Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan inte vara själv

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Min kh vorsteh har enorma problem att vara själv...de går inte längre än ett par min så skriker han som en stucken gris. och ja vet inte riktigt hur ja ska få han att sluta...

Om man bankar på dörren så slutar han i ett par sek för att sen om inte värre fortsätta. har även haft han i bilen på jobbet å bara låtit han vara och under kafferaserna haft ut honom och rastat han men han gnäller å skäller konstant (när man stopat tillbaks han i bilen)

Så ja skulle vilja ha lite tips på hur man skulle ha gjort för att träna han till de

Har hört folk som säger att lämna hunden till den är tyst eller har somnat.... nån som vet nå om de? ska han inte få komma ut och göra sina behov om de tar ett par timmar?

Han är drygt 9 månader

Mvh,

Fredrik

Publicerat
Hej!

Min kh vorsteh har enorma problem att vara själv...de går inte längre än ett par min så skriker han som en stucken gris. och ja vet inte riktigt hur ja ska få han att sluta...

Om man bankar på dörren så slutar han i ett par sek för att sen om inte värre fortsätta. har även haft han i bilen på jobbet å bara låtit han vara och under kafferaserna haft ut honom och rastat han men han gnäller å skäller konstant (när man stopat tillbaks han i bilen)

Så ja skulle vilja ha lite tips på hur man skulle ha gjort för att träna han till de

Har hört folk som säger att lämna hunden till den är tyst eller har somnat.... nån som vet nå om de? ska han inte få komma ut och göra sina behov om de tar ett par timmar?

Han är drygt 9 månader

Mvh,

Fredrik

Börja med att lämna han ensam 1min ställ dig utan för dörren o vänta innan du går in o då får han inte gnälla eller klaga o då får du distrahera han så han inte förknippar dig med att du kommer när han gnäller o när du kommer in så bryr du dig inte om valpen gör ingen sak av att du vart ute sen lämnar du han längre o längre stunder då vet valpen att du alltid kommer till baka o bryr sig inte när du går ut.

Mvh.

Publicerat

Provat att ha hunden i en bur inomhus? Om inte kanske du kan låna en av nån & stoppa in hunden där medan du är hemma... Tex när du äter osv... Beröm när hunden är tyst, med allt från ord till mammas köttbullar, så hunden förknippar buren med nått positivt.

Sen när det funkar så provar du ha hunden i buren när du hämtar tidningen på morgonen, beröm direkt du kommer in. Beröm aldrig hunden just då den stigit ur buren, då är den duktig som kommer ut!

Kan gärna ha en filt eller nått över bur-taket, så den bara ser ut framåt, så blir det en tryggare plats för hunden med.

Förläng tiden för hundens vistelse ensam lite för varje gång.

Finns lika många knep i detta ämne som det finns hundar..

Hur gammal är din hund?

Publicerat

Jag tror på att göra saker så odramatiskt som möjligt. Min hund har varit jättenkel att lämna själv, jag vet att det skiljer mellan individer så det är säkert inte enbart min förtjänst. :)

Introducerade bur från dag 1. Åtta veckor gammal fick han sova sin första natt där, bredvid sängen. Han skrek i panik i tio minuter, sedan var det över. Nattetid gnällde han då det var dags att gå ut... praktiskt. :P

Buren betydde sova redan från start, och han stoppades in där titt som tätt under dagen också, små korta stunder. Idag står den i förrådet och används aldrig, utan kommer plockas fram när det blir dags för nästa valp. För den har varit till oerhört stor hjälp, och sparat många sönderbitna saker under unghundsåren också skulle jag tro. ;)

Mina tips är: Säg inte ett ord då du lämnar hunden ensam, och inte heller då du återvänder, ingen uppmärksamhet eller beröm. Jag tror det blir samma effekt som att ömka, och förstärker obehaget istället. Hellre smita ut närsomhelst, utan uppståndelse, och sedan bara glida in genom dörren som väldens naturligaste sak. Gärna gå och diska innan hunden får gå ut. Känns iskallt men det lär löna sig i slutändan att inte uppmuntra stressen.

