Publicerat Juli 13, 200917 yr Polaren ringde strax efter 22.00 Ensamt hondjur påkört, ruta sönder o lite bucklor på bilen. -Kan vi mötas på platsen som är markerad med en vit byrålåda… om 20 min? frågade han. -Jepp! Jag är taggad o sugen som FN, Sa jag. Kom dit och då fans en kille som åkte i olycksbilen på plats. Väldig bra o vi kom snabbt igång. Lät som om det skulle bli ett ganska snabbt eftersök. Hittade hår och älgskit på vägen och det syntes att älgen åkt i asfalten. Träffad av bilen i vänster skinka, i alla fall i bakänden på älgen. Fick uppfattningen först att dörrstolpe, ruta, motorhuv och skärm va intryckta. Polaren med gråhunden började spåra o efter 100mm hittade jag några bloddroppar. Ståndhunden släpptes och upptaget kom 5-600m bort. Nu kan det inte gått mycket mer än 45 min sen olyckan. Men ståndet rörde på sig en del. Ligger en stor igenväxt sjö intill där upptaget kom. Kommer gå i sjön va vi övertygade om. Körde i alla fall norrut en bit och skulle gå in mot hund o älg. Nu hör vi inget men ser på Astron att hunden rör sig mot oss på vägen så vi tar pass. Ser blinklampan på jyckens halsband i mörkret o tänder bösslampan men inte hade han nån älg med sig? Då måste älgen gått ut i sjön o som många kryllsvansar.. så gillar inte grållen vatten… Vi kopplar och går ner till vassjön o släpper igen. Vi lyckas få ut jycken på en halvö eller ö enl kartan i GPSen. Nu hör vi älgen i vattnet men går inte se den. Hunden är en bit till höger så vi var helt säkra på att det va älgen som gick i vattnet åt vänster. Lite för sent upptäcker jag en sten som jag kommer upp o balansera på o lyser över vass o vegitation o hinner precis se jyckens blinklampa 200m bort så hade jag varit lite snabbare upp på stenen så hade jag haft skottchans, iofs långt håll med det skulle iallfall smällt lite. Nu går hund o älg tillbaka mot asfaltsvägen och vi hänger efter. Men när vi är tillbaka på vägen någon km söder om där olyckan skett så ser vi att hunden vänt o kommer tillbaka. Inga skall har vi hört sen hunden släppte vid sjön. VI kollar vägkanten där älgen gått över o jag hittar en pytteliten bloddroppe på ett hallonblad. Fast jag är inte 100% säker på att det va blod. Hyfsat rätt färg och det försvann när jag satte tummen på pricken, knappt större än en sån här ( . ) Vi fortsatte över vägen nu med hund i band och på en kulle 200 m in så har älgen stått still o skitit en hög. Petade i sikten o den va fortfarande varm. Såg inget konstigt ut med skithögen heller. Vi jobbade oss en bit till o kom ut på en liten skogsväg. Grållen kändes nu lite seg o omotiverad så vi beslöt avbryta. Ringde in annan jycke, karelare som är säker på älgar. Han va där hos oss på 20 min. Nu va klockan 02.30-03.00 nånting. Spårade löpan med karelaren nått hundratal meter o sen släppte vi o upptaget kom inom 400 m. Yes! Nu avslutar vi det här sa vi glada i hågen. Ringde upp killen med grållen som va på väg hem o han vände o körde o ställde sig i förpass. Men efter typ 5 min så märker vi att älgen är i rörelse. Vi försöker komma närmare men hunden är nu tyst. Karelaren har en annan typ av pejl sådan man ringer upp för positionsangivelser. Vi går mot sista positionen och hittar språngslagen efter älgen och kan visuellt spåra älgen nästan 200 m i den mjuka mossan i granskogen. Alla benen va i backen, ingen klöv spretade o det hade gått undan rätt ordentligt. Inget såg konstig ut alls på den sträckan. Ligger ytterligare ett par stora sjöar på det håll skenet drog. Jycken va nu tillbaka och vi kopplade efter att han fått en stund till på sig att leta reda på älgen. Nu va vi givet rätt villrådiga, funderade på om det handlade om fler älgar. Gick tillbaka över asfaltsvägen till vassjön där första upptaget varit och släppte karelaren som gjorde några rejäla sökrundor, även ut i sjön. Men helt dött. Sen gick vi upp till vägen igen och satte karelaren på löpan där älgen o grållen gått över. Där jag såg den ev bloddroppen. Spårade i band till älgskiten, sen