Publicerat Juli 10, 200916 yr Suck, ja när man trodde man betalat nog till veterinärer för året så ringer sambon mig nu till jobbet och säger Molly verkar ha en pinnen som sitter fast i munnen. Efter att han förklarat hur den sitter så ringer jag och bokar vet tid så nu ska vi dit kl 10 med valpen verkar som den suttit ett tag rakt över gommen så vet rådde oss till att inte försöka ta bort den själva pga blödningsrisk mm. jaja bara att öppna plånboken igen.
Publicerat Juli 10, 200916 yr Suck, ja när man trodde man betalat nog till veterinärer för året så ringer sambon mig nu till jobbet och säger Molly verkar ha en pinnen som sitter fast i munnen.Efter att han förklarat hur den sitter så ringer jag och bokar vet tid så nu ska vi dit kl 10 med valpen verkar som den suttit ett tag rakt över gommen så vet rådde oss till att inte försöka ta bort den själva pga blödningsrisk mm. jaja bara att öppna plånboken igen. Aj då. Surt. Du får berätta hur det gick sen. /jonas
Publicerat Juli 10, 200916 yr Aj ajja inte roligt Min lill skit fick urinvägs inflmation så hon går pencelin /Jörgen
Publicerat Juli 10, 200916 yr Författare då var vi tillbaka igen och som tur var så var det inte så farligt! det tog knappt 10 min. Det börja med att djurskötaren kom in och kollade och sa "oj, det ser inte bra ut alls". suck, tänkte vi nu blir det operation... sen kom veterinären in och kollade hämtade en pincett och lirkade imellan och drog bort pinnen den verkade rätt så färsk och det blödde bara liiite från tandköttet precis vid kindtanden så hon bad oss bara hålla lite koll de närmaste dagarna så hon inte tuggar på för mycket grejer innan det läkt och att det inte blir inflamerat. 645:- tack o hej. bra timpeng så nu tycker jag att jag har besökt veterinärer nog för detta året och kommande hoppas jag med min djur iallafall...
Publicerat Juli 10, 200916 yr Författare Aj ajja inte roligt Min lill skit fick urinvägs inflmation så hon går pencelin /Jörgen usch, aldrig roligt när dom små behöver vet vård. Hoppas hon repar sig snabbt.
Publicerat Juli 10, 200916 yr då var vi tillbaka igen och som tur var så var det inte så farligt! det tog knappt 10 min.Det börja med att djurskötaren kom in och kollade och sa "oj, det ser inte bra ut alls". suck, tänkte vi nu blir det operation... sen kom veterinären in och kollade hämtade en pincett och lirkade imellan och drog bort pinnen den verkade rätt så färsk och det blödde bara liiite från tandköttet precis vid kindtanden så hon bad oss bara hålla lite koll de närmaste dagarna så hon inte tuggar på för mycket grejer innan det läkt och att det inte blir inflamerat. 645:- tack o hej. bra timpeng så nu tycker jag att jag har besökt veterinärer nog för detta året och kommande hoppas jag med min djur iallafall... Det var ju väl det. Kunde ju varit mycket värre. Veterinärlöner får vi diskutera i ett annat forum!
Publicerat Juli 10, 200916 yr Skönt att det gick bra Tiken min är redan i gammal god form men det kunde återkomma sa vet så vi får väl se hur det går /Jörgen
Publicerat Juli 10, 200916 yr Författare Det var ju väl det. Kunde ju varit mycket värre. Veterinärlöner får vi diskutera i ett annat forum! jag tycker dom är väl värda sina pengar så länge dom gör ett bra jobb därför fortsätter jag att gå till just denna vet även om många tycker att det är för dyrt. Jag anser att den vård och omsorg mina djur och jag får är väl värt det.
Publicerat Juli 10, 200916 yr Pinnar som satt fast sig i käften brukar vi få plocka bort lite då och då på grythundarna. Brukar aldrig vara några problem, förutom sura hundar då...men det brukar gå över ganska fort
Publicerat Juli 10, 200916 yr Författare Pinnar som satt fast sig i käften brukar vi få plocka bort lite då och då på grythundarna. Brukar aldrig vara några problem, förutom sura hundar då...men det brukar gå över ganska fort Ja, nästa gång ska jag nog försöka lirka lite först själv o se... o ja hunden blev måttligt road över allt titta i munnen men det ser vi som god träning
Publicerat Juli 10, 200916 yr Ja, nästa gång ska jag nog försöka lirka lite först själv o se... o ja hunden blev måttligt road över allt titta i munnen men det ser vi som god träning borstar du inte tänderna på hundarna? :-) Faktum är att det bör göras...