Har inga andra tips, men hoppas det ordnar sig för problemet är inte lätt.

Och behöver du förresten låna en bur har jag en som bara står och dammar, Dogmans näst största modell "Rottweiler". :)

Publicerat

Det kan också vara värt att testa ett antiskällhalsband med citrondoft. Vissa hundar verkar nämligen stressa upp sig mer ju mer de skäller. Halsbanden brukar gå att hyra från vissa djuraffärer för en billig penning. Annars är de tips du redan fått bra. Korta stunder som sedan utökas och gör absolut ingen affär av att du går. Kämpa på! Dessa problem brukar kunna lösas men det kan ta lång tid.

Publicerat

Du har redan fått mågna bra tips.

Lösningen heter träning, träning o träning korta studer o se till o lyckas.

Men...

Har en episod med en Münster som fullkomligt demolerade allt han stängdes in i.

Alltså ensam funkade inte alls.

De fixade ett helt tomt rum för att ha hunden i de gånger han va tvugen o va ensam.

Jycken slet bort golvlisterna och tapeterna... ;)

De testade o filma hunden för att se hur det gick till.

Alla dumheter började med gnäll o skall o sen gick han igång.

Även bur i plast demolerades, metall bur förstörde han tänder o hela käften på.

Såväl som hundgård

Så det va inget alternativ heller.

Tro mig, de testade alla tips de fick nys om.

Hur grymt vi än tycker det är o olagligt givet, men hundens husse lyckades med hjläp av antiskallhalsband (elstötstypen) stoppa allt ofog.

Iomed att hundens stresshöjning började med skällande så funkade elhalsbandet som det va tänkt.

När skälleriet stoppades så gick jycken o la sig o sov istället för o stressa upp sig.

Nu ska det tilläggas att el-antiskällhalsbandet va absolut sista utvägen.

O inget jag vill rekommendera men i det här fallet va alternativet va o göra sig av med hunden.

Publicerat
Jag tror på att göra saker så odramatiskt som möjligt. Min hund har varit jättenkel att lämna själv, jag vet att det skiljer mellan individer så det är säkert inte enbart min förtjänst. :D

Introducerade bur från dag 1. Åtta veckor gammal fick han sova sin första natt där, bredvid sängen. Han skrek i panik i tio minuter, sedan var det över. Nattetid gnällde han då det var dags att gå ut... praktiskt. :D

Buren betydde sova redan från start, och han stoppades in där titt som tätt under dagen också, små korta stunder. Idag står den i förrådet och används aldrig, utan kommer plockas fram när det blir dags för nästa valp. För den har varit till oerhört stor hjälp, och sparat många sönderbitna saker under unghundsåren också skulle jag tro. :D

Mina tips är: Säg inte ett ord då du lämnar hunden ensam, och inte heller då du återvänder, ingen uppmärksamhet eller beröm. Jag tror det blir samma effekt som att ömka, och förstärker obehaget istället. Hellre smita ut närsomhelst, utan uppståndelse, och sedan bara glida in genom dörren som väldens naturligaste sak. Gärna gå och diska innan hunden får gå ut. Känns iskallt men det lär löna sig i slutändan att inte uppmuntra stressen.

Har inga andra tips, men hoppas det ordnar sig för problemet är inte lätt.

Och behöver du förresten låna en bur har jag en som bara står och dammar, Dogmans näst största modell "Rottweiler". :D

Ett mycket bra tips tycker jag. Som exempel kan jag nämna att där vi oftast jagar, (en stuga på ca:35 kva) är det mellan 3-8 hundar (KH vorsteh och pointer). I denna stuga står det två burar öppna och det är inte ovanligt att det ligger MINST en hund i varje bur. Om hundarna har lärt sig att buren är trygghet, så är det där dom lägger sig och vilar.

