Publicerat Juli 9, 200916 yr Hej, första inlägget... Tog jägarexamen i höstas och fick bössan här för ett par månader sedan. Har bara pangat lerduvor än så länge men tänkte jag kunde göra en tjänst till en bekant nu. Hon har ett gäng skator som går in i hönshuset och käkar ägg! Inte speciellt många men det räcker för att en stor del av äggen ska gå åt (har bara ägg för eget bruk). Hon pratade om 8-10 stycken skator om inte jag minns fel och hade rätt bra koll på deras levnadsmönster, när de kommer, var de sitter osv. Frågan är; hur blir vi lättast av med dessa? Är det hagelbrakaren som gäller eller ska man bygga en fälla? Finns det lockpipor som fungerar på skata? Har hittat en massa kråkpipor men skatans ljud skiljer ju sig en hel del, eller? Hon hade även fått tipset om att hänga upp en eller ett par stycken skator ovanför ingången till hönshuset av en bonde i trakten. Funkar dylikt? Alla tips mottages tacksamt! Är ju som sagt helt ny på detta.
Publicerat Juli 9, 200916 yr Hej, första inlägget...Tog jägarexamen i höstas och fick bössan här för ett par månader sedan. Har bara pangat lerduvor än så länge men tänkte jag kunde göra en tjänst till en bekant nu. Hon har ett gäng skator som går in i hönshuset och käkar ägg! Inte speciellt många men det räcker för att en stor del av äggen ska gå åt (har bara ägg för eget bruk). Hon pratade om 8-10 stycken skator om inte jag minns fel och hade rätt bra koll på deras levnadsmönster, när de kommer, var de sitter osv. Frågan är; hur blir vi lättast av med dessa? Är det hagelbrakaren som gäller eller ska man bygga en fälla? Finns det lockpipor som fungerar på skata? Har hittat en massa kråkpipor men skatans ljud skiljer ju sig en hel del, eller? Hon hade även fått tipset om att hänga upp en eller ett par stycken skator ovanför ingången till hönshuset av en bonde i trakten. Funkar dylikt? Alla tips mottages tacksamt! Är ju som sagt helt ny på detta. Hej och välkommen! Hagel eller fälla är förmodligen de enda metoderna vi har att tillgå vad gäller svartfågel. Även jag har problem med att skatorna går in och tar ägg för mina fåglar... Skator är tämligen intelligenta fåglar som har ruskigt bra koll på sin omgivning. Jag kör med helt kammoställ och gömsle när jag skall bedriva skyddsjakt, annar får man i princip inte tag i dem. (inte på min gård i alla fall ) Jag håller som bäst på med att snickra en ny fälla, men den kommer bara vara min sekundära hjälp då jag finner att hagelskyttet har betydligt bättre effekt. Dock skall jag då tillägga att jag "patrullerar" min mark ett par gånger om dagen för att hålla koll på dessa äggtjuvar Så beroende på hur omgivningen ser ut så får du välja utrustning. Tänk på säkerhetsavståndet med hagel bara. Lycka till!
Publicerat Juli 9, 200916 yr Skatan är lätt att ta i fälla så jag hade börjat med en sådan! Mvh Niklas
Publicerat Juli 9, 200916 yr Författare Skator är tämligen intelligenta fåglar som har ruskigt bra koll på sin omgivning. Jag kör med helt kammoställ och gömsle när jag skall bedriva skyddsjakt, annar får man i princip inte tag i dem. (inte på min gård i alla fall ) På henne lät det som om de var relativt hemmastadda på gården och inte speciellt skygga. Sovrumsfönstret var ett läge att plocka dem ifrån enl. henne, men hur är det med skyddsjakt från hus? (Borde man väl egentligen kunna vid det här laget ) Jag håller som bäst på med att snickra en ny fälla, men den kommer bara vara min sekundära hjälp då jag finner att hagelskyttet har betydligt bättre effekt. Dock skall jag då tillägga att jag "patrullerar" min mark ett par gånger om dagen för att hålla koll på dessa äggtjuvar Har du möjligen en ritning att tillgå? Ska åka ut och reka lite hemma hos henne så får vi se vad det blir. Måste inte hagel lätt bli ineffektivt? Tänker mig att man skjuter en eller ett par fåglar så har resterade försvunnit för resten av dagen? Så beroende på hur omgivningen ser ut så får du välja utrustning. Tänk på säkerhetsavståndet med hagel bara. Hon bor mitt ute i ingenstans så det är ingen fara med avstånd!
Publicerat Juli 9, 200916 yr Har du möjligen en ritning att tillgå? Ska åka ut och reka lite hemma hos henne så får vi se vad det blir. Måste inte hagel lätt bli ineffektivt? Tänker mig att man skjuter en eller ett par fåglar så har resterade försvunnit för resten av dagen? Jag har snickrat en Trolle-Ljungby fälla men inte satt den i drift ännu. Vill man ha lite större doningar så är en Norskfälla ett annat projekt. http://www.jagareforbundet.se/docs/krakfal...olleljungby.pdf http://www.jaktguiden.se/fallor/L12-norskkrakfalla.pdf Fåglarna kommer tebax ganska snart, det gäller bara att lära sig vilka träd de häckar i så har man snart mappat rutten
Publicerat Juli 9, 200916 yr Jag har snickrat en Trolle-Ljungby fälla men inte satt den i drift ännu. Vill man ha lite större doningar så är en Norskfälla ett annat projekt. http://www.jagareforbundet.se/docs/krakfal...olleljungby.pdf Har en likadan! Fungerar riktigt bra.. pertoyra: Du kan bygga en enklare variant med bara en fångstlucka som är lättare att ta med och flytta runt. Så fram med sågen och snickra dej en fälla! Mvh Niklas
Publicerat Juli 9, 200916 yr Författare pertoyra: Du kan bygga en enklare variant med bara en fångstlucka som är lättare att ta med och flytta runt.Så fram med sågen och snickra dej en fälla! Mvh Niklas Ja det får väl bli en sväng till trävaruhandeln i helgen! Tack för hjälpen, återkommer om jag har några fler frågor (eller med fina fångstbilder)!
Publicerat Juli 9, 200916 yr Hade en skata här hemma som plockade sönder våra sopor ur sopkärlet och spred över tomten. Tog 10 minuter innan den satt i Trolle-Ljungby fällan, när första satt så tog jag snabbt två till. Mvh!
Publicerat Juli 9, 200916 yr Fälla som sagt är nog det bästa att börja med, för att sedan plocka enstaka fåglar med .22`a eller hagel Dom lär sig nämligen väldigt fort vart det är farligt att vara och inte, men med det så menar jag inte att dom slutar vara där. Dom är bara inte där när du är där
Publicerat Juli 9, 200916 yr Har själv tagit ett par dubblér i min! alltså två skator i ett fångstrum. Såg själv när den ena klättrar in på sidan förbi pinnen så kommer nästa och flyger rakt in och sätter sig på pinnen. Mvh Nicke