Publicerat Juli 13, 200917 yr När jag söker på torrklicka så får jag en del svar, inte så precisa svar som jag önskar så jag ställer min frågan här. Har precis hämtat ut mitt första kulvapen, vad jag kommer ihåg är lite blandat sen jag tog min examen men är det ofarligt för mekanismen att torrklicka utan klickpatron i ett kulvapen. Hagelvapen ska man ju undvika att torrklicka utan klickpatron, men gäller samma för kulvapen? Kunde ju inte hålla mig sen jag varit hos handlarn och hämtat ut min kulkanon så jag satte mig på golvet i vardagsrummet för att bli mer bekant med bössan. Min sambo kom på mig när jag som bäst satt och tomklickade bössan med frågan "ska man verkligen göra sådär, och ska det låta så mycket?" Sen sparkade hon mig i skrevet och kallade mig idiot som hon brukar göra... Vad jag kunde känna på bössan var att det behövdes extremt lite påverkan på avtryckaren för att den skulle sätta fart på mekanismen vilken kan vara bra och dåligt. Mest bra egentligen för då kan man smeka av skottet utan risk för rörelse vid avfyrningen. Senaste kulvapnet jag avfyrade var på älgbanan under uppskjutningen för jägarexamen, och den 6,5:an kunde man avfyra i en evighet innan mekanismen gjorde sitt så skillnaden var markant. Känns lite pinsamt att jag haft pangen hemma i hela fyra dagar nu och inte varit på skjutbanan för provskjutning än. Kan jag fortsätta träna med ömmande skrev i godan ro, eller bör jag skaffa suspensoar och en klickpatron till kulpangen innan jag fortsätter bekanta mig med geväret? Förresten kom jag på en fråga till. Ska pipan vara friliggande från plaststocken på en Remington 700SPS? Min är inte friliggande, kan med nöd och näppe få in ett papper 5mm i nuläget...
Publicerat Juli 13, 200917 yr Jag har torrklickat mina studsar hur mkt som helst, så det år nog bra för dig med. Men med hagel och kombi vapen , där har slagstiften gått av ,där använder jag klickpatroner. Pipan bör nog va friliggande. Annars får ju värmen från pipan eller ett hårt underlag långt ut på stocken pipan att gå uppåt exempelvis.
Publicerat Juli 13, 200917 yr Jag är ju ingen expert men jag tror att införskaffe en klickpatron kan vara bra. Jag ar till både 30:06 an och hagelbrakaren. Men tyvär inte till min 22 hornet. Men som sagt jag är ju ingen expert i ämnet.
Publicerat Juli 13, 200917 yr Klicka på du, därimot så rekommenderar jag endå att du köper en näve klickpatroner just för att kunna träna repetition.
Publicerat Juli 13, 200917 yr Förresten kom jag på en fråga till. Ska pipan vara friliggande från plaststocken på en Remington 700SPS? Min är inte friliggande, kan med nöd och näppe få in ett papper 5mm i nuläget... Hade samma fundering då jag köpte min pang förra året....fast då en Ruger Hawkeye med syntetstock. Min klämmer hela vägen och fick olika svar på den frågan. Vissa vapen "ska" vara så vad gäller syntet, för det är ett "dött" material och påverkas inte av värme och kyla som en vapen med trästock. Jag har skjutit mycket med min och det har inte påverkat skotten det minsta! Så far ut på banan och skjut så ska du få se att det inte är några problem, du kommer säkert bli helnöjd! Lycka till!
Publicerat Juli 13, 200917 yr Remington har envisats till och från att köra med pipstöd i framstocken. Men då handlar det i regel om en klack som ligger imot på nån punkt av pipan, inte hela förstocken
Publicerat Maj 21, 201016 yr Ursäkta min tråd-nekromanti, men jag har några ytterligare torr-klickrelaterade frågor: 1. Hjälper det att ha en tomhylsa i t.ex. min .22a när jag torrklickar? 2. Kan man använda tomhylsor för att träna repetition? Har det några nackdelar gentemot klickpatron (förutom att de inte ger samma skydd vid torravfyrning innan repetitionen)? Jag planerar att skaffa en klickpatron till min kommande 30-06 och 2 till hagelbocken, men har inte sett några till en .22a.