Publicerat
Ett mycket bra tips tycker jag. Som exempel kan jag nämna att där vi oftast jagar, (en stuga på ca:35 kva) är det mellan 3-8 hundar (KH vorsteh och pointer). I denna stuga står det två burar öppna och det är inte ovanligt att det ligger MINST en hund i varje bur. Om hundarna har lärt sig att buren är trygghet, så är det där dom lägger sig och vilar.

Har precis samma positiva erfarenhet. :D

Publicerat

Ett jäkla ofog det där, jobbigt för hunden och omgivningen, hämta posten eller bara stänga dörren och gå in igen på ett helt naturligt sätt, säg inte adjö eller hälsa på hunden(inte ens ögonkontakt) som du varit på månen när du kommer hem, att komma och gå ska vara naturligt, att göra en process av det hela stirrar bara upp hunden, buren är klockren vid dessa tillfällen.

Plan B visa att du blir missnöjd över gapandet i bilen eller så fort du stänger dörren hemma, citronhalsbandet har den effekten att hunden ska lära sig att inte skälla genom att bryta ett felaktigt beteende som duschen av citron gör, att använda halsbandet är enkelt men låt hunden ha det på sig några dagar innan du aktivear det, annars kopplar den snart ihop ett plus ett.

Plan C göm en kompis som kan tala om för hunden att den ska vara tyst genom att chocka lite, alla vägar bär till Rom men åk på en i taget, elhalsband är förbjudet men ibland en sista utväg.

Kh Vorsteh är en känd skällig hund eller ger ifrån sig mycket ljud, stäv allt gnäll och pip i vardagen och under dressyr, hunden ska vara tyst det är prio ett, du måste vara bestämd, är du inte konsekvent så struntar hunden i dig och ser dig som en loser som velar, lycka till och starkast vinner :D

Publicerat

Kan bara hålla med Vicks och Pertan i deras utsagor.

Blanda dessa råd efter och vid behov så skall du se att det löser sig.

Publicerat

Håller med ovanstående om buren osv. En tanke bara hur är han annars i vanliga fall, kan han koppla av eller är det hög stressnivå jämt? Om inte får du väl börja eller öka passivitetsträningen först. Vid kloklippningen är ju ett givet läge, lägg han på rygg och sen får han ligga kvar till han somnat så kommer du märka att det tar mindre och mindre tid för var gång.

Tog själv över en 4-årig weimaraner tik för ett antal år sedan som inte kunde vara själv, började då med mjukismetoden först att levde hon om gick jag helt enkelt inte in heller utan gick ut i snickarboden en kvart till eller så. Funkade hyffsat till den morgonen pelletspannan stannat och jag gick ut i pannrummet, pelletsfickan för att fixa det och hon satte igång som aldrig förr... var inte direkt på humör på morgonen att vara ute utan ytterkläder i -15grader. Sinnet rann till så det blev en rejäl avhyvling, hög ytterjackan och satte av ut i snickarboden en stund, hon låg fortfarande i bädden när jag kom in...

Lycka till!

Publicerat

har en kh vrsteh som gnällde i början,,,men lämnade henne ensam korta gånger i början och ökade allt eftersom och i början var hon oxo som en stucken gris,,,vilket min ytterdörr bär vissa spår utav....men redan efter ett par ggr så tystnade hon och blev trygg,,,nu är det inga problem att lämmna henne nånstans,,,inte ens på okända ställen,,,

har nu en valp på 11 veckor som jag har i metallbur och han gnällde så fort du lämmnade rummet och han var intsängd,,,men nu redan efter en vecka i hemmet är det inga problem som helst att lämna honom ensam hemma. dock har han ju sällskap av den lugna tiken...

men tålamod så löser det nog sig=)

Publicerat
  • Författare

Hej å tack för alla tips!!!

Nu finns de lite att prova ^_^

Hunden är i övrigt lugn som en filbunke, enda gångerna han låter eller märks är då låter lite mycke från trapphuset eller då han vi ut å göra sina behov och då när man lämnar han själv ;) .

KungCocos: Han är lite drygt 9 månader

Vicks: Tack för erbjudandet men jag har en själv :D