Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakttid på räv

Featured Replies

Publicerat

Tar åter upp detta ämne.Förra gången blev jag idiotförklarad av många då jag tog upp frågan men jag tar risken igen.

Här i norr får vi jaga räv till 15 april.Jag själv känner till relativt många fall där rävvalparna fötts betydigt tidigare, allt från början av mars till början av april...alltså inom jakttidens gränser.Ser man på årets valpar så torde många av dom vara födda i månadsskiftet mars/april. Är detta nåt Jägareförbundet är medveten om och nåt ni diskuterat?Bör det kanske vara rimligt att korta ner jakttiden på räv 1 månad. Det är inte en fråga om...utan när...."ickejägare" får koll på detta och då kan detta förmodligt starkt ifrågasättas.I många fall är det bättre att förekomma än att förekommas, i detta fall tror jag defenitivt på det.

Nu när den enligt mig korkade lagen om att man får skjuta rävungar på sommaren tagits i bruk så kan man faktiskt ställa sig frågan om räven har nåt värde alls i vårat land.Intresset för rävjakt, särskilt med stövare och grythund har ökat oerhört och främst hos de unga och detta borde utnyttjas istället för att motarbetas.

Publicerat

SJF har ju föreslagit att återfå jakten på rävvalpar året om så det är nog inte aktuellt att föreslå en förkortad allmän jakttid av den anledningen du nämner.

Publicerat

Vet att detta är Ola med fleras arena men jag vill påminna ett flertal forumister om att det är enkelt att låta bli att jaga på vilt även om det är i säsong.

Valet att jaga är ditt.

Det är självklart så att det är svårt för alla att se och känna till den samlade situationen eller den lokala situationen i vårt avlånga land och vidare är det lättare att accceptera andras lagenliga jakt än att stå med pekpinnar om hur de skall jaga för att det tycker minsann jag.

Personligen anser jag att vi inte skall binda ris för egen rygg eller tala ner andra jägare till förmån för vårt eget val av jakt.

/Christian

Publicerat

Vår syn när det gäller jakttider tar normalt i första hand utgångspunkt från biologi och etik, där vi inte förespråkar jakt på vuxna individer under de delar av året då viltet har ungar. Därför föreslog vi exempelvis nyligen att det inte skulle vara jakttid på mink under hela året. Kan man enkelt skilja på årsungar och vuxna individer förhindrar detta argument inte jakt på ungar, som exempelvis när det gäller rödräv. Kan man skilja på könen och det ena könet inte bidrar med någon ungomvårdnad förhindrar argumentet inte heller jakt på det könet, som exempelvis vårjakt på råbock.

Om det är vanligt förekommande att rödräv föder ungar under allmän jakttid så är det alltså något som skulle kunna leda till att vi föreslår en justering.

Ovanstående gäller förstås allmän jakttid, inte skyddsjakt.

Publicerat

Håller med kettukiller. Kanske är det lite för att man har hund för just räv (egoist?) :D

Publicerat

Jakttider kan få vilken grupp jägare som helst att diskutera och bli osams... Som mina kollegor mycket riktigt påpekat så baserar vi våra tyckanden och önskemål på några enkla grundprinciper, bland annat "de biologiska jakttidsramarna" som ofta utgår ifrån viltets föryngring. Nu räcker det aldrig hela vägen med lagar, förordningar och fastslagna jakttider. Det krävs en del ansvarstagande och sunt "bondförnuft" hos varenda en av oss jägare där ute för att vi ska kunna motivera vad vi håller på med och faktiskt med rak rygg kunna hävda att vi bryr oss om det vilda.

Jag förespråkar därför med en dåres envishet "frihet under ansvar". Vi kan alltid ställas inför en extraordinär situation, snöförhållanden, sent eller tidigt födda ungar, sjuka eller svaga djur, hundar som helt plötsligt börjar samjaga... Ska vi med jakttider eller lagstiftning utesluta alla eventuella ovanligheter fastnar vi i ett ohållbart regelsamhälle. Däremot kan jag hålla med dig om att vi med information kan upplysa jägarna om vad som kan hända och vad man bör vara beredd på.

