Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Matningsproblem Winchester 70

Featured Replies

Publicerat

Har problem med matningen på min Wichester 70 i .308 =(

När jag tycker i patronerna är det som att de kryssar dåligt, eller hur man ska uttrycka det, så att de nästan hamnar jämnsides. Detta i sin tur gör ju att de som fastnar i magasinet.

Förstår ni hur jag menar?

Om någon känner igen detta och har botemedel så lyssnar jag mer än gärna!

Publicerat

Du har kommit förbi problemet med patronlängden antar jag? är det ojämnheter eller gammal smörja i magasinsidorna som gör att det kärvar? Har inte haft antydan till desas problem i min win70 och det är ju ingen skillnad i diametern på hylsorna mot min 6,5x55. Har du ett bredare magasin?

Det finns nog bara en bot, byt bössa, jag har hör att det finns en fin Remington 30-06 på Bofab ;):P

Publicerat
  • Författare
Du har kommit förbi problemet med patronlängden antar jag? är det ojämnheter eller gammal smörja i magasinsidorna som gör att det kärvar? Har inte haft antydan till desas problem i min win70 och det är ju ingen skillnad i diametern på hylsorna mot min 6,5x55. Har du ett bredare magasin?

Det finns nog bara en bot, byt bössa, jag har hör att det finns en fin Remington 30-06 på Bofab ;):P

Det är inget löstagbart magasin.

Publicerat

Menar du att slutstycket glider över översta patronen?

Min kompis hade sådant fenomen i sin 375:a. Det löstes efter idogt felsökande och åtgärdades mha en Dremel och att montera tunna "plattor" i sidorna av magasinsboxen. Plattorna gjorde att magasinet blev lite "smalare" och den översta patronen kommer längre upp.

Publicerat
  • Författare
Menar du att slutstycket glider över översta patronen?

Min kompis hade sådant fenomen i sin 375:a. Det löstes efter idogt felsökande och åtgärdades mha en Dremel och att montera tunna "plattor" i sidorna av magasinsboxen. Plattorna gjorde att magasinet blev lite "smalare" och den översta patronen kommer längre upp.

Det är som att patronerna fastnar en bit ned i magasinet eftersom de ligger nästan två i bredd och kilar fast varandra. Är du med? =) Att göra det smalare kanske iofs skulle kunna funka, då skulle det ju inte finnas tillräckligt med utrymme för dem att hamna allt för mycket sida vid sida.

Publicerat

Kapten Krok,

Har du skruvat isär bössan?

Jag har oxå en .308 med fast magasin, jag har aldrig upplevt ditt problem men skulle misstänka att "patronförarplåten" och fjädern kärvar och spänner mot magasinsbrunnens sidor.

Raggarö

Publicerat

Plocka bort stocken å ger rent i magasinsshaktet å patronföraren för att utesluta att det är gammal skit som orsakar problemet

Publicerat
  • Författare
Kapten Krok,

Har du skruvat isär bössan?

Jag har oxå en .308 med fast magasin, jag har aldrig upplevt ditt problem men skulle misstänka att "patronförarplåten" och fjädern kärvar och spänner mot magasinsbrunnens sidor.

Raggarö

Japp, haft den isär. Jag ska ta den till banan imorgon och ta med verktygen. Jag trivs inte med att sitta hemma och mata i skarpa patroner i bössan för att testa.

Plocka bort stocken å ger rent i magasinsshaktet å patronföraren för att utesluta att det är gammal skit som orsakar problemet

Jag har gjort rent den, men det kan ju kanske vara så att jag råkat klämma till plåten i magasinshaktet och det är därför det kärvar? Ska som jag skrev ovan ta den till banan imorgon och försöka få ordning på det. Om jag löser det så postar jag det här för kommande generation :rolleyes:

Till dess tar jag gärna emot fler tips på sådant man kan kolla eller göra så jag har en arsenal med goda råd med mig imorgon =)

Publicerat

Hade inte ditt problem men tvärtom då jag byggde 375:an. Då poppade alla ut på en gång pga för smal maggbrunn. Har den funkat tidigare?

Publicerat
  • Författare
Hade inte ditt problem men tvärtom då jag byggde 375:an. Då poppade alla ut på en gång pga för smal maggbrunn. Har den funkat tidigare?

Japp, den har funkat tidigare, så det är förmodligen jag som ställt till ngt när jag plockat isär den ;)

Publicerat

Måste bara ställa frågan. Har du vänt brunnen rätt väg så läpparna är uppåt?

Publicerat

Eller, sitter inte brunnen fast i lådan så den har kunnat gles isär? På min är den svetsad men vet ju inte hur den ser ut på din.

Publicerat
  • Författare
Eller, sitter inte brunnen fast i lådan så den har kunnat gles isär? På min är den svetsad men vet ju inte hur den ser ut på din.

Den är lös, så det kan helt klart ha med den att göra. dock går den bara att vända åt ett håll =)