Publicerat Maj 21, 201016 yr Jag planerar att skaffa en klickpatron till min kommande 30-06 och 2 till hagelbocken, men har inte sett några till en .22a. jag hittade klickpatroner till 22-an, de är i plast och kommer sisådär 6 st i ett paket. Jag tror dock att de jag fick tag på är 22kort, vilket gör att de inte direkt funkar att öva repetering med dem. Jag kan inte heller öva repetering med tomhylsor i min 22-a, det krävs en kula frampå för att patronen skall löpa smidigt in i patronläget. (har en Anschütz 1415-1416)
Publicerat Maj 21, 201016 yr jag hittade klickpatroner till 22-an, de är i plast och kommer sisådär 6 st i ett paket. Jag tror dock att de jag fick tag på är 22kort, vilket gör att de inte direkt funkar att öva repetering med dem. Jag kan inte heller öva repetering med tomhylsor i min 22-a, det krävs en kula frampå för att patronen skall löpa smidigt in i patronläget. (har en Anschütz 1415-1416) jag har tittat pådom mycket i butiken. spricker inte kanterna på dom då de är plast??
Publicerat Maj 21, 201016 yr Jag frågade en vapen smed om samma sak och fick till svar att på hagelvapen o liknande där slagstiftet slår ut som en krok? då måste man ha klickpatroner med på en repeterstudsare där slagstiftet går rakt ut är det ingen fara att torrklicka utan klickpatron. /Lasse
Publicerat Maj 21, 201016 yr jag har tittat pådom mycket i butiken. spricker inte kanterna på dom då de är plast?? Angående kantantända vapen så är svaret helt vapenberoende, en del av dem Anschütz exempelvis är byggda så att de kan och får klickas med utan bekymmer, men det stora flertalet är det inte och tillverkaren ger ingen ledning i frågan. (personligen är jag emot att använda tomhylsor/klickpatroner osv annat än vid "träning" som redan sker på skjutbana och med vapnet riktad i säker riktning, skälet till detta är att det trots att det är "omöjligt" händer att det kommer med en skarp patron i hanteringen, hänt mig otaliga gånger främst i det militära att man fann skarp ammo bland löspluggen) Nåja med detta sagt, Insisterar man på att klickträna med kantantända vapen och inte vet om man har ett vapen som är byggt för det bör man ha en klickpatron/tomhylsa i bössan, tillägget där är att man måste flytta på den, rotera den vid varje avfyrning annars ger den ringa eller inget skydd och att risken är stor som jag ser det att man får en påverkan på slagstiftet. Medveten om att detta kanske inte var det perfekta svaret så omfattadet det i varje fall en del aspekter av saken. /Christian
Publicerat Maj 21, 201016 yr Förresten kom jag på en fråga till. Ska pipan vara friliggande från plaststocken på en Remington 700SPS? Min är inte friliggande, kan med nöd och näppe få in ett papper 5mm i nuläget... Jag har en Remington 700 SPS DM. Jag sa till vapenhandlaren "Men pipan är ju inte friliggande?" men han sa då att det inte gjorde något på just denna modellen. Vapenkåt som jag var så ville jag mest hem & prova den så jag tänkte inte på att fråga om ett mer utvecklat svar, men det ska inte göra något i alla fall. Jag antar att det är för att det är syntet, syntet kanske inte påverkas lika mycket som en träkolv
Publicerat Maj 21, 201016 yr Angående kantantända vapen så är svaret helt vapenberoende, en del av dem Anschütz exempelvis är byggda så att de kan och får klickas med utan bekymmer,men det stora flertalet är det inte och tillverkaren ger ingen ledning i frågan. (personligen är jag emot att använda tomhylsor/klickpatroner osv annat än vid "träning" som redan sker på skjutbana och med vapnet riktad i säker riktning, skälet till detta är att det trots att det är "omöjligt" händer att det kommer med en skarp patron i hanteringen, hänt mig otaliga gånger främst i det militära att man fann skarp ammo bland löspluggen) Nåja med detta sagt, Insisterar man på att klickträna med kantantända vapen och inte vet om man har ett vapen som är byggt för det bör man ha en klickpatron/tomhylsa i bössan, tillägget där är att man måste flytta på den, rotera den vid varje avfyrning annars ger den ringa eller inget skydd och att risken är stor som jag ser det att man får en påverkan på slagstiftet. Medveten om att detta kanske inte var det perfekta svaret så omfattadet det i varje fall en del aspekter av saken. /Christian jag vet att jag kan torrklicka utan hylsa, men till torrträning och repetion till studsarn skulle det vara trevligt. annars så tror jag du läste fel mitt inlägg. jag menade ifall klickpatronerna spricker pga att deras kanter är gjorda av plast.