Jag törs nog lova att vi i framtiden med ett förändrat klimat kommer att se förändringar i viltets föryngring och livsföring i största allmänhet. Det kommer att ställa högre krav på varenda en av oss i skog och mark när det gäller etik och moral. Jakttiderna och lagstiftningen kommer aldrig att "hinna med" så vi får nog ta vårt ansvar på egen hand till stor del här.

Vad gäller jakt på rävvalpar så har den i mina ögon inget med jaktligt värde att göra. Vi är ute på extremt hal is om vi ska börja gradera den ena jaktformen som "finare" eller mer "ädel" än den andra. Nu är jag personligen kusligt förtjust i såväl grytjakt som ett klingande rävdrev men det gör inte att jag vill förneka de passionerade smygjägarna och vaktjägarna rätten att njuta av det de uppskattar. Att skjuta en räv är alltid en viltvårdsinsats och få torde med dagens skinnpriser kunna hävda att vi ska förbehålla rävjakten de som jagar för sin ekonomiska vinning... Jag tycker att vi alla ska verka för så mycket jakt som möjligt och så långa jakttider det bara går med etiken i bakhuvudet. Börjar vi kivas internt om vad som är finare eller roligare har vi snart bara förbud att begrunda...

Publicerat
Jakttider kan få vilken grupp jägare som helst att diskutera och bli osams... Som mina kollegor mycket riktigt påpekat så baserar vi våra tyckanden och önskemål på några enkla grundprinciper, bland annat "de biologiska jakttidsramarna" som ofta utgår ifrån viltets föryngring. Nu räcker det aldrig hela vägen med lagar, förordningar och fastslagna jakttider. Det krävs en del ansvarstagande och sunt "bondförnuft" hos varenda en av oss jägare där ute för att vi ska kunna motivera vad vi håller på med och faktiskt med rak rygg kunna hävda att vi bryr oss om det vilda.

Jag förespråkar därför med en dåres envishet "frihet under ansvar". Vi kan alltid ställas inför en extraordinär situation, snöförhållanden, sent eller tidigt födda ungar, sjuka eller svaga djur, hundar som helt plötsligt börjar samjaga... Ska vi med jakttider eller lagstiftning utesluta alla eventuella ovanligheter fastnar vi i ett ohållbart regelsamhälle. Däremot kan jag hålla med dig om att vi med information kan upplysa jägarna om vad som kan hända och vad man bör vara beredd på.

Jag törs nog lova att vi i framtiden med ett förändrat klimat kommer att se förändringar i viltets föryngring och livsföring i största allmänhet. Det kommer att ställa högre krav på varenda en av oss i skog och mark när det gäller etik och moral. Jakttiderna och lagstiftningen kommer aldrig att "hinna med" så vi får nog ta vårt ansvar på egen hand till stor del här.

Vad gäller jakt på rävvalpar så har den i mina ögon inget med jaktligt värde att göra. Vi är ute på extremt hal is om vi ska börja gradera den ena jaktformen som "finare" eller mer "ädel" än den andra. Nu är jag personligen kusligt förtjust i såväl grytjakt som ett klingande rävdrev men det gör inte att jag vill förneka de passionerade smygjägarna och vaktjägarna rätten att njuta av det de uppskattar. Att skjuta en räv är alltid en viltvårdsinsats och få torde med dagens skinnpriser kunna hävda att vi ska förbehålla rävjakten de som jagar för sin ekonomiska vinning... Jag tycker att vi alla ska verka för så mycket jakt som möjligt och så långa jakttider det bara går med etiken i bakhuvudet. Börjar vi kivas internt om vad som är finare eller roligare har vi snart bara förbud att begrunda...

För min del så är det helt lysande att ni lyckats få tillbaka jakten på rävvalpar.

Förr när det var tillåtet så tog vi alltid rävvalpar när vi hittade dem.

Vet att vi hittade ett gryt där det låg 14 kadaver av rådjurskillingar...

Ändå så sköt vi ett 30 tal rävar årligen på den marken för mina hundar.

Så jagar man räv och inte bara lyssnar på drev så gör man en otrolig viltvårds insats.

