Publicerat Juli 9, 200916 yr Man tager en större spann med diverse grisgodis. Färg på spannen är nog inte så viktigt.. Man tömmer innehållet på åteln. Tar en rejäl pinne o slår hårt några ggr på botten av spannen som nu fungerar som gristrumma. Slänger in spannen i bagaget och slår igen bagagluckan. Sen sätter man sig i bilen slår igen dörren o vips kommer där en sådär 16 kultingar o 3 suggor fast de bägge äldre suggorna är lite försiktigare. http://www.niklasaren.se/film/grislock.wmv Skulle kunna skjuta nån liten grillgris med det får vänta tills bonden skördat åkrarna som ligger i byn. Bäst o ha grisen i skogen på åteln än i bondens sädesfält... Vilket suggorna redan blivit varse den hårda vägen genom att ett par småttingar som blev kvar på fälten..
Publicerat Juli 9, 200916 yr Författare Ha ha ha !!! Är det tamgris ?? Nope ! Garanterat vilda grisar dock så har de inte varit jagade på ett bra tag nu. Inte jag som lärt dem vad ljudet av gristrumman betyder, de har de tydligen snappat upp självmant. Typ brodern har extra matat ungefär samma tid o då slagit några ggr på spannen för o tömma den helt. Grisar är läraktiga. Inom 5 min så är grisflocken där om de är inom hörhåll. Ligger en igenväxt sjö 10 m från åteln. Därifrån kommer grisarna, har nog daglega i vassen på nån torrbacke antar jag.
Publicerat Juli 9, 200916 yr hört vissa som gör så när dom jagar älgar på fält gubbarna kommer med en bil traskar ut på fältet och talar som fasiken och högt , älgarna blir rädda och springer in i skogen, sedan lämmnar en och gömmer sig i passet medan den andra går iväg och pratar med hög röst men sig själv och "andra killen" sedan slämmer han back dörren på bilen fasst och sin egen dörr och kör iväg så nån minut senare traskar älgarna ut på fältet igen då det är "säkert" så är det bara att fälla en härlig film btw! ooh vad jag skulle göra för att få jaga svin eller ha svin här uppe i finland :/
Publicerat Juli 10, 200916 yr Min kompis Bengts gör alltid ett kort tutande med bilen när han lagt ut foder och det har samma effekt... Peter
Publicerat Juli 10, 200916 yr Haha! Så roligt! Jag har hört en historia om en gubbe som brukade sprida ut grisfoder med traktor längs en väg. Så snart grisarna hörde traktorn så kom de springande. Det är inga dumma djur det där.
Publicerat Juli 10, 200916 yr Det kan du ju utnyttja till hösten, alltid färska spår att släppa på. Och då slipper du ju ha den svarte till att gå och väcka runt halva länet.
Publicerat Juli 10, 200916 yr Rolig film, det där beteendet skall du vara rädd om i dessa tider av mognande grödor, nästan värt att överutfodra en kortare tid för att dom skall bli mätta.
Publicerat Juli 10, 200916 yr det var ju helt oslagbart! vad fina dom är, suggorna ser välmående och kärnfriska ut. För mig som inte ser gris så ofta, märkväl, så är det skitkul att titta på sådana här filmer då man lär sig en hel del om djurens beteende, skillnad i utseende mm. dagen höjdare so far /Kalle
Publicerat Juli 10, 200916 yr NS - Vår egen grispsykolog! Klockren film!!! låg nivå, men ett skämt helt i min smak NS "förstår" svinen nä, menar inget illa med det och ska inte spamma itu tråden, jag tycker den är kul jag med som sagt. /Kalle
Publicerat Juli 10, 200916 yr Författare Fler filmsnuttar från igår http://www.niklasaren.se/film/grislock2.wmv
Publicerat Juli 10, 200916 yr vet du om det är två eller tre kullar blandat? man ser de vita pälsfläckarna på läppen som suggorna har, jag antar att det är det som kittlar avtryckarfingret på många som skjuter fel sort av gris. hur stora är dom i vikt ungefär? hur långt ifrån står du med bilen, det verkar vara typ 20-30m. skiter dom bara i dig, dom borde se dig genom rutan? /Kalle
Publicerat Juli 10, 200916 yr Författare vet du om det är två eller tre kullar blandat? man ser de vita pälsfläckarna på läppen som suggorna har, jag antar att det är det som kittlar avtryckarfingret på många som skjuter fel sort av gris. hur stora är dom i vikt ungefär? hur långt ifrån står du med bilen, det verkar vara typ 20-30m. skiter dom bara i dig, dom borde se dig genom rutan? /Kalle Rutan är nerrullad och har nog inte ens 10 m till grisarna. Körde först dit och tömde spannen som vanligt. Körde o vände bilen parkerade och väntade men inget hände. Annat än 5-8 måsar kom från ingenstans o seglade ner på åteln. Tog ut spannen igen o slog hårt på den, blåste en del så jag misstänkte att det inte hördes så långt. Han precis sätta mig i bilen så kom flocken. Tiden är mellan 19.00-19.30, gissar på att det går att göra om de hela varenda kväll vid den tiden. Kanske ska börja med grissafari såhär i turisttider Det är 3 suggor som alla är diade, alltså är alla inblandade i antalet kultingar som från början va 18 nånting. Troligen så är kultingarna kring 3-4 månader. Ränderna börjar gå ur vid den åldern. Den orädda ljusare suggan är troligen något yngre än de andra. Lite slitna ser ju suggorna ut, det är nog lite slitsamt o föda o skydda flocken. Den äldsta kom inte ända fram igår men va framme när broderna va där för nån dag sen. Nu va det en främmande bil=min, så den gjorde henne nog misstänksam. Vinden ligger givet rätt.