Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Swift A-frame

Featured Replies

Publicerat

Vad har ni för erfarenheter av A-frame kulan? Är den på tok för hård till mindre vilt? Typ rå?

Publicerat

svårt att säga utan att veta vilken kaliber du skjuter med.

i min 300 win mag tycker jag inte det är för hårt för rådjur, även om jag inte jagar rådjur med den bössan

Andreas

Publicerat
svårt att säga utan att veta vilken kaliber du skjuter med.

i min 300 win mag tycker jag inte det är för hårt för rådjur, även om jag inte jagar rådjur med den bössan

Andreas

Jag har kört den i min 9,3:a och skjutit rådjur och det har fungerat kanon. Har inte sett på verkan i djuren att den visat sig vara för hård. Givetvis spelar det ju roll vart på djuret du träffar.

Om det blir en träff bakom bogbladet är väl de flesta kulor för hårda :):P

Är förtjust i denna kula men tycker att den är på tok för dyr !! Även för handladdning då priset ligger dubbelt jämfört med ex. ORYX.

Publicerat
  • Författare

30.06 är det det handlar om. Borde inte a framen ge mindre köttförstöring än en mjuk kula?

Publicerat
30.06 är det det handlar om. Borde inte a framen ge mindre köttförstöring än en mjuk kula?

Tror att det är marginellt !! De extra kronor du får lägga på ammon känns nog mer märkbar :)

Swift A-frame visar sina goda egenskaper på hårdskjutet högvilt...I ett rådjur har jag svårt att tro att du kommer märka ngn skillnad jämfört med ex. ORYX.

Publicerat
  • Författare
Tror att det är marginellt !! De extra kronor du får lägga på ammon känns nog mer märkbar :)

Swift A-frame visar sina goda egenskaper på hårdskjutet högvilt...I ett rådjur har jag svårt att tro att du kommer märka ngn skillnad jämfört med ex. ORYX.

Jo..naturligtvis, har gott om gris men vill ha samma kula till allt.

Publicerat
Jo..naturligtvis, har gott om gris men vill ha samma kula till allt.

En utav de största fördelarna med denna "kanon kula" (som jag ser det), är att en är väldigt riktningsstabil på sin färd genom viltet.

Detta är utan tvivel en riktig toppen kula för många typer av vilt.

Har aldrig svikit mig oavsett kaliber den brukats i.

Knock your self out!

Publicerat

Hej,

jag har provat aframe i 6.5x55, 308win, 300 win mag och 9.3x62.

Enligt mina erfarenheter så är det en bra kula för de som söker en lite hårdare kula.

Fördelen är att köttförstöringen blir mycket rimlig samtidigt som detta alltid har en baksida i form av en längre flyktsträcka och lite otydligare skottecken.

Den har skjutit helt OK i mina bössor även om det inte varit frågan om den där riktiga topprecisionen. Den största fördelen tycker jag egentligen att det konsekventa uppträdandet är medan den största nackdelen är det ohemult saftiga priset.

Henrik

Publicerat
Hej,

jag har provat aframe i 6.5x55, 308win, 300 win mag och 9.3x62.

Enligt mina erfarenheter så är det en bra kula för de som söker en lite hårdare kula.

Fördelen är att köttförstöringen blir mycket rimlig samtidigt som detta alltid har en baksida i form av en längre flyktsträcka och lite otydligare skottecken.

Den har skjutit helt OK i mina bössor även om det inte varit frågan om den där riktiga topprecisionen. Den största fördelen tycker jag egentligen att det konsekventa uppträdandet är medan den största nackdelen är det ohemult saftiga priset.

Henrik

Anser du Henrik att TSX ger dig kortare flyktsträcka och bättre skottecken?

Själv har jag tankar på att ge Naturalis en chans i höst, men håller den inte måttet så blir det att återgå till a-Frame.

Publicerat

Hej David,

min erfarenhet är faktiskt att TSX ger lite kortare flyktsträcka och rent allmänt uppträder som en lite "mjukare" kula i viltet än vad A frame gör.

Någon skillnad i skotttecken mellan dessa båda kulor kan jag inte säga att jag märkt men enligt min erfarenhet krävs det rätt betydande skillnader både mellan kalibrar och kulor innan man ser någon tydlig skillnad i skottecken. Av de fyra kalibrarna som jag nämnde ovan (6.5x55, 308win, 300 win mag och 9.3x62) är det egentligen bara 9.3x62 som utmärker sig genom att ge tydligare skottecken än de andra, i vart fall på klass 1 vilt.

Henrik

Publicerat
Hej David,

min erfarenhet är faktiskt att TSX ger lite kortare flyktsträcka och rent allmänt uppträder som en lite "mjukare" kula i viltet än vad A frame gör.

Någon skillnad i skotttecken mellan dessa båda kulor kan jag inte säga att jag märkt men enligt min erfarenhet krävs det rätt betydande skillnader både mellan kalibrar och kulor innan man ser någon tydlig skillnad i skottecken. Av de fyra kalibrarna som jag nämnde ovan (6.5x55, 308win, 300 win mag och 9.3x62) är det egentligen bara 9.3x62 som utmärker sig genom att ge tydligare skottecken än de andra, i vart fall på klass 1 vilt.

Henrik

Ok, på så vis.

Får väl helt enkelt ta och pröva denna kula vid ett passande tillfälle.

Tack för svaret.

(Ursäkta Bender för utsvävningen)

Publicerat
  • Författare
Ok, på så vis.

Får väl helt enkelt ta och pröva denna kula vid ett passande tillfälle.

Tack för svaret.

(Ursäkta Bender för utsvävningen)

Inga problem, intressant ju..