:DB)

Publicerat

Jag och kettukiller har dryftat frågan en del senaste åren och min ståndpunkt är iallafall att räven har en plats i den svenska faunan den är ett av våra verkliga ursprungs och kulturvilt......därför tycker jag att valparna ska fredas igen jag skulle förorda en allmän jakt på mindre öar,,,,,, runt viltuppfödningar finns den möjligheten redan.

I norrland har förmodligen inte räven någon stor påverkan på småviltet varför då verka för en jakt på valpar som ändå har en plats i vårat ekosystem......

Ibland tycker jag det är nog så mycket harungar kanske vi ska freda räven eller släppa vårjakt på hare fri :D .

Publicerat
Jag och kettukiller har dryftat frågan en del senaste åren och min ståndpunkt är iallafall att räven har en plats i den svenska faunan den är ett av våra verkliga ursprungs och kulturvilt......därför tycker jag att valparna ska fredas igen jag skulle förorda en allmän jakt på mindre öar,,,,,, runt viltuppfödningar finns den möjligheten redan.

I norrland har förmodligen inte räven någon stor påverkan på småviltet varför då verka för en jakt på valpar som ändå har en plats i vårat ekosystem......

Ibland tycker jag det är nog så mycket harungar kanske vi ska freda räven eller släppa vårjakt på hare fri :P .

jo men rödräven tränger bort en annan art uppe i norr, kallad fjällräven. så mer skytte på rödräven i norr. <_<

Publicerat

Partys: Jag förstårärligt talat inte hur du tänker här. Jag säger inte emot dig på att räven är ett av våra grundläggande jaktvilt och förtjänar all respekt och vördnad. Men varför i hela friden skulle man då inte få jaga den när det är biologiskt och etiskt försvarbart?

Tyvärr är jaktens största fiende jägarna själva som internt träter och förtalar samt förordar sin egna jaktform, hundras eller bössa... Ofta då på bekostnad av andra. Detta utnyttjas saklöst av våra motståndare. Därför är det i mina ögon synnerligen tråkigt när man vill inskränka en jaktform bara för att man själv inte roas av den eller vill ha viltet för sig själv. Driver t ex grytfolket tesen att freda rävvalparna så törs jag sätta min bästa jakthatt på att smygjägarna kontrar med att ifrågasätta etiken i grytjakten och så är cirkusen igång.

I fallet med räven så föreligger knappast någon risk för utrotning så rävarna räcker nog till såväl grytjägare som smygjäjagre, lockjägare och stövarfolket.

Publicerat
Tyvärr är jaktens största fiende jägarna själva som internt träter och förtalar samt förordar sin egna jaktform, hundras eller bössa... Ofta då på bekostnad av andra. Detta utnyttjas saklöst av våra motståndare. Därför är det i mina ögon synnerligen tråkigt när man vill inskränka en jaktform bara för att man själv inte roas av den eller vill ha viltet för sig själv. Driver t ex grytfolket tesen att freda rävvalparna så törs jag sätta min bästa jakthatt på att smygjägarna kontrar med att ifrågasätta etiken i grytjakten och så är cirkusen igång.

I fallet med räven så föreligger knappast någon risk för utrotning så rävarna räcker nog till såväl grytjägare som smygjäjagre, lockjägare och stövarfolket.

tragiskt nog så är det så.....

Publicerat
  • Författare

Jag förstår nu att jag begått några misstag när jag skrev inlägget.Jag skulle för det första haft ett annat alias, typ "Tjäderpalle"...de flesta vet att jag i stort sett bara jagar räv och förmodligen bara arbetar för egen sak...dvs egoism(vilket de flesta avskyr hos folk), för det andra så skulle jag utlämnat min åsikt om att jag tycker det är fel att tillåta jakt på rävvalpar på sommaren. Så hädanefter så bortser vi från det här med sommarjakt på rävvalpar.

Jag arbetar inte för min egen sak...har inte ett dugg med det att göra, har inte heller problem med att man skjuter räv på tex åtel...även om det inte tilltalar mig. Däremot kan jag ofta pika såna som jagar räv på annat sätt än med stövare och grythund...men det är ungefär lika allvarligt som jag pikar mina bekanta som jagar med hamilton eller schiller...eller när jag träffar en John Deere-ägare å jag förklarar att man egentligen ska köra Fendt.