kopplade vi loss igen. Jycken drog sina sökrundor igen men ingen kontakt med någon älg. Vi misslyckades så enkelt är det. Men älgen har alla ben hela. Någon större inre skada tror jag inte den har heller, från olyckan till sista upptaget med karelaren hade det i alla fall gått minst 4 timmar. Bör med stor sannolikhet va rätt älg hela vägen också. Från olyckan till passagen över asfalten med sista ev bloddroppen är det nog 2km. Har varit i kontakt med jakträttinnehavaren där vi tappade älgen och han ska ta en vända med bössan i ett område på sin mark där älgarna alltid brukar ställa sig. Lite besviken är jag. Tycker att många älghundar verkar släppa vid vatten o kanske har lite för kort förföljande på skenälgar. Fast långt förföljande är ju inte så trevligt under vanlig jakt. Men i eftersökssammanhang så vill man ju gärna ha det så.. Funderade ett tag på o sätta på svarten på löpan så hon kunde tjoa några timmar, fast jag lät bli. Bäst o försöka hålla sig till grisarna denna säsongen också. Va hemma igen vid 5 tiden i morse… Va o kollade bilen i förmiddags o det såg inte så våldsamt ut som jag fick det beskrivet för mig..
Publicerat Juli 13, 200917 yr Blivit av med lite av abstinensen nu? Fan vad surt det är när man inte lyckas. Men jag tycker nog det låter som ni varit efter rätt älg hela tiden, så den är nog inte så illa skadad.
Publicerat Juli 13, 200917 yr Bra jobbat den klarar sig säkert verkar inte vara några större problem säkert bara något litet ytligt sår klarar dom benen och inte ligger inom några hundra meter brukar det oftast vara så. Men visst det känns alltid bäst om man kan ta sig en titt på älgen.
Publicerat Juli 13, 200917 yr Författare Blivit av med lite av abstinensen nu? Fan vad surt det är när man inte lyckas. Men jag tycker nog det låter som ni varit efter rätt älg hela tiden, så den är nog inte så illa skadad. Jepp! abstinensen har väl avtagit o ersatts med lite gäspningar nu frammåt eftermiddagen.. Har ältat nattens händelser med de som har jakten i området. De har spårat en bit nu på morgonen med ytteligare en hund på ett spårångslag de fann ungefär där vi va i natt. Men enl dom så verkade den älgen inte gått i sjön. De har för sig att älgen är kvar i närheten av upptaget. Låter lustigt för mig iallafall. Antingen så blev det toksken landvägen eller så bröt karelaren av någon annan anledning som jag inte riktigt begriper. Ligger en liten å som ev kunde stoppat hunden men inte om han haft tät kontakt med älgen vid passagen. Han har passerat samma å för nån månad sen fast längre söder ut å då i gångstånd på ko o kalv. SurT som sagt när man misslyckas. Funderat på att släppa Karelaren vind för våg i området men jakträttsinnehavaren hade sett ko med kalvspår när de spårade i förmiddags. Inget bra o få tag på späd kalv nu...
Publicerat Juli 13, 200917 yr Nu ser man visserligen inte framlysena så bra på bilen men nog verkar det som att den har fått åka lite kana över bilen och blivit luftburen en stund... ...men annars kanske har klarat sig tämligen oskadd. (ja, lite mörbultad har nog den älgen blivit ) Åter igen, en eloge till alla er ihärdiga eftersöksjägare som gör ert yttersta för att säkerställa utgången, oavsett positiv eller negativ ur djurets synvinkel!
Publicerat Juli 13, 200917 yr Författare Nu ser man visserligen inte framlysena så bra på bilen men nog verkar det som att den har fått åka lite kana över bilen och blivit luftburen en stund......men annars kanske har klarat sig tämligen oskadd. (ja, lite mörbultad har nog den älgen blivit ) Åter igen, en eloge till alla er ihärdiga eftersöksjägare som gör ert yttersta för att säkerställa utgången, oavsett positiv eller negativ ur djurets synvinkel! Strålkastarna va hela va jag kommer ihåg. O visst fick älgen sig en liten flygtur, de är jag rätt säker på. Givet mörbultad oxå och hål i skinnet eftersom vi hittade blod. Såg även på några hårstrå att det satt hud kvar på håret. Vilket brukar tyda på kommande blödning o typ skrapsår.