Publicerat Juli 8, 200916 yr Jag har en liten fråga,, Hur många kommer att släppa sina älghundar på grävling den 1a Aug? Även om "vi" måste vänta tills den 21a Agu Även om du vill att hunden ska jaga älg,,, Jag är sugen på att göra det men ska nog vänta ett tag, jag tycker det är lite synd om kalvarna, dom får växa på sig lite,, Visst finns det hundar som "smiter" , men har den på sig GPS pejlen så har den ju inte smitit, M,V,H Jocke,,
Publicerat Juli 8, 200916 yr Jag har en liten fråga,, Hur många kommer att släppa sina älghundar på grävling den 1a Aug? Även om "vi" måste vänta tills den 21a Agu Även om du vill att hunden ska jaga älg,,, Jag är sugen på att göra det men ska nog vänta ett tag, jag tycker det är lite synd om kalvarna, dom får växa på sig lite,, Visst finns det hundar som "smiter" , men har den på sig GPS pejlen så har den ju inte smitit, M,V,H Jocke,, Det är enligt min åsikt helt åt helvete för tidigt att släppa en älghund på fritt sök den 1a augusti, där är lagen och jaktetiken helt överens (vilket inte alltid är fallet, märk väl). Jag tror att antalet kassa älghundar som hade varit bra om de släppts den 1:a augusti är noll eller möjligtvis ensiffriga. På den negativa sidan har vi att ett "normaliserat missbruk", om detta skulle bli fallet enligt scenariot du teoretiserar kring, ställer den legala jakten i fara. MVH! /HerrBerg
Publicerat Juli 9, 200916 yr Väldigt många med spetsar jagar grävling och börjar jaga 1 augusti. Jag bland annat. Det är ytterst ovanligt med älgarbeten, hade inget förra sommaren. Förklaringen skulle kunna vara usel älghund, men även en tik jag hade som var en jäkla älgmaskin, o jch, skällde nästan aldrig älg på nätterna. Vad det bror på kan man spekulera i.
Publicerat Juli 9, 200916 yr Väldigt många med spetsar jagar grävling och börjar jaga 1 augusti. Jag bland annat. Det är ytterst ovanligt med älgarbeten, hade inget förra sommaren. Förklaringen skulle kunna vara usel älghund, men även en tik jag hade som var en jäkla älgmaskin, o jch, skällde nästan aldrig älg på nätterna. Vad det bror på kan man spekulera i. Jo, men jag tyckte att frågan andades "jaga älg med ursäkten att man jagar grävling". Om man har koll på att det verkligen är grävling man jagar är det helt OK, om syftet är att jaga älg är det väl inte det.
Publicerat Juli 9, 200916 yr Jag släpper mina hundar 1/8. Säger som Torkel, är väldigt ovanligt att de skäller älg på nätterna. Lina kan skälla ett par minuter om hon går på någon. Funny vet jag inte hur hon gör, har bara blivit grävling på nätterna så här långt.
Publicerat Juli 9, 200916 yr Börjar jaga grävling den 1 augusti med spets ja. Har aldrig hänt att hunden hittat älg under de 3 säsonger vi gjort det här med grävlingjakt kring sädesfält och bondgårdar. Verkar nästan som hunden lärt sig att mörker /natt =sök grävling? /ekebo
Publicerat Juli 10, 200916 yr Ja jag kommer jaga grävling den 1/8. Gråhun min har gort ett älgarbete på 3 sommrar så det värkar som dom lär sig att det är grävling som gäller på nätterna
Publicerat Juli 10, 200916 yr Ska prova min laika på grävling om det blir några över när musköt har varit här . Om det skulle bli älg går det och plocka av henne rätt enkelt men man försöker att hålla sig ifrån där älgarna brukar stå. Grållarna är ingen mening då det garanterat blir älg.
Publicerat Juli 10, 200916 yr Jag brukar släppa min katt på grävling alltid den 1/8, hon klarade grytprovet med bravur, så vi jagar klöv ena Vlsutet och och Gryt andra vslutet =) ar trögt ? jag näää ?