Jag tror att 90% av de som svarat på mitt inlägg har missat huvudgrejen....att vi har jakttid på räv som numera infaller under perioden då tiken ofta(?) föder sina valpar. Tycker man att det är okej att man skjuter djur som har ungar...ja då tycker jag att man missat nåt väldigt grundligt när det gäller etik och moral i jakten.

I den bästa av världar skulle vi kunna ha jakt året runt på allt vilt...om alla hade den kunskapen som krävs...men det har få..om ens nån...defenitivt inte jag.Jag tror det är väldigt få som ens kan tänka sig att räven föder sina ungar såpass tidigt häruppe...knappast alla rävar...men det förekommer...och är knappast ovanligt. Det tidigaste fallet jag känner till är när det hittade 9 valpar under en lada...och detta under första veckan av mars.Vi pratar norra Västerbotten...dvs relativt långt norrut i vårat avlånga land.

SÅ egentligen är frågan enkel.Tycker ni att det är okej att vi jagar räv när det är relativt troligt att tiken redan har valpat?Svarar ni alla Ja....ja,då är jag förmodligen en av de få som tycker motsatsen.Svarar man Nej...då kanske man borde tänka sig för litegrann på vårkanten...och även SJF kanske bör tänka till litegrann.Kanske undersöka hurpass vanligt det är.Kan hända att det är nåt jättekonstigt med rävarna här i närheten och att övriga landet helt följer de gamla naturlagarna.

Tack för mig! // "Tjäderpalle"

Publicerat

Kettu- är det inte bättre att du börjar om med ny tråd och ber mods att skrota denna,

i mina ögon omotiverade tråd.

Den ringa betydelse min åsikt har kan jag uttrycka i nej, det är klart att man inte kan få släppa hund i gryt eller efter räv om det är som säger om datumen för valpning.

Återigen, du som vet bättre skall oaktat reglerna justera dig efter realia,

för egen del saknar jag hund och egen förmåga att krypa ner i rävgryt.

/Christian

Publicerat

Tjäderpalle: Om vi nu ska koncentrera oss på din huvudfråga så är svaret ganska svårt. Är det så att det är vanligt att tiken valpar under jakttid så tycker jag att vi kan ifrågasätta jakttiden. Nu har jag ärligt talat aldrig hört detta tidigare och det kryllar inte av rävforskare i landet som enkelt kan ta fram ett svar. Det kommer alltid att finnas undantag i naturen, det är de undantagen som driver evolutionen... Frågan är bara när ett undantag blir tillräckligt vanligt för att vi ska ta hänsyn till det. Frågan är också om undantagen är tidsbundna (t ex blir vanligare) eller geografiskt knutna...

Även om nu just denna variant var ny för mig så får vi varje år rapporter om jaktbara vilt som får ungar mycket tidigt eller sent. Det svåra är att bedömma när dessa tillfälligheter upphör att vara tillfälligheter och tillräckligt vanliga för att det är motiverat att justera jakttiden. Ett närliggande exempel i nutid är brunstuppehållet för älg. Där tyder rätt mycket på att vi åtminstonde i vissa delar av landet jagar mitt under högbrunsten vilket kan vara tokigt ur ett etiskt perspektiv. Därför utreder vi nu frågan, eller egentligen görs detta av SVA, vilket tar både mycket tid och resurser i anspråk. Tyvärr tror jag att det blir svårt i detta fallet att ta reda på bra fakta för en rimlig peng så alternativet är väl försiktighetsprincipen och därmed en kortad jakttid.

Publicerat
  • Författare

Jag är egentligen relativt nöjd med de svar jag fått från er SJF-are.Att Revper inte klappar mig på axeln tar jag för givet då vi aldrig haft och aldrig kommer att ha samma åsikter..om nåt. Jag har aldrig varit rädd för att stammen ska kollapsa pga detta, utan det är rent en etisk fråga som man bör ha i åtanke.Ser ingen anledning att ödsla mer tid i denna fråga utan anser frågan besvarad.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.