Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har hunden blivit knäpp?

Featured Replies

Publicerat

Börjar fundera om min hanhund ( 5 år( har blivit helt knäpp?? Sista tiden har han börjat ett pissa och ibland skita inne på nätterna även fast han suttit i hundgård på dagarna och fått en promenad innan läggningsdags! Olyckor kan ju hända men detta börjar vara alldeles för ofta....och det värsta är att förr sa han alltid till, men hör han inge mer! Vad kan ha hänt? Han verkar ju inte ha nå´t problem annars! De har börjat som värst nu när vi fick ett litet barn till, kan det vara så sjukt att det är ren "svartsjuka" och protest? att han får för lite tid, eller låter det långsökt? -_-

Publicerat
Börjar fundera om min hanhund ( 5 år( har blivit helt knäpp?? Sista tiden har han börjat ett pissa och ibland skita inne på nätterna även fast han suttit i hundgård på dagarna och fått en promenad innan läggningsdags! Olyckor kan ju hända men detta börjar vara alldeles för ofta....och det värsta är att förr sa han alltid till, men hör han inge mer! Vad kan ha hänt? Han verkar ju inte ha nå´t problem annars! De har börjat som värst nu när vi fick ett litet barn till, kan det vara så sjukt att det är ren "svartsjuka" och protest? att han får för lite tid, eller låter det långsökt? -_-

Det kan mycket väl vara en protest från hans sida, till exempel. En del husdjur kan reagera ganska starkt på förändringar i deras vanliga miljö. När miljöförändringen inte går att ta bort (ett nytt barn till exempel) så kan man prova att använda sig av lugnande doftämnen (feromoner). Det finns en liten apparat som man stoppar in i vägguttaget som pytsar ut en liten mängd dofter varje dygn och många hundar blir som helt återställda på detta. Finns att köpa hos din veterinär. För katter heter den "Feliway" men jag minns inte namnet för hund. Man kan prova i alla fall. Men en medicinsk orsak måste naturligtvis uteslutas, så man inte missar om hunden har "riktiga" problem.

jonas

Publicerat
  • Författare
Det kan mycket väl vara en protest från hans sida, till exempel. En del husdjur kan reagera ganska starkt på förändringar i deras vanliga miljö. När miljöförändringen inte går att ta bort (ett nytt barn till exempel) så kan man prova att använda sig av lugnande doftämnen (feromoner). Det finns en liten apparat som man stoppar in i vägguttaget som pytsar ut en liten mängd dofter varje dygn och många hundar blir som helt återställda på detta. Finns att köpa hos din veterinär. För katter heter den "Feliway" men jag minns inte namnet för hund. Man kan prova i alla fall. Men en medicinsk orsak måste naturligtvis uteslutas, så man inte missar om hunden har "riktiga" problem.

jonas

Vad ska man då börja med? Ska jag prova låta han sova i bur nå´n natt och se hur han reagerar så att han inte har nå´n yta att kunna göra sina behov på, eller? För skulle han göra sina behov i buren då vet man att nåt verkligen har gått snett! Har märkt att om han får en rejäl cykeltur eller träningsrunda så händer inte dessa "olyckor".....så just nu känns det som att han är underaktiverad...eller rättare sagt...jag hoppas att det bara är det!
Publicerat
Vad ska man då börja med? Ska jag prova låta han sova i bur nå´n natt och se hur han reagerar så att han inte har nå´n yta att kunna göra sina behov på, eller? För skulle han göra sina behov i buren då vet man att nåt verkligen har gått snett! Har märkt att om han får en rejäl cykeltur eller träningsrunda så händer inte dessa "olyckor".....så just nu känns det som att han är underaktiverad...eller rättare sagt...jag hoppas att det bara är det!

Jag skulle som första åtgärd, förutom en rejäl kvällspromenad, testa att begränsa utrymmet på natten.

Publicerat
Jag skulle som första åtgärd, förutom en rejäl kvällspromenad, testa att begränsa utrymmet på natten.

Jag får nog hålla med Kallel där. Och när barnen är i säng - ta en extra stund med hunden så det bara är den och husse. Gosa lite, prata, lek lite. Och bur på natten är inte alls fel. Det kör jag också ibland. Eller min hund, rättare sagt. Man kan börja i den änden och se hur det går. Lycka till.

Publicerat
  • Författare
Och bur på natten är inte alls fel. Det kör jag också ibland. Eller min hund, rättare sagt.
<_<^_^ .....ok, jag förstår vad du menar......Tackar för era svar, ska prova med era tips och hoppas det går åt rätt håll, man blir ju lite orolig när han normalt inte gjorde så tidigare......och hade han haft nå´n fysisk åkomma tycker jag att han borde vara knepig även dagtid, men då är han rena drömmen.
Publicerat

JO huvva vilken trevlig överraskning med en skitkorv på golvet på morgonen.

Lycka till!

Publicerat

våran terrier kunde ha svårt att hålla sig på morgonen ibland.

Men sen när vi börjat med bur så kan man då rakt sova hur länge man vill ;)

Hon har blivit förjävligt duktig på att hålla sig!

Publicerat
  • Författare

Buren verkar funka klockrent, hunden sussar så gott tills dottern släpper ut han (alldeles för tidigt ) på morgonen ^_^ .

Publicerat
Buren verkar funka klockrent, hunden sussar så gott tills dottern släpper ut han (alldeles för tidigt ) på morgonen ^_^ .

Låter ju bra att det verkar funka. Men du vad är aldeles för tidigt :)

Publicerat

Vår Labbe gjorde exakt samma sak pissade och sket inomhus på natten men då införskaffade jag 2 st kompostgaller som jag monterat ihop med hjälp av kattstrypare sen så blir det en 90 graders vinkel och hon får en "minihundgård" under vindstrappen efter det så har det funkat SKITBRA (ingen skit eller piss alls på nätterna)

// JägarNNNNNN

Publicerat
  • Författare
Låter ju bra att det verkar funka. Men du vad är aldeles för tidigt :)
Visste att den frågan skulle komma.... :D ...men om jag säger så här...inte ens tuppen har vaknat, han sover sin djupaste sömn! :P
Publicerat
Visste att den frågan skulle komma.... :P ...men om jag säger så här...inte ens tuppen har vaknat, han sover sin djupaste sömn! :)

Oki då är det för tidigt