Publicerat Juli 10, 200916 yr Fick ju hem en valp från annan uppf. som hade en rutten pinne i munnen längst in, tvärs över gommen i överkäken = mycket och lång antibiotikabehandling krävdes. Den plockade jag ut direkt jag såg den och det lär jag göra igen om situationen skulle uppstå. Ang. Tandborstning på hundar, så har jag aldrig på mina 27 hundägande år borstat tänderna på någon hund (oavsett ras) och de har alla haft vita, fina, starka tänder och till detta ett friskt och hälsosamt tandkött
Publicerat Juli 10, 200916 yr Författare borstar du inte tänderna på hundarna? :-) Faktum är att det bör göras... nej jag borstar inte tänderna... på hundarna alltså har oxå hört från andra att jo det ska du göra men jag har aldrig gjort det och tror inte att jag kommer göra det nu heller. Är van vid att ge hunden ben mm som håller igång tänder och tandkött..
Publicerat Juli 10, 200916 yr Författare Fick ju hem en valp från annan uppf. som hade en rutten pinne i munnen längst in, tvärs över gommen i överkäken = mycket och lång antibiotikabehandling krävdes. Den plockade jag ut direkt jag såg den och det lär jag göra igen om situationen skulle uppstå. urk, måste ju luktat apa i munnen på stackaren nä nu kommer det bli obligatoriskt med titt i munnen när vi ändå klipper klor en gång i veckan! Det konstiga som vet tyckte var att hon inte visade några som helst obehag av att ha den där, hon har ätit som vanligt och inte försökt kraffsa sig i munnen heller...
Publicerat Juli 10, 200916 yr så nu tycker jag att jag har besökt veterinärer nog för detta året och kommande hoppas jag med min djur iallafall... Ja, hoppas kan man alltid.... fast de vet inte alltid sitt bästa, de små gynnarna
Publicerat Juli 10, 200916 yr Författare så nu tycker jag att jag har besökt veterinärer nog för detta året och kommande hoppas jag med min djur iallafall...Ja, hoppas kan man alltid.... fast de vet inte alltid sitt bästa, de små gynnarna Har tyvärr märkt detta ja...
Publicerat Juli 10, 200916 yr urk, måste ju luktat apa i munnen på stackaren nä nu kommer det bli obligatoriskt med titt i munnen när vi ändå klipper klor en gång i veckan! Det konstiga som vet tyckte var att hon inte visade några som helst obehag av att ha den där, hon har ätit som vanligt och inte försökt kraffsa sig i munnen heller... Apa, var lindrigt.. Det luktade död och förruttnelse rent ut sagt. Trodde först att "doften" kom sig av att valpen var skitig som en griskulting född i gyttja, men efter ett bad med 5 schamponeringar så att den blev ren, så upptäcktes pinnen när jag skulle ge den avmaskningsmedel. Gör normalt sett inte det på nyinkomna valpar, men denna gjordes det på. Vilket var bara bra ur flera aspekter Om du inte upptäckt pinnen så skulle du ha märkt det i alla fall efter några dagar på att valpen skulle fått problem att äta maten och druckit onormalt mycket vatten. Dels för att lindra smärtan från den infektion som skulle ha kommit och dels för att det är lätt att få i sig för att stilla hungern.
Publicerat Juli 10, 200916 yr Hade en pointer en gång som käkade sten, bland annat. När jag var inne i rummet han sov i luktade det lik. Jag fann ingen döing, men kikade av någon anledning in i munnen på honom. Allt var en grön sörja av ruttet kött, var och söndertuggade tänder. Min veterinärkompis och jag sövde honom och påbörjade kampen med tänderna; ur den sövda hunden rann en strid ström av var och blod. Såg ut som om han tuggat på en handgranat. Minns fortfarande när han började vakna upp: öppnade ena ögat, och så började svansen trumma av kompromisslös glädje. Typiskt pointer, allt är kul, inte minst detta. Den hunden blev inte så värst mycket äldre än så.