rakt nordligt får du alltså större effekt än om du skjuter åt väster eller öster. Just det! Om man skjuter på en isbjörn på sydpolen måste man hålla av åt andra hållet. Tur att vi har Henrik här!
Publicerat Augusti 10, 200916 yr Just det! Om man skjuter på en isbjörn på sydpolen måste man hålla av åt andra hållet. Tur att vi har Henrik här! Vilken jättetur att det inte finns isbjörna på sydpolen, då har vi en sak mindre att hålla reda på!