Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fråga om teknik eller ny bakkappa!

Featured Replies

Publicerat

Mina herrar,

i jakten på den "fulländade" pangen har jag funderingar på att eftermontera en justerbar bakkappa,

Jag har hittat denna från en välkänd/erkänd tillverkare i USA,

http://www.mcgeestocks.com/hardware.htm

http://www.mcgeestocks.com/Files/Pricesheet.pdf

Jag tror att jag klarar mig utan den fjärde leden och att en sedvanlig tre vägsjustering är adekvat,

för 120 USD verkar det vara ett ok köp.

Frågan är går det utan väsentligt mer arbetet att applicera denna skapelse på min McM sako Varmint kolv?

Hur gör man? Borde det kunna bli bra?

Motiveringen är att jag i liggande tar rekylen på en mycket liten del av axeln och att jag känner att kolven allt som oftast smiter från axel fickan,

iofs kan det vara en teknik brist hos mig men jag vill utforska denna möjlighet att ha kvar som ev gull-gull.

/Christian

Publicerat

Jag tycker det är en utmärkt idé för med en fullt justerbar kappa kan du helt enkelt justera bort mycket at stocken svagheter. Själv ska jag nog köpa Tubs kappa till 6,5-06 bygget

Publicerat
Mina herrar,

i jakten på den "fulländade" pangen har jag funderingar på att eftermontera en justerbar bakkappa,

Jag har hittat denna från en välkänd/erkänd tillverkare i USA,

http://www.mcgeestocks.com/hardware.htm

http://www.mcgeestocks.com/Files/Pricesheet.pdf

Jag tror att jag klarar mig utan den fjärde leden och att en sedvanlig tre vägsjustering är adekvat,

för 120 USD verkar det vara ett ok köp.

Frågan är går det utan väsentligt mer arbetet att applicera denna skapelse på min McM sako Varmint kolv?

Hur gör man? Borde det kunna bli bra?

Motiveringen är att jag i liggande tar rekylen på en mycket liten del av axeln och att jag känner att kolven allt som oftast smiter från axel fickan,

iofs kan det vara en teknik brist hos mig men jag vill utforska denna möjlighet att ha kvar som ev gull-gull.

/Christian

Jag söker oxå en ställbar bakkappa till min tikka för liggande skytte, denna såg riktigt bra ut.

Andreas

Publicerat
  • Författare

Tubbs eller McGees,

det skiljer en inte obetydlig 60 USD mellan de två och även om jag gillar Tubb så kör jag gärna den billigare vägen,

med idel positiva utrop här kan jag övergå till nästa fråga,

hur anbringar man denna förlängning till min stock/kolv är det ett kostnadsadekvat förslag och bör jag först korta min kolv lite, den har ju rätt totallängd idag.

/Chris

Publicerat

Jag tänker beställa Tubbs från Sinclair eftersom det alltid finns lite annat smått och gott att köpa där och har enbart väldig possessiva erfarenheter från att handla med dem. Tubbs kostar 135.95$ där så jag får skillnad till 16$ så det är inget att bråka om. Har du rätt längd nu måste du korta minst lika mycket som den nya bygger mera och det är väl ingen större operation frågan är väl mest hur etiskt det blir om måtten inte stämmer med kolven :) Verkar finnas en tunnare kant som man kan slipa till om kolven ligger lite under kappans mått.

Publicerat
  • Författare
Jag tänker beställa Tubbs från Sinclair eftersom det alltid finns lite annat smått och gott att köpa där och har enbart väldig possessiva erfarenheter från att handla med dem. Tubbs kostar 135.95$ där så jag får skillnad till 16$ så det är inget att bråka om. Har du rätt längd nu måste du korta minst lika mycket som den nya bygger mera och det är väl ingen större operation frågan är väl mest hur etiskt det blir om måtten inte stämmer med kolven :) Verkar finnas en tunnare kant som man kan slipa till om kolven ligger lite under kappans mått.

