Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trijicon vs. Zeiss

Featured Replies

Publicerat

Som ämnestiteln lyder ställer jag mig frågande till dessa två kikare. Vad jag behöver är lite intryck och svar på någon sista fråga innan jag med penningstinn plånbok åker till handlaren.

Modellerna jag jämför mellan är ett Trijicon Accupoint 2,5-10x56, och ett Zeiss 3-12x56 Diavari T. Riktmedlen i Trijicon gluggen är Duplex, och i Zeissen är det nr 8. Snarlika med andra ord.

Båda är om jag känt och gjort hemläxan bra vakkikare vilket jag efterfrågar. Priset hos handlaren är snarlikt men jag står lite i valet och kvalet.

Zeissen har medförstorande riktmedel, vad är dess fördel? Optiskt är det mycket bra och ligger bra till i många bedömningar vad gäller skymmningsprestanda.

Trijicon gluggen har inte medförstorande riktmedel, bra optisk prestanda och belyst riktmedel. Frågan på detta. Hur funkar det belysta riktmedlet om man sitter i en mörk vakkoja? Mitt förstatest säger att täcker jag ljusintaget till de belysta riktmedlet så lyser det med nöd och näppe. Som ovan då, hur funkar det i en mörk vakkoja?

Min jakt kommer mest att bedrivas i vakkojor, eller som pürsch så förstoring och ljusegenskaper står högt på önskelistan. Ska jag på drevjakt kommer där att finnas en helt annan bössa för detta i sinom tid. Då med annan kaliber, och optik. Så nu gäller det vakkikare.

Tack på förhand!

Publicerat

Hej !

Jag gillar givetvis Zeiss men erkänner att jag inte har ngn erfarenhet av Trijicon.

Hur som haver så borde frågan om medförstorande riktmedel vara en viktig punkt i detta. Skall du bedriva pyrschjakt kanske det blir ltie dryga håll ibland och då tycker iaf inte jag att det passar bra med medförstorande rm.

För att mera rättvisst kunna jämföra dessa märken skippa Diavari och ta med Varipoint istället som inte har medförstorande RM.

Tror för övrigt att du kommer bli asnöjd vilken kikare av dessa du än väljer.

//Fredric

Publicerat
Som ämnestiteln lyder ställer jag mig frågande till dessa två kikare. Vad jag behöver är lite intryck och svar på någon sista fråga innan jag med penningstinn plånbok åker till handlaren.

Modellerna jag jämför mellan är ett Trijicon Accupoint 2,5-10x56, och ett Zeiss 3-12x56 Diavari T. Riktmedlen i Trijicon gluggen är Duplex, och i Zeissen är det nr 8. Snarlika med andra ord.

Båda är om jag känt och gjort hemläxan bra vakkikare vilket jag efterfrågar. Priset hos handlaren är snarlikt men jag står lite i valet och kvalet.

Zeissen har medförstorande riktmedel, vad är dess fördel? Optiskt är det mycket bra och ligger bra till i många bedömningar vad gäller skymmningsprestanda.

Trijicon gluggen har inte medförstorande riktmedel, bra optisk prestanda och belyst riktmedel. Frågan på detta. Hur funkar det belysta riktmedlet om man sitter i en mörk vakkoja? Mitt förstatest säger att täcker jag ljusintaget till de belysta riktmedlet så lyser det med nöd och näppe. Som ovan då, hur funkar det i en mörk vakkoja?

Min jakt kommer mest att bedrivas i vakkojor, eller som pürsch så förstoring och ljusegenskaper står högt på önskelistan. Ska jag på drevjakt kommer där att finnas en helt annan bössa för detta i sinom tid. Då med annan kaliber, och optik. Så nu gäller det vakkikare.

Tack på förhand!

Medförstorande riktmedel innebär rent tekniskt att risken för träffbildsvandringar minimeras eftersom riktmedlet sitter i samma plan som bilden - du förstorar bild och riktmedel. På icke medförstorande ligger riktmedlet efter bilden och förstoras inte - minsta lilla glapp eller risig linjering ger vandrande träffbilder......

Därtill får man större och synligare riktmedel desto mer man förstorar - vilket syns bättre när det är mörkt.

/T

Publicerat
  • Författare

Zeiss vs. Trijicon 1 - 0

Tack för synpunkterna, någon som mer kött att hänga på mina ben?

Publicerat

Bara en tanke.. behovet av medförstorande riktmedel rör väl mest jakt i dåligt ljus då riktmedlet syns bättre.. detta dock innan möjligheten kom att få belysta riktmedel. Tycker att medförstorande är lite onödigt när man har belyst..

Sköt igår på 12:ggr på en trut, runt 100 meter.. Tyckte det såg riktigt bra ut, upplevde aldrig att riktmedlet var i vägen eller något sådant öht. För mej personligen är det egalt alltså.. Jag har jagat ytterst ytterst lite med Trijicon och då 2,5-10x50 och detta må ha varit en äldre modell men jag tyckte det var trångt och galet överskattat sikte.. Har de kvar samma utrymme i tuben så skulle jag välja Zeiss alla dagar i veckan.

Mvh!