Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Optimering av Sako Fiberclass

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Sedan några år har jag anvendt en S&L M97 DL kaliber 6,5x55. Den har iofs funkat bra på jakt och bana. Jaktligt rör det sig ffa om dovhjort men även rådjur, älg och kronhjort jages ibland. Nackdelen med min S&L har varit den fina trästock, som jag har varit lite rädd om, men även precisionen har inte varit tilfredsstillande (3 skott inom 35-40 mm/100 meter).

I mars hittade jag en beg. Sako Fiberclass kaliber .30-06 från 1990. Priset var enl min åsikt rimelig och jag fick då även Optilock-montage och benstöd på köpet. McM-stocken gav fortroende avs precision och stryktållighet och trycket känndes bra. Sagt och gjort. Sakon ses nedan monterad med min Swarowski 3-12x50.

post-3974-1247087024_thumb.jpg

Från början hadde jag lite funderingar kring pipbytesystem, omlakering m.m. Så småning om lugnade jag mig dock. Det är funktion och jaktprecision som gäller. Om jag systematisk kann skjuta 3 skott inom 20 mm/100 meter är jag mycket nöjd. Enligt Mr. Fiberclass skjutar en Sako Fiberclass utmärkt pr definition, men jag hadde nog bara lite otur ^_^ . 3 skott sat inom 4-5 cm på 100 meter med flera olika ladningar.

När jag tog isär Sakon upptäckte jag att inpassningen mellan rekylklack och stock var dårlig.

post-3974-1247087061_thumb.jpg

post-3974-1247087094_thumb.jpg

Även bakkappen var stel och trasig.

post-3974-1247086993_thumb.jpg

Nästa steg ble att lämna inn bössen till en smed. Efter lite funderinger ble det NP Nielsen i Vildbjerg, som fikk ta hand om bädning, byta av bakkappa och almen kontroll av vapenet. Om ni inte har hört tales om NP, kann jag berätta att han bl a är konsult åt forsvarsmakten och handladdar 338 Lapua och .50 BMG åt danska prickskyttar inom "Frømandskorpset".

Efter en vecka var Sakon klar. Än så länge jag har bara hunnit testa en snabb ladstega med Lapua Mega 185 grains, Norma 204, Lapua hylse och CCI 200 hätter. 3 skott inom 12 mm/80 meter känns bra :) .

Så småning om kommar jag att se om det bara var tur eller om Sakon är optimarad klart. Då blir det nog riktning av lådan som gäller...

vh Lars

PS. Hoppas att ni har lite överseende med stavningen - mitt svenska är inte så bra.

PPS. Har ni förslag på bra banaprojektilar/ladningar är jag mkt intresserad

Publicerat

Jag har ungefär samma erfarenhet av mina sakobössor - en plastbäddning och friläggning av pipan är det enda som behövs för att ligga under 20mm och ibland krypa under centimetern. Kika i tråden "träffbilder" under Kulvapenarean, så hittar du lite.

Publicerat
  • Författare
Jag har ungefär samma erfarenhet av mina sakobössor - en plastbäddning och friläggning av pipan är det enda som behövs för att ligga under 20mm och ibland krypa under centimetern. Kika i tråden "träffbilder" under Kulvapenarean, så hittar du lite.

Hej

Det är din gamla Fiberclass M90, som jag köpta av Hampus V.

vh Lars

Publicerat

Jo jag förstod det!

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nästa fundering:

Kolvkammen känns lite låg, när jag anvendar 50 mm optik. Jag hadde litefunderinger avs en höjd-/sänkbar från Kolvkam.se eller kanske en "Karsten Adjustable Cheek Piece" http://www.snipercentral.com/karsten.htm , men det ble husmannsmodellen för tilfället:

Före:

SakoFiberclass-projekt2009044.jpg

Efter:

SakoFiberclass-projekt2009045.jpg

SakoFiberclass-projekt2009046.jpg

vh Lars