Publicerat Maj 21, 201016 yr jag vet att jag kan torrklicka utan hylsa, men till torrträning och repetion till studsarn skulle det vara trevligt.annars så tror jag du läste fel mitt inlägg. jag menade ifall klickpatronerna spricker pga att deras kanter är gjorda av plast. "Medveten om att detta kanske inte var det perfekta svaret så omfattadet det i varje fall en del aspekter av saken." Jo jag har haft de små plastmojängerna till en 22 LR pang, körde eldavbrottsdrillar med den de går sönder när man hanterat dem en tid. Även klickpatronerna för centralantända kalibrar är ganska sköra i plasten, till min ds har jag två i alu istället. /Christian
Publicerat Maj 21, 201016 yr slipade bort den del på framstocken som låg an mot pipan på min remington. va de dumt de?
Publicerat Maj 25, 201016 yr slipade bort den del på framstocken som låg an mot pipan på min remington. va de dumt de? Nej det var det troligtvis inte min bror har en 700adl som hade en klack som låg imot och den sköt bra ovavsett väder. men efter ca 10år så tog hanbort lacken från kolven och slipade samtidigt bort klacken och vad hände? Jo ingenting den sköt varken bättre eller sämre men det känns bättre med tanke på att det många vapen får problem när det ligger imot. Varför Remington ofta har en klack vet jag ej man kan ju tycka att har dom det borde det finnas en anledning.
Publicerat Maj 25, 201016 yr Pressure pad eller point som det heter i amerikansk terminologi är en kontaktpunkt i framstocken som sätter en positiv uppåt på pipan, många amerikanska tillverkare använder sig av detta till deras studsare. Fördelarna kan vara, att man får klena pipor att skjuta jämnare, dvs lite bättre med fler av de fabriksladdningar som finns att tillgå, tunna pipor har annars en tendens att vara svårare att få att skjuta tätt. Vidare är det ett sätt att minimera ett vandrande träffläge vid snabba skott och en allt varmare pipa, den tänkta träfflägesvandringen är redan "bortspänd" genom paden. __________________________________ Nackdelar är och kan vara, ett inkonsekvent träffläge, dvs bra precision men inte bra träffsäkerhet, framstocken behöver inte mycket påverkan för att "spänningen" i paden skall förändras, ex uttorkning eller avsevärd fukt av träet får det att slå sig, vidare en större känslighet för skjutställningar och hur vapen skjuts, benstöd, stor press på framstocken, ingen press alls osv kan generera en osäkerhet. När det gäller Rems plaststockar är de mycket till ganska veka i materialet och lägger man då rejält mycket press på ett benstöd kan man påverka pipan genom detta förfarande. ___________________________________________ Det jag anser är att varje vapen är en invidid och att det är självklart att man skall optimera det så är det ju som så att man alltid kan ta bort "paden" och provskjuta, det alltid är möjligt att återställa den. Allt detta för att kontrollera när vapnet skjuter bäst och om det går att provocera fram träfflägesförändringar. Självklart är det bästa ett vapen som är stabilt och inte genererar träfflägesförändringar eller sämre precision, frilliggande pipa, anpassad ammo och god skjutteknik är tre saker som medför att risken för detta minskar eller försvinner. /Christian
Publicerat Juni 9, 201016 yr Ursäkta min tråd-nekromanti, men jag har några ytterligare torr-klickrelaterade frågor:1. Hjälper det att ha en tomhylsa i t.ex. min .22a när jag torrklickar? 2. Kan man använda tomhylsor för att träna repetition? Har det några nackdelar gentemot klickpatron (förutom att de inte ger samma skydd vid torravfyrning innan repetitionen)? Jag planerar att skaffa en klickpatron till min kommande 30-06 och 2 till hagelbocken, men har inte sett några till en .22a. Christian har svarat väldigt klokt på frågorna, men jag gör lite tillägg: 1 Ja. Jag vrider dem inte mellan varje och det har fortfarande bra effekt i mitt vapen. Spänner man upp så hör man som skillnaden om man har tomhylsa eller ej. Jag klickar upp till 20 gånger med dem utan att vrida och det har gått bra hittills. Två slagstift gick av för mig på de 2-3 första åren när jag inte använde tomhylsor som klickpatron. Nu är det över 20 år sedan sist det hände, men jag har ju kvar mitt reservslagstift ifall det skulle hända en vacker dag. Jag torrklickar nog mer per år än de flesta skjuter under en livstid. Några tusen gånger blir det i alla fall. 2. Nja, det svåra är att få in den andra hylsan. Att ha en tomhylsa för att klicka första gången går ju bra, men att få in en tomhylsa till det andra "skottet" går nog inte så bra. Jag har inte sett klickpatroner för .22:or men det skulle vara om man använder en sån kanske. Annars vill jag också trycka lite extra på det där med att använda tomhylsor. ENDAST TILL TRÄNING.