Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Långhållskula i 9,3x62

Featured Replies

Publicerat

Tja!

Ett av mina kikarsikten, en Zeiss belyst 3-12x56 som sitter på min 9,3x62 ibland, kommer att få en kulbanekompensator som gör det möjligt att ställa in avstånd på 100, 150, 200, 250, 300, 350, 400 meter. Även om det sista är i överkant med var jag känner mig bekväm att skjuta i jaktliga situationer :lol: grunnar jag lite på om jag borde tänka till lite i kulvalen.

Idag kör jag Norma 232 gr Oryx. Vapnets huvudsakliga uppgift är eftersök och passjakt och jag tror att jag även i fortsättningen kommer att skjuta 4 skott av 5 inom 80 meter. Men ändå, finns det någon kula som fungerar på dessa korta avstånd OCH även på längre? Kulbana är nästan skitsamma dock, eftersom jag kommer att ha kulbanekompensatorn och helt enkelt ha den kalibrerad efter var träffläget ligger på dessa avstånd.

Tips mottages tacksamt.

Publicerat

Jag skulle köra på en 250 gr Barnes TSX, den har visat i otaliga tester att den klarar av att prestera bra istort sett oberoende av avstånd

Publicerat
  • Författare

Nja... Så kulr är det inte med vapenvård, har hört att Barnes kulor mantlar lite mer än andra. Kan Accubond 232gr vara något kanske? Men å andra sidan, upp till 400 meter är det ju inte sä jäkla extrema saker man behöver och en mjuk kula som Oryx kanske är det bästa alternativet?

Borde jag stega upp till 286gr?

Publicerat
Nja... Så kulr är det inte med vapenvård, har hört att Barnes kulor mantlar lite mer än andra. Kan Accubond 232gr vara något kanske? Men å andra sidan, upp till 400 meter är det ju inte sä jäkla extrema saker man behöver och en mjuk kula som Oryx kanske är det bästa alternativet?

Partition 286gr kanske inte är fel, lättöppnad och bc på 0,482.

Publicerat

Skitsnack, det där är nått som lever kvar sedan dom första varianterna av x-kulan. Jag tycker tsx/ttsx`en nästan mantlar mindre en konventionella blykulor

Dom påstår väl säkert också att dom inte expanderar eller tappar vingar

Publicerat

250 Grains Nosler Accubond har en BC på 0.494 och jag tror det skulle lämpa sig väl för skott över +300m.

Herrberg, det största problemet du kommer stöta på med längre håll är vinden så leta efter kulor med hög BC som kan skjutas i "höga" hastigheter.

Publicerat
Dom påstår väl säkert också att dom inte expanderar eller tappar vingar

Anträffad i bogen på en älgkviga på utgånssidan intakt... Inte helt säker på vilken kula det är men Barnes koppar var det iaf.

Mvh!

post-241-1247316699_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Tja, den har ju inte tappat vingarna i alla fall.... :blink:

Publicerat
Anträffad i bogen på en älgkviga på utgånssidan intakt... Inte helt säker på vilken kula det är men Barnes koppar var det iaf.

Mvh!

Om den satt kvar i bogen så är det ju nånting som var galet med hastigheten...

Publicerat

Jag har haft rätt goda erfarenheter av både 250 grains Barnes X, TSX och Ballistic Tip genom åren. Av dessa är det väl numera bara TSX som fortfarande finns på marknaden??

Noslers Accubond borde vara ett intressant alternativ tycker jag...

Henrik

Publicerat
Om den satt kvar i bogen så är det ju nånting som var galet med hastigheten...

Vet inte hastigheten, har för mej att det var ett hyfsat styvt håll och älgen sköts med 8x57R i en dubbelstudsare.. Ska se om Linkis sladdar förbi, han var skytten..

Mvh!

Publicerat

Räcker verkligen farten till i en 9.3x62 att öppna en Barnes solid? (på typ 150 meter)

Publicerat

Stå på dig Ehnebom!

Jag är med dig hära!

TSX är en bra kula helt klart. Det är ju så även med denna, att man kan inte lita till 100% på att det funkar alla gånger. Men vilken kula funkar optimalt 10000ggr av 10000?

8*57 på styvt håll med vilken kula som helst så hade den ju stannat i bogen? ^_^

mvh

Publicerat
Räcker verkligen farten till i en 9.3x62 att öppna en Barnes solid? (på typ 150 meter)

Beror väl på hur hårt man laddar? ^_^

Men sen då.. Orkar någon expanderande kula tränga in i ett djur på över 150 meter med den kalibern isåfall?

(Jag bara spånar nu..Har egentligen inte riktigt koll på denna kaliber eller hur den arbetar i ett djur på långa håll. Men nog borde väl alla kulor få ett liknande sämre arbete? Så en väldigt mjuk kula expanderar t.ex för snabbt o orkar sedan inte trycka in i hela djuret. Kopparkulan kanske tränger in men expanderar inte riktigt som den ska? )

Publicerat
Vet inte hastigheten, har för mej att det var ett hyfsat styvt håll och älgen sköts med 8x57R i en dubbelstudsare.. Ska se om Linkis sladdar förbi, han var skytten..

Mvh!

Ja nånting är det med hastigheten iallafall, för en TSX är konstruerad att ge genomslag vid normal expansion. Så en kula som inte öppnat borde absolut ge genomslag.

Och med tanke på dom expansionstesterna 400 meter med bra resultat så låter det konstigt att den inte öppnat.

Men men, även solen har sina fläckar. Det är ju inte direkt den första kula som inte har öppnat upp, var med om samma sak ifjol med en oryx och hörde om en till okänd kula som inte öppnat.

Publicerat

En Barnes Solid är väl just vad den heter, en helt solid kula utan expansion. Tillverkad för tjockhudade big game

Publicerat
En Barnes Solid är väl just vad den heter, en helt solid kula utan expansion. Tillverkad för tjockhudade big game

Sorry, menade TSX... ^_^

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
250 Grains Nosler Accubond har en BC på 0.494 och jag tror det skulle lämpa sig väl för skott över +300m.

Herrberg, det största problemet du kommer stöta på med längre håll är vinden så leta efter kulor med hög BC som kan skjutas i "höga" hastigheter.

Den blev det! 100 bulor på ingående från Vapex, de fanns i lager så de lär väl vara hemma om ett par dagar. Någon som har bra laddata? Norma202, Vv150 är väl de som närmast kommer på fråga.

MVH!

/HerrBerg