Nja det där var en prisuppgifter som jag inte har sett, jag såg en väsentligt högre, Sinclair och jag är kompisar från förr, har konto där.

Lars- estetik, du har aldrig sett min pang va? I nuvarande målning är den urful och rent av skrämmande.

Jag tror att den kommer att bli snyggare av en kvaddad bakdel med.

För med detta konstaterat återgå till frågan om hur man gör med en McM kolv, den är ju främst bestående av microballonger, inte mycket att epoxilimma/skruva fast bultar i,

kommer man att behöva borra för och limma fast några gängdelar tro?

Nåja, det låter som om man har något som är "rätt" i görningen.

Återstår att finansiera/motivera behovet av.

/Christian

Publicerat

Då låter det som saken är biff Christian allt bara en knapptryckning bort :) Jag har ingen erfarenhet av McM kolvar men antar att originalet sitter limmad så frågan är hur det fungerar på denna som är aluminium och skall kunna flexa lite i klämförbandet. Så kanske bästa sättet är att skapa fixpunkter som stämmer med fäst hålen och skruva fast sedan måste du även borra ur för stången i kolven men gissar att allt detta är en baggis för en händig person.

Publicerat

På sinclairs hemsida säger dom att Tubbs bakkappa "Cannot ship out of the US.". Hur löser du det?

/ Johan

Publicerat
  • Författare
På sinclairs hemsida säger dom att Tubbs bakkappa "Cannot ship out of the US.". Hur löser du det?

/ Johan

Johan- det kan jag inte berätta men det ordnar sig, iofs Mcgee är mindre fientlig till oss europeer.

Har pratat med Diana på McM och via SH med David om ingreppet, de ok:ar det och de tar en 116 USD för att installera en

justerbar bakkappa som kan justeras up och ned.

Alla förutsättningar är således uppfylda.

/Christian

Publicerat

Funderar på detta med justering av en bakkappa. I min värld så känns det helt främmande att anpassa bakkappan som gör att den inte längre är "symmetrisk". Vad jag menar med detta är att om jag ska skjuta från "weak side" (vänster axel) så ska jag inte behöva justera bakkappan överhuvud taget.

Efter att jag fick ordning på mina mellanlägg så att längden blev rätt så justerar jag bara bakkappan uppåt vid liggande skytte, och neråt för knä och stående. TRG-bakkappan kan vridas kring sin egen axel om man ser den rakt uppifrån, men det känns som att be om trubbel att börja pyssla med det. Höll jag däremot på med frigevär så hade jag nog moddat bakkappan efter konstens alla regler.

Kommentarer från kunniga på området?

Publicerat
  • Författare

Rikard-

jag låter citera Dick här från McM,

"Swedish Guy,

Actually, that is just what our two-way adjustable butt plate is for. It just moves up and down, and lets you adjust the drop at heel to 1/4" or 1/2" or so for prone shooting, or drop it down to 1" to 1 1/4" or so for offhand or setting positions.

It's two dovetailed aluminum plates with a 1/2" recoil pad on it. It is made oversize, and is glued and screwed onto the butt of the stock, and then ground to fit the contour and stock lines on a belt sander or disk sander, and then buffed or polished up a bit. Any compent local gunsmith should be able to do this for you, or anyone who is "handy" at doing things themselves and has access to a belt sander should be able to do it.

The price for them is the same as if we install it, $116 plus shipping, but it saves a lot of shippig and time.

It is not adjustable for length of pull, so be sure to cut the stock for the finished LOP you want when installing it.

Dick at McMillans"

Det förfaller som om han har samma syn på det hela som du har i frågan om hur en "praktisk" stock skall vara utformad, jag för min del håller med dig,

det är min klena axel jag vill skydda samtidigt som jag vill få en bättre kontroll över rekylen.

/Christian

Publicerat

Ok, då är jag med. Sympatiserar till fullo med dina ambitioner :)